Prijsverschil particulier/zelfstandige voor hetzelfde product

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

Prijsverschil particulier/zelfstandige voor hetzelfde product

#1 , 27 nov 2017 14:22

Graag had ik geweten of het wettelijk is toegestaan om hetzelfde product goedkoper te prijzen (in dit geval 100 Euro) voor particulieren dan voor iemand die het als ondernemer wil aankopen (dus op factuur met BTW-nummer).

Het gaat over een laptop op eenzelfde website en dus verkoper.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 14:37

Als dit geprijsd staat in een winkel, of magazine mag dit niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 14:49

Waarom zou dit niet mogen? Ik heb een kameraad die een PC winkel heeft. Ik krijg daar al jaren op alles wat ik koop een korting die andere klanten niet krijgen. Dit is een "overeenkomst" tussen de verkoper en mij. Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen. Zolang er niet gediscrimineerd wordt, zijn prijzen vrij te bepalen tussen koper en verkoper, zou ik denken. Van zodra er een overeenkomst is, is de koop beklonken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 27 nov 2017 15:02

Maar 100 euro korting als het zonder factuur is, doet mij eerder aan zwarte verkoop denken.

Er komt voor de verkoper een kleine meerkost bij als hij een factuur moet opmaken, maar dit gaat niet om 100 euro. Een commerciële geste zou eerder voor de herhaaldelijke klant (bedrijf) dan voor eenmalige aankoop (particulier) zijn. Ik vind dit dan ook een bizarre korting.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2017 15:31

Waarom zou dit niet mogen? Ik heb een kameraad die een PC winkel heeft. Ik krijg daar al jaren op alles wat ik koop een korting die andere klanten niet krijgen. Dit is een "overeenkomst" tussen de verkoper en mij. Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen. Zolang er niet gediscrimineerd wordt, zijn prijzen vrij te bepalen tussen koper en verkoper, zou ik denken. Van zodra er een overeenkomst is, is de koop beklonken...

Hier gaat het om totaal iets anders, T.S schreef

)
Graag had ik geweten of het wettelijk is toegestaan om hetzelfde product goedkoper te prijzen


Wat een verkoper doet maakt totaal niks uit, die mag aan iedereen korting geven, maar het gaat erom dat dit kier geprijsd staat in de winkel of in een folder !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 16:00

Maar 100 euro korting als het zonder factuur is
TS spreekt enkel over factuur met BTW nummer. Dus voor een particulier zal het een factuur zonder vermelding BTW nummer zijn. TS zegt nergens dat er ZONDER factuur zou verkocht worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2017 16:02

Hier gaat het om totaal iets anders,
Principe is net hetzelfde: een koop komt tot stand als verkoper en koper het eens zijn over de prijs. Hoe die prijszetting tot stand komt, speelt weinig rol. Dat de verkoper dus voor bepaalde groepen lagere prijzen hanteert, is perfect normaal, zolang de groepen niet op basis van discriminatie samengesteld worden (hoewel in onze lokale cinema avonden georganiseerd worden voor enkel vrouwen, die dan een korting krijgen, speciale romatische film, etc...)
Wat een verkoper doet maakt totaal niks uit, die mag aan iedereen korting geven, maar het gaat erom dat dit kier geprijsd staat in de winkel of in een folder !!
En waarom zou dit niet in de winkel mogen aangekondigd worden? Mijn "PC boer" mag perfect een affiche hangen met: "Als jij Gebruiker21 bent, krijg jij 10% korting!". Ik zie niet in wat daar fout mee zou zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2017 16:07

Zij mogen afficheren voor de scouts 10% korting OK.

Maar ze mogen niet een artikel prijzen zoals TS schreef laptop 500€ , maar voor zelfstandigen die een factuur vraagt dan wel 600€ rekenen !!

Dit begrijp in uit de vraagstelling van TS.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 27 nov 2017 16:23

Maar 100 euro korting als het zonder factuur is
TS spreekt enkel over factuur met BTW nummer. Dus voor een particulier zal het een factuur zonder vermelding BTW nummer zijn. TS zegt nergens dat er ZONDER factuur zou verkocht worden...
Maar er is toch geen facturatieplicht aan particulieren?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 27 nov 2017 20:04

Maar 100 euro korting als het zonder factuur is
TS spreekt enkel over factuur met BTW nummer. Dus voor een particulier zal het een factuur zonder vermelding BTW nummer zijn. TS zegt nergens dat er ZONDER factuur zou verkocht worden...
Een factuur zonder BTW nr bij verkoop tussen handelaar en particulier?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2017 21:12

Een factuur zonder BTW nr bij verkoop tussen handelaar en particulier?
Heu... Ik heb bij de aankoop van mijn laaste PC toch een factuur gekregen, hoor... Het staat er zelfs in grote letters op. En ik ben een particulier, dus heb geen BTW nummer. BTW nummer van de handelaar staat er uiteraard wel op...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 nov 2017 21:13

Maar ze mogen niet een artikel prijzen zoals TS schreef laptop 500€ , maar voor zelfstandigen die een factuur vraagt dan wel 600€ rekenen !!
Zo heb ik het niet begrepen. Ik lees enkel dat de prijs voor een handelaar hoger ligt dan voor een particulier. Ik lees nergens dat het iets te maken heeft met "naar een factuur vragen"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”