Ex heeft auto voor verjaardag gegeven, na relatiebreuk wil hij de auto hebben.

Stargirl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ex heeft auto voor verjaardag gegeven, na relatiebreuk wil hij de auto hebben.

#1 , 28 okt 2017 16:33

De auto heeft hij mij cadeau gedaan voor mijn verjaardag. Auto en factuur staan op mijn naam. Was geen sprake van bruikleen oid woonde niet samen geen enkele verbintenis.
Nu eist hij via advocaat auto en nog meer cadeaus terug. En nu???????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 okt 2017 16:59

Kan niet, tenzij je hem hebt proberen te vermoorden of slaag hebt gegeven.

Art. 955. Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :
1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;
2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;
3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 28 okt 2017 17:11

De auto is van jou, en dan wel omwille dat je een gift niet kunt terug eisen.

Het probleem zit hem hier in de bewijslast: als je samen bent, ga je niet voor iedere gift aan je partij een document ondertekenen dat dit voor jou is, niet voor spontane giften, niet voor verjaardagsgeschenken (voor niemand vermoed ik zelfs).
Nu zeg je dat de factuur op jouw naam staat.
Dan kan de ex weinig beginnen me dunkt.
Tenzij hij jou ook zou betichten van diefstal van het geld om de wagen aan te kopen... Maar als deze gegevens op jouw naam staan, kan hij moeilijk beweren dat hij de auto niet voor jou zou gekocht hebben.

Daarnaast heb je het wetboek.
Burgerlijk wetboek artikel 2279 stelt (in mensentaal) dat goederen die jij in beheer/bezit hebt, jou toebehoren behoudens sterk tegenbewijs.
Het zwaarste tegenbewijs dat je kunt hebben, is een factuur, en deze staat op jouw naam.

Ik zou je ex dus terugsturen dat je op basis van het Burgerlijk Wetboek artikel 2279 rechtmatig eigenaar bent van de auto (en andere cadeaus eventueel). Ook zou ik vermelden dat je hiernaast geen communicatie noch leugens van zijn zijde meer wenst, of dat je het niet zult laten om verdere stappen wegens belaging te nemen.

Reclame

Stargirl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2017 18:13

Auto koopcontract,factuur alles staat op mijn naam, ex heeft notabene niet eens een rijbewijs. Ik heb hem ook nergens toe gedwongen oid. In een bericht op Facebook bevestigd hij ook dat het een cadeau is. Daarnaast heeft ex na het verbreken van de relatie diezelfde nacht getracht mijn deur in te trappen en heeft een raam eruit gegooid met een baksteen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 28 okt 2017 18:28

toch best aangifte gaan doen bij de politie van de feiten hé...Dat ziet er geen lieverdje uit....

Stargirl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2017 18:35

Is direct aangifte gedaan toen. Ook nog een aantal maal het alarm nummer moeten bellen omdat hij mij lastig viel

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 28 okt 2017 18:46

Heeft de politie hem niet aangetroffen?
Vernieling van stedelijke afsluiting - belaging allen correctionele feiten en bij heterdaad dus onmiddellijke arrestatie mogelijk.
Op wie zijn naam staat de nummerplaat?

Stargirl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 okt 2017 19:28

Kenteken op mijn naam, hij is niet gezien door de politie. Ik heb hem wel gezien. Maar hij gaf op facebook toe dat hij het raam ingegooid heeft.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 28 okt 2017 19:37

OK wat nplt betreft is geen bewijs van eigendom ( staat op het document) maar kan soms tot misleiding leiden.
Het ooit bij een zitting een advocaat het inschrijvingsbewijs weten gebruiken als bewijs van eigendom - voorzitter antwoordde sec - hebt u zelf een aut meester ? kijk dan eens op het inschrijvingsbewijs...
Dus vraag tot vrijgave afgewezen.

Hopelijk ook geen dubbel van de autosleutel in zijn bezit?
Anders de moeite doen om andere sleutels te laten programmeren.

Stargirl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 okt 2017 20:08

Nee ook de reservesleutel heb ik. Mijn ex is ook zo kinderachtig om het bankstel te vorderen, mijn bankstel wat ik al had (1jaar) oud heeft hij weggegeven aan zijn dochter ik kreeg van hem dan een andere, welke hij nu ook terug wil en nog meer zaken. Enorm kinderachtig hij wil nog net mijn huis niet leeg hebben. Hij verdiende goed en dacht ik koop maar en koop maar dan durft ze nooit bij me weg te gaan. Uiteindelijk heeft hij zelf de relatie verbroken. Denk al met al dat hij niet slim bezig is omdat hij nergens in Nl ingeschreven staat om zo maar geen belasting te hoeven betalen heeft niet eens een geldig id bewijs.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 28 okt 2017 20:56

Wacht even: speelt zich dit af in Nederland of in België?
Op basis van je laatste berichten begin ik het vermoeden dat het Nederland is?

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 28 okt 2017 21:03

Nergens in NL ingeschreven - en in België?
Geef aan de politie al zeker alles door wat u van hem weet.
Adressen waar hij kan verblijven - auto met kleur merk en nummerplaat - waar hij kan werken enz enz.
Gezien de feiten kan ook de nummerplaat van zijn voertuig(en) worden opgenomen in het systeem en in de cameraherkenningssystemen.

Terug naar “Andere”