Factuur voor een niet bijgewoonde evenement.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Factuur voor een niet bijgewoonde evenement.

#1 , 19 dec 2017 13:56

Er is een mail aangekomen in mijn mailbox met een factuur voor een evenement waarvoor ik niet ingeschreven heb of bevestigd heb. Ik heb een herinnering gekregen via mail en toen heb ik hun gebeld en ze geloofden me niet. Hun antwoord is: je hebt je ingeschreven, je hebt niet geannuleerd ook al kwam je niet je moet betalen.

Ik snap dat echt niet. Iedereen kan dan dus iemand zijn naam gebruiken om in te schrijven? Moet er niet een bevestiging komen en dat accepteren pas dan een factuur?

Ze zeggen da ze via hun programma kunnen zien dat er een inschrijving is gebeurd dan een mail met factuur verstuurd en dat ik die mail geopend heb. Maar dan nog is dat toch geen bevestiging? Ik open die mail om te zien wat het is niet om te bevestigen.

Ze kunnen met toch niet zomaar forceren te betalen voor iets wat ik niet bijgewoond heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 dec 2017 14:00

Als klopt wat u zegt moet u best niet reageren.
Maar het moet dan wel 100 percent kloppen en niet slechts een heel klein beetje.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 19 dec 2017 14:23

Ik zou de factuur toch protesteren, just in case.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2017 15:53

Ze kunnen met toch niet zomaar forceren te betalen voor iets wat ik niet bijgewoond heb.
Afhankelijk van de voorwaarden kan men je weldegelijk verplichten te betalen voor iets waar je voor ingeschreven hebt, ook al kom je niet opdagen.

Probleem is dat jij beweert jezelf niet ingeschreven te hebben. Het is dan aan de organisatie om te bewijzen dat dit wel zo is. Als jij de waarheid spreekt gaat men dit dus niet kunnen bewijzen en hoef je ook niets te vrezen. Je kan inderdaad de factuur best aangetekend protesteren en hen melden dat jij je nergens voor ingeschreven hebt en bijgevolg ook de factuur niet zal betalen. Meld hen ook dat ze u niet meer moeten contacteren, tenzij ze een bewijs kunnen voorleggen dat u weldegelijk ingeschreven hebt voor hun evenement.

Let wel: als de inschrijving bijvoorbeeld vanop hetzelfde IP adres gebeurd is als het IP adres waarop de verdere mails van u naar hen gestuurd zijn, en daarbij is ook nog eens hetzelfde e-mail adres gebruikt, dan is dit een héél erg sterk begin van bewijs voor de rechtbank. Veel kans dat het bedrijf in die situatie in het gelijk gesteld wordt. Het zal dan aan jou zijn om de persoon aan te klagen die de bestelling in jouw plaats gedaan heeft (via uw PC en uw e-mail adres).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 19 dec 2017 17:07

Als particulier heeft u geen verplichting om te reageren tegen een factuur. Deze kan als bewijsmiddel op zich niet gebruikt worden tegen iemand die geen handelaar is. Indien het bedrag hoger is dan 375 EUR zou ik persoonlijk niets doen als particulier want dan moet er al een schriftelijk akkoord zijn, wat er dus volgens TS niet is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2017 19:25

Ze kunnen met toch niet zomaar forceren te betalen voor iets wat ik niet bijgewoond heb.
Afhankelijk van de voorwaarden kan men je weldegelijk verplichten te betalen voor iets waar je voor ingeschreven hebt, ook al kom je niet opdagen.

Probleem is dat jij beweert jezelf niet ingeschreven te hebben. Het is dan aan de organisatie om te bewijzen dat dit wel zo is. Als jij de waarheid spreekt gaat men dit dus niet kunnen bewijzen en hoef je ook niets te vrezen. Je kan inderdaad de factuur best aangetekend protesteren en hen melden dat jij je nergens voor ingeschreven hebt en bijgevolg ook de factuur niet zal betalen. Meld hen ook dat ze u niet meer moeten contacteren, tenzij ze een bewijs kunnen voorleggen dat u weldegelijk ingeschreven hebt voor hun evenement.

