achterstallige boetes

Christine Fransoo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

achterstallige boetes

#1 , 08 jan 2018 16:59

Beste

ik werk in een bibliotheek. Wij hebben onlangs een lijst gemaakt met achterstallige boetes.
Het betreft leden die hun materialen wél hebben binnengebracht, ofwel in de bibliotheek ofwel via onze inleverbox maar hun boete niet betaald hebben. Je kunt zeggen dat ze de boete de 'volgende keer' zullen betalen maar je weet nooit wanneer de mensen terugkomen. Dat kan volgende week zijn, dat kan volgend jaar zijn, dat kan nooit meer zijn.
Daarom volgende vragen :

- Wanneer innen we best die achterstallige boetes ? per week, per maand, per jaar?
- Vanaf welk bedrag is het zinvol om te innen ? We hebben boetebedragen van 0,2 - 0,5 euro staan.
- Wat is de verjaringstermijn van een achterstallige boete ?

Alvast bedankt voor een reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 08 jan 2018 18:37

We hebben boetebedragen van 0,2 - 0,5 euro staan
Ik kan me niet inbeelden dat iemand zich op een economisch verantwoorde manier kan bezig houden met het innen van zulk een boetes. Een postzegel kost al meer...

P.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 08 jan 2018 19:51

In principe is dit een strafbaar feit.
Achterhouden van bibliotheekboeken wordt beschouwt als misbruik van vertrouwen. Er is geen wettige inbezitstelling -
Dader moet door de bibliothecaris met een aangetekend schrijven ( in morastelling) in gebreke worden gesteld dat:
- de boeken niet binnen zijn binnen de voorziene (contractuele) termijn.
- waarde boeken per boek indien niet worden teruggegeven kan worden aangerekend.
- de boete bedrag Y tot op ogenblik van verzenden een totaal bedragen van Y x Z dagen betreft .
- per dag na bekomen brief komt er X € bij + de kosten van de AS.
- wettelijke intrest is op dit ogenblik 2% jaarbasis
- aangifte van de feiten zal gedaan worden bij politie wegens strafbaar feit.

Politie kan optreden gezien de straffen is heterdaad mogelijk van toepassing ( aflopend misdrijf) 1 maand tot 5 jaar - geldboete 26 tot 500 €.

Reclame

Christine Fransoo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2018 10:12

Bedankt voor de info maar het betreft leners die de boeken wél binnengebracht hebben maar nog een openstaande boete hebben.
Moeten we dan ook werken met aangetekende brieven, politie ...
Wat zou de meest gangbare beste proceduren zijn om de gelden toch nog te innen?

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 09 jan 2018 10:15

Maak eerst eens een kostenanalyse. Hoeveel kost het aan manuren, postzegels, enveloppen etc. om een boete misschien te innen. Ik denk dat u er niet ver mee gaat komen.

Christine Fransoo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2018 11:16

Akkoord voor kleine bedragen. Onder 3 euro heeft het waarschijnlijk weinig zin. Maar wat met de grotere bedragen? Kwijtschelden vind ik een brug te ver.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 10 jan 2018 14:09

hangt af wat u grote bedragen noemt


het is aan u (of de bib) om te bewijzen dat de mensen achterstallige "boete's" open hebben staan, als iemand zegt "ik heb die €2 cash betaald" dan staat ge daar schoon voor de rechtbank.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#8 , 10 jan 2018 15:55

het is aan u (of de bib) om te bewijzen dat de mensen achterstallige "boete's" open hebben staan, als iemand zegt "ik heb die €2 cash betaald" dan staat ge daar schoon voor de rechtbank.
Dan is het aan die persoon om dat te bewijzen (kwitantie), als die beweert wel al betaald te hebben.

@TS: ik zou er persoonlijk mijn tijd niet insteken.
Tenzij je er een principiële kwestie van wilt maken natuurlijk, maar het zal wellicht veel meer kosten dan dat het zou opbrengen.
Wat wel een logisch gevolg is, is dat de betrokkenen niet meer kunnen uitlenen zolang de boete niet betaald is.

Grootser gedacht: misschien een samenwerking opstarten met andere bibliotheken waarin je een zwarte lijst kunt bijhouden (waarbij de naam automatisch geschrapt wordt bij betaling weliswaar).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2018 16:20

Waar zijn we hier mee bezig, boetes van 0,50€ en dit bij houden in een tijd waar een manuur minstens 35€ per uur kost ???
En een postzegel kost 0,79€ en aan getekende zending al meer dan 5 € kost, + papier, inkt en omslag !

Zelfs een Nederlander zou er eens over nadenken ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 10 jan 2018 18:04

het is aan u (of de bib) om te bewijzen dat de mensen achterstallige "boete's" open hebben staan, als iemand zegt "ik heb die €2 cash betaald" dan staat ge daar schoon voor de rechtbank.
Dan is het aan die persoon om dat te bewijzen (kwitantie), als die beweert wel al betaald te hebben.

voor zover ge zoiet krijgt in een bib :oops:

er zal ook veel afhangen hoe lang een boete al openstaat, of de rechtbank het zou aanvaarden om eerst jaren en jaren niks te doen om vervolgens voor €2 euro een proces aan te spannen zonder enig concreet bewijs . . .

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 10 jan 2018 19:35

Bibliotheken vallen allemaal onder het decreet en zijn een onderdeel van de gemeente.
In onze biblio's krijgen we zowel een ticket met de ontleende boeken - een ticket bij betalen van lidgeld en een ticket als men een boete heeft gekregen.
Men kan in elke Bib zien welke boeken men nog achter staat.
Men kan dat trouwens ook thuis opvolgen en zelfs krijgt men een mail als de termijn bijna verstreken is -- ook kan men éénmaal zelf verlengen.

In het reglement staat duidelijk wat de boete is per dag en hoe deze verder kan oplopen.... en dat gaat snel.
Voor minderjarige is er een ander tarief.

Er 'verdwijnen' zo honderden boeken per jaar ... in bibliotheken ...boeken die door de gemeente en Vlaamse regering betaald worden met belastinggeld.

Boeken worden soms ook aangeboden op markten en via websites om te verkopen.

Terug naar “Andere”