Opzeg autoverzekering

sven
Topic Starter

Opzeg autoverzekering

#1 , 15 mar 2006 10:32

Mijn vriendin is verzekerd bij Ethias voor haar autoverzekering die afloopt op 10/4/2006. Aangezien zij naar een andere verzekering wil stappen, hadden we het contract graag willen be?indigen. Nij blijkt echter dat je 3 maanden voor het eidne van het contract zou moeten opzeggen en zijn we te laat. Op mijn vraag aan hun t?l?center wat ze dandoen met mensen die hun auto wegdoen, antwoordde men dat dat ging maar datze geen bonus-malus attest krijgen.

Ik heb nu enkele vragen:
-) is dit wettelijk dat men geen attest afleverd
-) is het "zogenaamd" wegdoen van de auto veilig? Verwittigen zij bepaalde diensten (dienst van in verkeerstelling, regristratie van de nummerplaten).
-) is dit wel eigenlijk wel wettelijk? Ik wordt nl geacht van akkoord te gaan met een nieuwcontract zonder dat ik eigenlijk de voorwaarden ken want die voorwaarden krijg je pas in maart endan ben je al telaat voor de opzeg. Volgens hun visie zou je bij elke auto (en ook brand) verzekering moeten opzeggen 3 maanden op voorhand en dan eventueel de markt rond gaan.

Het bespaart bedrag dat we zouden kunnen hebben is 300 euro wat niet weinig is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sven
Topic Starter

#2 , 15 mar 2006 10:46

Bespaard is natuurlijk met een D.

Mijn vriendin is verzekerd bij Ethias voor haar autoverzekering die afloopt op 10/4/2006. Aangezien zij naar een andere verzekering wil stappen, hadden we het contract graag willen be?indigen. Nij blijkt echter dat je 3 maanden voor het eidne van het contract zou moeten opzeggen en zijn we te laat. Op mijn vraag aan hun t?l?center wat ze dandoen met mensen die hun auto wegdoen, antwoordde men dat dat ging maar datze geen bonus-malus attest krijgen.

Ik heb nu enkele vragen:
-) is dit wettelijk dat men geen attest afleverd
-) is het "zogenaamd" wegdoen van de auto veilig? Verwittigen zij bepaalde diensten (dienst van in verkeerstelling, regristratie van de nummerplaten).
-) is dit wel eigenlijk wel wettelijk? Ik wordt nl geacht van akkoord te gaan met een nieuwcontract zonder dat ik eigenlijk de voorwaarden ken want die voorwaarden krijg je pas in maart endan ben je al telaat voor de opzeg. Volgens hun visie zou je bij elke auto (en ook brand) verzekering moeten opzeggen 3 maanden op voorhand en dan eventueel de markt rond gaan.

Het bespaart bedrag dat we zouden kunnen hebben is 300 euro wat niet weinig is.

Patrick1970
Berichten: 4

#3 , 01 apr 2006 15:30

Wij zitten in een soortgelijke situatie.

We wilden eveneens onze huidige autoverzekering (loopt tot 23 mei 2006) opzeggen omdat we naar een andere overstappen, maar onze verzekeraar meldde ons dat dit minstens 3 maanden vooraf met aangetekende brief diende te gebeuren. Te laat dus.

De verzekeraar liet weten dat deze opzegperiode wettelijk bepaald is en dat ze daar niet kunnen en mogen van afwijken. Dat kan allemaal best zijn, maar welke wet is dit dan? Wordt iedereen geacht elke wet van buiten te kennen?

In onze polis staat geen letter over mogelijke opzeg en hoe lang dit op voorhand dient te gebeuren, wat volgens mij dus niet kan. Indien dit wel vermeld stond dan hadden we waarschijnlijk w?l op tijd geweest. Nu zitten we met twee autoverzekeringen, waarvan we er dus ??n niet eens nodig hebben en we een jaar voor niets moeten betalen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2006 17:14

14 DECEMBER 1992. - Modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Art. 26. De duur van de overeenkomst is ??n jaar. Op het einde van de verzekeringsperiode wordt de overeenkomst stilzwijgend van jaar tot jaar vernieuwd, tenzij zij door ??n van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de lopende periode werd opgezegd.

Wet op de Landverzekeringsovereenkomsten.

Art. 30. Duur van de verplichtingen. <W 1994-03-16/32, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 1994-05-04>
? 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan ??n jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden v??r de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van ??n jaar.
De overeenkomst mag geen andere opzeggingstermijnen opleggen.

Het zou mij ten zeerste verbazen als iemand een overeenkomst heeft waarin niets voorzien is i.v.m. opzegtermijn.

Als je te goeder trouw twee autoverzekeringen hebt is de laatste m.i. nietig (art. 42 e.v. Wet Landverzekeringsovereenkomsten). Neem contact met de verzekeringsmaatschappij en leg de situatie uit.

scorpioen

Patrick1970
Berichten: 4

#5 , 01 apr 2006 20:08

Bedankt voor je antwoord.

Wel, in de polis staat helemaal niets vermeld over opzeg, laat staan dat het drie maand vooraf moet gebeuren. Dat vond ik dus ook al heel raar.

De oude verzekeringsmaatschappij is op de hoogte dat we ons gaan verzekeren bij een andere, maar zegt dat ze enkel de wet volgt en ons dus geen opzeg kan geven. We zullen dus ook die oude verzekering moeten blijven betalen voor het komende jaar. Wat een verspilling...

cdelahaye
Berichten: 34

#6 , 09 okt 2008 10:07

De wet op de landverzekeringsovereenkomst schrijft inderdaad voor dat een polis 3 maand voor zijn vervaldag dient opgezegd te worden.
Uitzonderingen zijn echter: opzeg na schade, wegens wijziging van de premie en/of voorwaarden en schrapping voertuig.

Wanneer de nummerplaat van het voertuig wordt ingeleverd kan de uitwerking van de polis worden geschorst. Dit houdt echter in dat in principe theoretisch gezien men verplicht blijft een nieuwe wagen opnieuw bij dezelfde verzekeringsmaatschappij te verzekeren en op te zeggen tegen de eerstvolgende vervaldag. Logischerwijze wordt ook pas het BM attest afgeleverd na de eerstvolgende vervaldag gezien de verplichting.

De enige oplossingen zijn evenwel wachten met nieuw voertuig in te schrijven tot na de eerstkomende vervaldag, ofwel nieuwe maatschappij aanschrijven maar starten op de normale startbonusmalusgraad. Wanneer ethias echter een premieverhoging heeft doorgevoerd kun je opzeggen binnen de maand. Wanneer er geen nieuw voertuig wordt ingeschreven wordt de polis vernietigd op de eerstkomende vervaldag, en wordt het teveelbetaalde aan premie teruggestort.

Dat is het resultaat van direct writing, een professionele makelaar behoedt U voor dergelijke toestanden.

Reandor
Berichten: 1

#7 , 31 dec 2008 12:20

Ik had hetzelfde probleem,maar oplost door de auto uit te schrijven en terug in te schrijven. Heb je wel nieuwe platen,maar dat boeit me niet als je weet dat ik €1400 moest betalen bij Ethias... :roll: Nu betaalde ik +/- 200 inschrijvingstaks maar das nog altijd €1200 minder dan ethias en mijn huidige verzekeraar te moeten betalen. Dit trucje werkt zelfs nog als je al een maand verder bent en reeds (in dit geval) Ethias betaalt hebt,ze storten het resterende bedrag netjes terug op je rekening...

De wet is een mooi ding,net kaas met gaatjes, en dat lust ik wel.

Terug naar “Andere”