Let wel: als de inschrijving bijvoorbeeld vanop hetzelfde IP adres gebeurd is als het IP adres waarop de verdere mails van u naar hen gestuurd zijn, en daarbij is ook nog eens hetzelfde e-mail adres gebruikt, dan is dit een héél erg sterk begin van bewijs voor de rechtbank. Veel kans dat het bedrijf in die situatie in het gelijk gesteld wordt. Het zal dan aan jou zijn om de persoon aan te klagen die de bestelling in jouw plaats gedaan heeft (via uw PC en uw e-mail adres).

Hun bewijs van inschrijven is dat ze via hun inschrijfprogramma gezien hebben dat er ingeschreven is( dus naam en adres en email adres ingegeven) en dan een mail gestuurd is met de factuur naar mijn email adres en dat ze kunnen zien dat ik die mail geopend heb( ik weet echter niet hoe ze da kunnen zien). Een factuur of een mail openen is toch geen bewijs van inschrijven. Natuurlijk heb ik geantwoord via hetzelfde mail. Het is immers het mail adres waar het naar toe kwam.

Ik heb echter het gevoel da ze dit naar de rechtbank zullen brengen. Wanneer zal dit gebeuren en hoe lang zal het duren en kosten?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 dec 2017 19:41

Zo kan ik al mijn buren inschrijven.
Moet enkel hun e-mail adressen kennen, en die zijn niet geheim.

Wat bedoel je met ingeschreven "via hun inschrijfprogramma"?
Via hun website?
Normaal zijn dergelijke inschrijvingen eerst definitief na betaling, net om deze misbruiken te vermijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2017 19:54

Inderdaad. Dus dat is ook wat ik bedoel.

Hun programma van inschrijvingen te regelen en factuur te regelen. Dus in volgorde :ingeschreven via hun site -> mail met factuur afgeleverd aan mij -> ik mail geooend heb. Dus ze kunnen blijkbaar zien dat ik een mail geopend heb met factuur in bijlage? en dan Letterlijk zegt ze dat ik me ingeschreven heb omdat ik die mail geopend heb.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 19 dec 2017 20:01

Over wat voor soort evenement en over wel bedrag spreken we eigenlijk?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 19 dec 2017 20:13

Inderdaad. Dus dat is ook wat ik bedoel.

Hun programma van inschrijvingen te regelen en factuur te regelen. Dus in volgorde :ingeschreven via hun site -> mail met factuur afgeleverd aan mij -> ik mail geooend heb. Dus ze kunnen blijkbaar zien dat ik een mail geopend heb met factuur in bijlage? en dan Letterlijk zegt ze dat ik me ingeschreven heb omdat ik die mail geopend heb.
Als dat zo is negeer ze dan toch.
Wie zijn dat eigenlijk die zo tewerk gaan? De Albanese Maffia?
Als je absoluut iets wil doen leg dan klacht neer bij de politie wegens poging tot afpersing.
Waarom hebt u zo een angst? Zo geeft u de indruk niet de volle waarheid te vertellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 dec 2017 09:03

Hun bewijs van inschrijven is dat ze via hun inschrijfprogramma gezien hebben dat er ingeschreven is( dus naam en adres en email adres ingegeven) en dan een mail gestuurd is met de factuur naar mijn email adres en dat ze kunnen zien dat ik die mail geopend heb( ik weet echter niet hoe ze da kunnen zien). Een factuur of een mail openen is toch geen bewijs van inschrijven. Natuurlijk heb ik geantwoord via hetzelfde mail. Het is immers het mail adres waar het naar toe kwam.
Neen, puur een mail ontvangen (zelfs al open je deze) is geen bewijs van inschrijving. Wat wel een begin van bewijs zou zijn, is als hun systeem ook het IP adres logt vanwaar ingeschreven werd, en dit blijkt dat van jou te zijn. In dat geval betekent het dat de inschrijving vanop jouw internetverbinding gebeurde. Om dan nog te weerleggen dat jij het niet was, is moeilijk. In zo'n geval zal ook het feit dat je niet op de eerste e-mail gereageerd hebt (iets in de zin van: "Beste, ik heb mij niet ingeschreven voor uw evenement. Kan hier sprake zijn van een fout?") kan erop wijzen dat je akkoord ging met de inschrijving.

