Ik beschik over autobanden met een M+S markering
nu gaat vanaf 1 januari 2018 de wetgeving in Duitsland veranderen en zal het bij gevolg daarvan niet meer volstaan om een m+s markering als aanduiding voor een winterband te aanzien omdat fabrikanten deze m+s markering vrijwel naar eigen inzicht mogen plaatsen.
het 3PMSF symbool met het bergje en het sneeuwvlokje zal dus worden aanvaard als aanduiding van winterse eigenschappen en de m+s codering niet meer als worden er uitzonderingen voorzien voor banden welk voor een bepaalde datum zijn aangekocht.
alsook heeft de geschiedenis van de M+S markering weinig te zien met winterse eigenschappen en eerder met offroaden.
Wettelijk gezien aanvaarden veel Europese landen de M+S codering als wettelijke vereiste voor een winterband maar fabrikanten hebben zodanig veel vrijheid hierin dat zelf zomerbanden de m+s markering mogen dragen.
De M+S markering garandeert niet dat de band voldoende soepel zal blijven bij vriesweer en dus mogelijks kan een band met m+s kenmerken dus onvoldoend presteren in de winter.
Dat niets de winterse eigenschappen van een band bewijst wil daarom niet zeggen dat de desbetreffende band geen goede winterse eigenschappen heeft.
Nu van de info hierboven ben ik niet geheel zeker, dit is wat ik ervan denk te weten.
Opmerking;
De band waarover ik conclusies wil treffen betreft de Michelin latitude tour HP MO.
Ik tracht te weten te komen of dit een zomer of vier-seizoen band is.
Nu heb ik Drie vragen ;
1) Mag een Garage mij een band met M+S markering maar zonder het 3PMSF symbool verkopen als vier-seizoen band of als winterband?
2) mag de bandenfabrikant een band zonder het 3PMSF symbool als vier-seizoen's of als winterband verkopen binnen Europa en meer-specifiek binnen België, zo ja hoe kan de consument weten of hij een vier-seizoen of winterband koopt ?
3) stel het is winterweer.. het vriest -5 en de bestuurder rijd met het voertuig tegen 25km maar het word plots enorm bergaf en snelheid van het voeruig neemt plots ongewild toe, op het ogen blik dat de bestuurder remt neemt de snelheid alleen maar toe de bestuurder beseft op dit ogenblik dat hij controle over het voertuig verliest en bij gevolg word iets of iemand beschadigd alvorens het voertuig uiteindelijk de beek in duikt... hoe zit dat dan met de bestuurder zijn aansprakelijkheid als blijkt dat het 3PMSF symbool niet op de banden aanwezig is?