ondertekende bestelbon wordt niet uitgevoerd

ikkeblog
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ondertekende bestelbon wordt niet uitgevoerd

#1 , 10 nov 2017 20:40

Voor een nieuwbouwappartement ontving ik een lastenboek. Daarin staat dat er voor appartementen met 2 en 3 slaapkamers een glazen deur wordt voorzien in de nachthal. Over 1 slaapkamer appartementen wordt NERGENS in het lastenboek gesproken m.b.t. de binnendeuren. Vervolgens staat er dat de keuze gemaakt dient te worden bij een door de bouwheer aangeduide leverancier. Bij die leverancier toegekomen verneem ik dat er in alle appartementen een glazen deur wordt voorzien in de nachthal. De offerte wordt opgemaakt en vervolgens door mij ondertekend. In die offerte (na ondertekening) wordt het woord 'offerte' geschrapt want de hoofding bestaat uit 'offerte/bestelbon' en blijft bijgevolg alleen het woord 'bestelbon' staan. Bij het onderdeel 'glazen deur' staat er 'model: volgens basiskeuze promotor'. De offerte/bestelbon werd ondertekend op 14 september. Op 19 oktober heb ik een gesprek bij de promotor en daar verneem ik dat de deurenleverancier een vergissing heeft begaan. Blijkbaar hadden ze het lastenboek niet gelezen en gingen ze uit van de veronderstelling dat elk appartement een glazen deur kreeg. Ik reageerde met de stelling dat een bestelbon werd ondertekend op een bepaalde datum, voor een bepaald product en een bepaald bedrag en dat het volgens mij wettelijk bindend is. Als de leverancier een fout maakt is dat mijns inziens niet mijn probleem want wij hadden een schriftelijk akkoord. Ik interpelleer de leverancier, die de fout bevestigt, en mij een nieuwe offerte zend voor zomaar eventjes 608,00Euro + 21%BTW extra voor die glazen deur. Ik weiger die te ondertekenen want volgens mij is de bestelbon van 14 september bindend. Ik contacteer het hoofdkantoor van de leverancier. Op 27 oktober antwoorden zij: 'Ik heb mij geïnformeerd en wij hebben inderdaad verkeerdelijk gedacht dat bij 1 slaapkamerappartementen een glasdeur was voorzien. Dit bleek niet het geval en wij hebben u hiervan op de hoogte gebracht.' Vervolgens verwijzen ze door naar de promotor voor de verrekening. Deze bevestigt mij op 10 november dat ze de 608,00Euro + 21% BTW gaan aanrekenen indien ik toch de glazen deur wens te behouden. Hun uitleg is dat in het lastenboek duidelijk staat dat 2 en 3 slaapkamer appartementen een glazen deur hebben. Mijn argument dat nergens iets staat over 1 slaapkamer appartementen en dat dus wil zeggen dat alle mogelijkheden daarvoor openliggen; dat bovendien de leverancier van binnendeuren steeds over een glazen deur sprak (en dit toegeeft) én dat er een ondertekende bestelbon is leggen ze gewoon naast zich neer. Zij willen dat ik een nieuwe bestelbon voor de meerprijs onderteken. Ik weiger. En zo draaien we dus in cirkels. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2017 16:27

Daarin staat dat er voor appartementen met 2 en 3 slaapkamers een glazen deur wordt voorzien in de nachthal. Over 1 slaapkamer appartementen wordt NERGENS in het lastenboek gesproken m.b.t. de binnendeuren.
Da's toch duidelijk, dan: als er expliciet staat dat voor appartementen met 2 en 3 slaapkamers een glazen deur wordt voorzien, betekent dit ook dat dit voor appartementen met 1,4,5,6 ... slaapkamers, NIET voorzien wordt. Die logica gaat een rechter ook volgen, wees daar maar zeker van. Ik begrijp niet goed waarom u er van uitgaat dat een 1 slaapkamer appartement ook een glazen deur zou krijgen? Waarom zou men in zo'n geval dan expliciet 2 en 3 slaapkamers vermelden? Nee, die logica van u gaat niet op, vrees ik...
Bij die leverancier toegekomen verneem ik dat er in alle appartementen een glazen deur wordt voorzien in de nachthal.
Vergissing... Kan gebeuren, maar geeft u niet per definitie recht op iets.
Bij het onderdeel 'glazen deur' staat er 'model: volgens basiskeuze promotor'.
Tja, en de basiskeuze van de promotor is: "Geen glazen deur bij 1 slaapkamer appartementen, enkel bij 2 en 3 slaapkamers." U hebt dus een getekende bestelbon voor de deur die in het lastenboek aangeboden wordt, en in het lastenboek wordt geen deur aangeboden.
Ik reageerde met de stelling dat een bestelbon werd ondertekend op een bepaalde datum, voor een bepaald product en een bepaald bedrag en dat het volgens mij wettelijk bindend is.
Dat is ook zo, maar de offerte is correct opgesteld: glazen duer volgens het lastenboek. En in het lastenboek is geen sprake van een glazen deur voor een 1 slaapkamer appartement.
Als de leverancier een fout maakt is dat mijns inziens niet mijn probleem want wij hadden een schriftelijk akkoord.
Ja, je had het akkoord dat je een glazen deur zou krijgen zoals de promotor specifieerde in zijn lastenboek. En daar is geen deur gespecifieerd voor een 1 slaapkamer appartement.
Deze bevestigt mij op 10 november dat ze de 608,00Euro + 21% BTW gaan aanrekenen indien ik toch de glazen deur wens te behouden.
Logisch, want het is geen standaard deur volgens het lastenboek.
Mijn argument dat nergens iets staat over 1 slaapkamer appartementen en dat dus wil zeggen dat alle mogelijkheden daarvoor openliggen
Ja, mits zelf te betalen! Waarschijnlijk staat er in het lastenboek ook niets over gouden kranen. Betekent dit dan dat u deze er bij krijgt? Uw redenering: "Er straat niets gespecifieerd, dus heb ik automatisch recht op iets" slaat nergens op.
Zij willen dat ik een nieuwe bestelbon voor de meerprijs onderteken. Ik weiger. En zo draaien we dus in cirkels. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Ofwel wenst u een glazen deur en betaalt u ervoor. Ofwel wil u er niet voor betalen en krijgt u geen glazen deur. Men kan u niet verplichten om een bestelbon te tekenen voor die extra deur, maar jij kan ze ook niet eisen, aangezien ze niet in het lastenboek staat, en de bestelbon die getekend is, duidelijk verwijst naar de promotor, dus de gegevens in het lastenboek. U ziet toch ook wel in dat u hier probeert voordeel te halen uit een kleine vergissing van de leverancier, niet? U wist zelf op voorhand dat u geen recht had op een glazen deur, en toch probeert u die deur te claimen...

Je kan hier uiteraard een zaak van maken (met alle kosten vandien), maar of u ook uw gelijk zal halen, durf ik sterk te betwijfelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 nov 2017 21:17

Mijn argument dat nergens iets staat over 1 slaapkamer appartementen en dat dus wil zeggen dat alle mogelijkheden daarvoor openliggen;

Misschien wil je er ook nog een auto bij en 72 maagden.
Alle mogelijkheden liggen immers open want het is binnenkort sinterklaas.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Andere”