Allemaal op zich niet 100% sluitend bewijs, maar als je alles samenvoegt heb je zeker en vast een begin van bewijs (ik ga er dan van uit dat het IP adres van waar ingeschreven was, dat van jou is).
Ik heb echter het gevoel da ze dit naar de rechtbank zullen brengen. Wanneer zal dit gebeuren en hoe lang zal het duren en kosten?
Als ze dit voor de rechtbank willen brengen, betekent toch dat ze vrij zeker zijn van hun stuk?
In ieder geval: ik denk dat het IP adres van waarop ingeschreven werd, doorslaggevend zal zijn. Als ze kunnen bewijzen dat dit jou IP-adres was, zal het een dubbeltje op zijn kant worden. Als ze dit niet kunnen bewijzen, of het blijkt een ander IP adres te zijn, maken ze volgens mij geen schijn van kans.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sibi
Berichten: 36

#12 , 20 dec 2017 10:21

En dan nog... dan moeten ze ook kunnen bewijzen dat dat public IP énkel aan hem is toegewezen geweest. Een PC/laptop in een bedrijf heeft geen eigen IP op het internet. Neen, die zitten allemaal achter één IP, dat van het bedrijf, en het internetverkeer wordt geregeld met een NAT. Een misnoegde collega zou je zo bvb. kunnen inschrijven op een event én voor de event-organisator lijkt dan ook alles van hetzelfde IP te komen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 dec 2017 10:52

Hier op het forum word regel matig soortelijke vragen gesteld, in verband met abonnementen en aankopen.

De wetgever zou hier duidelijke regels moeten maken, het gaat toch niet op dat iemand je belt voor groenten en fruit elke week te leveren dat men dit contract zomaar kan afsluiten via de gsm ??

Hier in dit geval is ook zo een voorbeeld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 dec 2017 13:37

En dan nog... dan moeten ze ook kunnen bewijzen dat dat public IP énkel aan hem is toegewezen geweest. Een PC/laptop in een bedrijf heeft geen eigen IP op het internet. Neen, die zitten allemaal achter één IP, dat van het bedrijf, en het internetverkeer wordt geregeld met een NAT. Een misnoegde collega zou je zo bvb. kunnen inschrijven op een event én voor de event-organisator lijkt dan ook alles van hetzelfde IP te komen.
Akkoord indien het IP adres uit de range van een bedrijf komt (hoewel normaal het specifieke IP adres zal kunnen getraceerd worden tot één machine, als het bedrijf zijn zaakjes op orde heeft). Maar als dit een IP adres van een Telenet particulier account is, kan je nog moeilijk ontkennen dat de inschrijving niet via de internetverbinding van de woning gebeurd is. Je kan dan nog aandragen dat uw WIFI gehacked is, maar of een rechter daarin zal meegaan?

Anyway, als de TS zelf niet ingeschreven heeft zoals hij beweert, heeft hij niets te vrezen. Laat het bedrijf hem dan maar voor de rechter dagen. Zonder bewijzen kunnen ze hem niets maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 20 dec 2017 13:55

Wat wel een begin van bewijs zou zijn, is als hun systeem ook het IP adres logt vanwaar ingeschreven werd, en dit blijkt dat van jou te zijn.

Klein begin.
Ik wil buur hak zetten.
Ik schrijf hem in via publiek netwerk....

Maar aangezien TS niet heeft ingeschreven zal en kan er gaan spoor van zijn IP adres zijn.
Als hij hier dus correcte info heeft gegeven moet hij NIETS doen.
Ik kan dat enkel maar herhalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”