Aankoop; Vier-seizoen/Winterband

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Aankoop; Vier-seizoen/Winterband

#1 , 21 okt 2017 13:44

Ik beschik over autobanden met een M+S markering
nu gaat vanaf 1 januari 2018 de wetgeving in Duitsland veranderen en zal het bij gevolg daarvan niet meer volstaan om een m+s markering als aanduiding voor een winterband te aanzien omdat fabrikanten deze m+s markering vrijwel naar eigen inzicht mogen plaatsen.
het 3PMSF symbool met het bergje en het sneeuwvlokje zal dus worden aanvaard als aanduiding van winterse eigenschappen en de m+s codering niet meer als worden er uitzonderingen voorzien voor banden welk voor een bepaalde datum zijn aangekocht.
alsook heeft de geschiedenis van de M+S markering weinig te zien met winterse eigenschappen en eerder met offroaden.
Wettelijk gezien aanvaarden veel Europese landen de M+S codering als wettelijke vereiste voor een winterband maar fabrikanten hebben zodanig veel vrijheid hierin dat zelf zomerbanden de m+s markering mogen dragen.
De M+S markering garandeert niet dat de band voldoende soepel zal blijven bij vriesweer en dus mogelijks kan een band met m+s kenmerken dus onvoldoend presteren in de winter.
Dat niets de winterse eigenschappen van een band bewijst wil daarom niet zeggen dat de desbetreffende band geen goede winterse eigenschappen heeft.

Nu van de info hierboven ben ik niet geheel zeker, dit is wat ik ervan denk te weten.

Opmerking;
De band waarover ik conclusies wil treffen betreft de Michelin latitude tour HP MO.
Ik tracht te weten te komen of dit een zomer of vier-seizoen band is.

Nu heb ik Drie vragen ;

1) Mag een Garage mij een band met M+S markering maar zonder het 3PMSF symbool verkopen als vier-seizoen band of als winterband?

2) mag de bandenfabrikant een band zonder het 3PMSF symbool als vier-seizoen's of als winterband verkopen binnen Europa en meer-specifiek binnen België, zo ja hoe kan de consument weten of hij een vier-seizoen of winterband koopt ?

3) stel het is winterweer.. het vriest -5 en de bestuurder rijd met het voertuig tegen 25km maar het word plots enorm bergaf en snelheid van het voeruig neemt plots ongewild toe, op het ogen blik dat de bestuurder remt neemt de snelheid alleen maar toe de bestuurder beseft op dit ogenblik dat hij controle over het voertuig verliest en bij gevolg word iets of iemand beschadigd alvorens het voertuig uiteindelijk de beek in duikt... hoe zit dat dan met de bestuurder zijn aansprakelijkheid als blijkt dat het 3PMSF symbool niet op de banden aanwezig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peperkoek
Berichten: 63

#2 , 21 okt 2017 14:44

Hallo,

De HP staat voor High Power
De MO wil zeggen dat dit een goedgekeurde band is door Mercedes Benz.

De band waarover je het hebt is een zomerband, dus zeker geen winterband.

Je hebt wel binnen de Latitude-reeks van Michelin de Latitude Alpin reeks, dewelke toegestaan is in Duitsland.

M+S staat er gewoon voor dat deze band 'beter' zou presteren op modder en sneeuw, dus meer geschikt is voor SUV of 4x4 of offroad te rijden, maar is geen garantie op een winterband.

3PMSF aanduiding op de band: dit is zéker een winterband, want deze aanduiding mag enkel op banden geplaatst worden die door de testen gekomen zijn.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 31 okt 2017 12:21

Moet een 4 seizoen band dan een bepaald profiel of logo hebben? Je zegt dat het een zomerband is Zoals ik al reeds vermoede maar hoe druk ik mijn erkent consessiehouder met de neus op de feiten want deze aanhaalt dat de latitude tour hp mo een vierseizoen band zou zijn!
Hoe beweis ik mijn gelijk??

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 okt 2017 12:41

Door hen een uitgeprinte pagina van een betreffende site onder de neus te houden.

Terug naar “Andere”