Fout in afrekening Notaris

True_Challenge
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Fout in afrekening Notaris

#1 , 29 dec 2017 15:20

Beste,

Ik heb enkele maanden geleden een akte ondertekend bij de Notaris,
nu, zoveel tijd later, komt de verkoper erachter dat er bij de akte te weining is aangerekend,
door een misverstand rond de voorschot (6050 EUR in totaal)
De notaris vraagt mij dat resterende bedrag te storten.
Ben ik verantwoordelijk als hij een fout maakt?
Ik kan dat toch niet betalen zonder factuur?

In de akte, die de 3 partijen hebben ondertekend, staat een hoofdstuk "nog te betalen",
dit staat er absoluut niet bij, en toch is iedereen akkoord gegaan.

Ik weet niet bij wie ik terecht kan voor advies.

Kunnen jullie helpen?

MvG,
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 dec 2017 15:27

Hebt u een kwijting van de betaling van dat voorschot voor het JUISTE bedrag?
Of slechts voor het "verkeerd" bedrag?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

True_Challenge
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2018 15:16

Ik heb geen expliciete kwijting van dit voorschot, wel een factuur en een overschrijvingsbewijsje.

Laat me het misschien wat verduidelijken ..

In het compromis staat een bedrag omschreven als VOORSCHOT, maar eigenlijk is dat geen voorschot, maar een eerste betalingsschijf.
Op basis daarvan heeft de notatis de afrekening gemaakt en heeft hij dit voorschot van de totale som afgetrokken (zoals dat met een voorschot moet)
Nu klaagt de verkoper dat hij niet het gewenste bedrag heeft gekregen en dat ik dat dus moet betalen.

voorbeeld compromis
* voorschot 5000 EUR
* schijf 1 15000 eur
* schijf 2 15000 eur
* Totaal aankoopprijs volgens verkoper 35 000
* Totaal aankoopprijs volgens notaris 30.000 eur, waarvan nog 25.000 te betalen.

MvG,
Kristof

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2018 15:37

Ik neem aan dat het hier om een woning gaat? De akte vermeldt de prijs van die woning. Het is die prijs die je aan de verkoper dient te betalen. Als de akte dus zegt dat de aankoopprijs €30.000 is, en je hebt reeds €5000 betaalt, speelt het weinig rol of die €5000 een voorschot of (deel van) een eerste schijf was, je zal sowieso nog €25.000 moeten betalen.

Wat was de totale prijs van de woning volgens het compromis? Als er enkel vermeld werd:
* voorschot 5000 EUR
* schijf 1 15000 eur
* schijf 2 15000 eur

Dan is dit voor dubbel interpretatie vatbaar, en zal het de akte zijn die telt. Als het compromis enkel dat bevat, kan je stellen dat jij dit geïnterpreteerd hebt als een totaal bedrag van €30.000 waarbij als voorschot al €5000 van de eerste schijf betaald wordt. Meld dit dan ook zo aan uw notaris met de verwijzing naar de akte die alle partijen ondertekend hebben. Je kan melden dat je niet van plan bent nu plots meer te betalen, omdat daar gewoon geen reden toe is.

Lees ook dit eens: https://immo.vlan.be/nl/advies/advice-nl/14573/14573-nl Verkocht is verkocht, blijkbaar. En voor zover ik weet is met het tekenen van de akte, de woning verkocht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 jan 2018 16:45

De verkoper heeft geen uitstaans met de bijkomende kosten die u als koper dient te betalen.
Het enige wat telt is of hij de verkoopprijs die werd overeengekomen volledig heeft ontvangen.

De notaris verandert die verkoopprijs niet. Hoe zou hij dat kunnen.......
Redenering van TS snijdt geen hout.

Het verschil waarover het hier gaat zijn voorzeker de beschrijfkosten die ten laste zijn van de koper, dus van TS.
De kosten van de bouw zelf vallen onder BTW en gaan dus niet via notaris.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2018 09:21

Het enige wat telt is of hij de verkoopprijs die werd overeengekomen volledig heeft ontvangen.
De verkooopprijs staat beschreven in de akte. De akte is ondertekend door alle partijen. Als die prijs betaald werd, is de kous daarmee af.
De notaris verandert die verkoopprijs niet. Hoe zou hij dat kunnen.
Als ik het goed begrijp wil de notaris de verkoopprijs WEL veranderen, aangezien hij die verkoopprijs blijkbaar verkeerd berekend heeft? Of zie ik het verkeerd?
Het verschil waarover het hier gaat zijn voorzeker de beschrijfkosten die ten laste zijn van de koper, dus van TS.
Zo heb ik het niet begrepen. Ik interpreteer het als een fundamentele wijziging van de aankoopprijs (term "extra kosten" is in dat geval wel wat ongelukkig gekozen door de TS). Als het hier niet om een wijziging van de aankoopprijs gaat, maar enkel in een fout in de berekening van de aktekosten / notariskosten, geef ik u gelijk.

Maar misschien moet de TS eens concreet zeggen wat de notaris juist gewijzigd wil zien?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 jan 2018 12:19

Een notaris neemt als verkoopprijs altijd de verkoopprijs zoals vermeld in de compromis over in zijn akte.
Altijd!

Maar TS stamelt dat zijn voorschot dat hij heeft betaald eigenlijk geen voorschot is maar een betaling van een eerste
schijf. Als dat het geval is dan is hij het echte voorschot (dat ook in mindering werd gebracht van het nog te betalen saldo) inderdaad
nog verschuldigd.

Het klopt dat TS duidelijker moet zijn. Nu gebruikt hij orakeltaal die op verschillende wijzen kan worden geïnterpreteerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2018 12:30

Een notaris neemt als verkoopprijs altijd de verkoopprijs zoals vermeld in de compromis over in zijn akte.
Altijd!
Inderdaad, maar zoals ik begrijp is deze prijs foutief geïnterpreteerd en foutief overgenomen in de akte.

Ik begrijp niet goed hoe dit voor interpretatie vatbaar is, want normaal moet de prijs ondubbelzinning in het compromis staan. Als het compromis echter opgesteld is zoals in het voorbeeld van dat de TS geeft, kan ik me voorstellen dat dit niet héél duidelijk is voor alle partijen.
Maar TS stamelt dat zijn voorschot dat hij heeft betaald eigenlijk geen voorschot is maar een betaling van een eerste
schijf. Als dat het geval is dan is hij het echte voorschot (dat ook in mindering werd gebracht van het nog te betalen saldo) inderdaad
nog verschuldigd.
Hangt er van af. Het is ook mogelijk dat de verkoper gewoon fout is en meer verwacht had (verkeerde verwachtingen had) maar dat op papier de TS volledig in zijn recht is. De notaris zal in dat geval mogelijk "proberen" om de TS tot een compromis te overhalen om zo de verkoper tevreden te stellen?
Het klopt dat TS duidelijker moet zijn. Nu gebruikt hij orakeltaal die op verschillende wijzen kan worden geïnterpreteerd.
Inderdaad. Belangrijste vraagn aan de TS is:

Is de prijs die in de akte staat, ook effectief volledig betaald aan de verkoper?

Indien ja: verkoper kan niets meer van u eisen. Indien nee: u moet het nog verschuldigde bedrag nog betalen aan de verkoper en indien dit nog extra notariskosten met zich zou meebrengen, deze notariskosten ook aan de notaris betalen. Uiteraard moet de notaris u in dit geval een gedetailleerde berekening van die extra kosten kunnen voorleggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”