schade in huurwoning: wie betaalt?

lev1234
Topic Starter
Berichten: 3

schade in huurwoning: wie betaalt?

#1 , 15 mar 2006 11:57

Ik woon in een huurappartement. In de keuken bevindt zich een
muurhangkast voor servies enz...

Een tijd geleden is dat ding naar beneden gedonderd, servies/glazen
kapot. Foto's werden genomen en opgesturrd naar de verzek. van verhuurder.

Nu deelt de verzekering vd verhuurder mee dat hij niet betaalt - geeft
geen uitleg, stelt geen vragen - , de kosten zijn voor de huurder.
Basta.

Kan ik dat gewoon aanvaarden? Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#2 , 15 mar 2006 15:19

Wat staat er in de huurovereenkomst?
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

lev1234
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 mar 2006 14:34

Onlangs donderde een keukenkastje naar beneden dat in de huurwoning aangebracht was (door de eigenaar of de vorige huurder).

Het ongeval werd meteen aan de eigenaar bekendgemaakt incl. foto's.

De verzekering vd verhuurder weigert te betalen, die zegt dat is de huurder die daarvoor moet opdraaien.

In het huurcontract vind ik onder "accidents, responsabilit?s, r?parations, entretien, ..." o.a. dit (ik citeer in het Frans, want het is een Franstalig contract):

1) le bailleur signalera imm?diatement au bailleur tout accident dont ce dernier pourrait ?tre rendu responsable (dat gebeurde dus).

en een beetje verder:

2) Sont ? charge du preneur, les r?parations locatives et d'entretien...

(Is de huurder verantwoordelijk voor het vallen van deze keukenkast?).

Reclame

Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#4 , 22 mar 2006 16:53

art. 1754 B.W. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijke gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen: aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen; aanbepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte; aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn; aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waardoor de huurder niet aansprakelijk is; aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.


art. 1755 B.W. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

aan je huurcontract te zien is het echter de huurder zijn verantwoordelijkheid.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Terug naar “Andere”