Rugzakken winkel

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Rugzakken winkel

#1 , 27 nov 2017 18:14

Beste leden van dit forum

In sommige supermarkten zie je een bordje bij de ingang "tassen en rugzakken vooraan achter te laten" ik vroeg me af of dit verplicht is.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 27 nov 2017 18:37

Dat kan gezien worden als een intern reglement waar u mee instemt als u er wil winkelen.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 18:46

En wat als er dan goederen gestolen worden uit mijn rugzak? Kan de winkel dan aansprakelijk gesteld worden? horen handtassen daar dan ook bij?

Reclame

LeenW
Berichten: 12817

#4 , 27 nov 2017 18:51

In principe kan u een ontvangstbewijs vragen als u gevraagd wordt de rugzak daar achter te laten. In mijn regio is het eerder "geen rugzakken in de winkel", dan heeft de winkel geen verantwoordelijk want ze vragen niet hem achter te laten.

Wat wel en niet binnen mag, is te bepalen door de supermarkt.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2017 18:53

Bedankt voor de reactie!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 19:45

Als je een winkel binnenstapt dan aanvaard je hun regels, ben je niet akkoord wat je recht is dan blijf je buiten de winkel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 01 dec 2017 12:25

even deze bedenking. (gebeurd in onze supermarkt)

tijdens de middagpauze van de scholen halen veel studenten hun middagmaal in de supermarkt.
Ze laten hun rugzakken achter aan de ingang van de winkel. Dit zijn er altijd veel en liggen dus redelijk in de weg voor mensen die de winkel willen betreden.
Stel er valt iemand over deze rugzak.

Wie is dan verantwoordelijk?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 01 dec 2017 18:18

even deze bedenking. (gebeurd in onze supermarkt)

tijdens de middagpauze van de scholen halen veel studenten hun middagmaal in de supermarkt.
Ze laten hun rugzakken achter aan de ingang van de winkel. Dit zijn er altijd veel en liggen dus redelijk in de weg voor mensen die de winkel willen betreden.
Stel er valt iemand over deze rugzak.

Wie is dan verantwoordelijk?

als de winkel eist dat rugzakken niet mee mogen in de winkel en ze voorzien geen plaats om deze in op te bergen (lockers bv) dan zal de winkel aansprakelijk zijn

LeenW
Berichten: 12817

#9 , 01 dec 2017 20:31

even deze bedenking. (gebeurd in onze supermarkt)

tijdens de middagpauze van de scholen halen veel studenten hun middagmaal in de supermarkt.
Ze laten hun rugzakken achter aan de ingang van de winkel. Dit zijn er altijd veel en liggen dus redelijk in de weg voor mensen die de winkel willen betreden.
Stel er valt iemand over deze rugzak.

Wie is dan verantwoordelijk?

als de winkel eist dat rugzakken niet mee mogen in de winkel en ze voorzien geen plaats om deze in op te bergen (lockers bv) dan zal de winkel aansprakelijk zijn
Ik herinner mij een zaak van een vrouw die viel in een supermarkt. Uitgegleden over een slablad of zoiets. Het vonnis gaf haar ongelijk, het blad sla in de groentenafdeling was een te verwachten hindernis. Moest dit op de textielafdeling gebeurd zijn, had ze wel gelijk gekregen. Er is m.i. wel een logica om dit door te trekken dat met aan een bordje "rugzakken achterlaten" wel eens rugzakken kunnen liggen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 01 dec 2017 21:18

even deze bedenking. (gebeurd in onze supermarkt)

tijdens de middagpauze van de scholen halen veel studenten hun middagmaal in de supermarkt.
Ze laten hun rugzakken achter aan de ingang van de winkel. Dit zijn er altijd veel en liggen dus redelijk in de weg voor mensen die de winkel willen betreden.
Stel er valt iemand over deze rugzak.

Wie is dan verantwoordelijk?

als de winkel eist dat rugzakken niet mee mogen in de winkel en ze voorzien geen plaats om deze in op te bergen (lockers bv) dan zal de winkel aansprakelijk zijn
Ik herinner mij een zaak van een vrouw die viel in een supermarkt. Uitgegleden over een slablad of zoiets. Het vonnis gaf haar ongelijk, het blad sla in de groentenafdeling was een te verwachten hindernis. Moest dit op de textielafdeling gebeurd zijn, had ze wel gelijk gekregen. Er is m.i. wel een logica om dit door te trekken dat met aan een bordje "rugzakken achterlaten" wel eens rugzakken kunnen liggen.

voor de jongere mensen onder ons is dat misschien inderdaad het geval, oudere mensen die slechter zien, slechtere mobiliteit hebben en soms A niet meer van B kunnen onderscheiden kan elk object dat op de grond ligt dat er normaal niet moet liggen als een onvoorzienbare hindernis worden aanschouwd.

als er aan de ingang/klantendienst ne hoop rugzakken op ne hoop, kris kras door elkaar liggen en er valt een oudere dame over . . .

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 dec 2017 13:24

Je bent dus verplicht om je rugzak achter te laten als er een bordje dat zegt? Wat dan bij diefstal? De supermarkt aan onze school wordt veel bezocht door leerlingen onder de middag en ook door leerkrachten tot mijn grote verbazing moesten de leerkrachten ook hun handtas achter laten... er staat nu zelfs al een persoon om te zeggen dat je de rugzak MOET afdoen voor je de winkel binnen gaat. Als je daar nu geen gevolg aangeeft wat dan? Een normaal denkend persoon gaat hier nu niet zo'n drama van maken maar ik vraag het me wel af omdat ik weet dat er sommige mensen dat niet zouden willen doen en haar en het bordje compleet negeren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 03 dec 2017 14:24

als men 'verplicht' word om de rugzak aan de ingang van de winkel (of aan het onthaal, . . .) dan word de winkel de bewaarder van de rugzak.

wat dus ook wilt zeggen als deze niet veilig word bewaard (locker, . . .) en deze word gestolen, de winkel daar voor verantwoordelijk is en de schade zal moeten betalen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 03 dec 2017 17:45

Ik lees hier nergens dat het verplicht is om net in die bepaalde winkel te gaan....

Ofwel ga je binnen, en volg je de regels, ofwel blijf je erbuiten.

En als je een hindernis, een rugzak of dergelijke, in de weg legt, dan is het niet de winkelier, maar uzelf die verantwoordelijk is. O zie ik dat gewoon verkeerd ?


Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 03 dec 2017 20:21

Ik lees hier nergens dat het verplicht is om net in die bepaalde winkel te gaan....

Ofwel ga je binnen, en volg je de regels, ofwel blijf je erbuiten.

En als je een hindernis, een rugzak of dergelijke, in de weg legt, dan is het niet de winkelier, maar uzelf die verantwoordelijk is. O zie ik dat gewoon verkeerd ?

als ge die rugzak/tas/ . . . legt waar het duidelijk hinder en/of een gevaar zou kunnen betekenen zou ik zeggen ja, dan is het u eigen verantwoordelijkheid en schuld.

probleem zal zich eerder stellen, wat gebeurt er op de moment dat iemand zijn gerief veilig en niet op een gevaarlijke plaats achterlaat aan de ingang/balie/. . . en er valt toch iemand over en deze is (zwaar) gewond.

probleem is eerder dat bijna geen enkele winkel (mediamarkt dacht ik wel) ruimte voorziet om zulke zaken op een veilige manier op te bergen als zij willen afdwingen dat er niemand met een rugzak/tas/ . . . de winkel wilt betreden.

Terug naar “Andere”