Annulatievergoeding fietsleasing

LVM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Annulatievergoeding fietsleasing

#1 , 14 okt 2017 22:40

Een tijd terug tekende ik in met een fietsleasing bij mijn nieuwe werkgever.
Ik koos een fiets, tekende voor bestelling bij de fietswinkel en tekende de fiets policy.

1,5 maand na de bestelling Kwam ik tot het besluit dat de job toch niet is zoals ik mij had voorgesteld en nam ik ontslag.

Nu wordt er mij een annulatievergoeding gevraagd die ongeveer 25% van de waarde van de fiets bedraagt. (Ik heb de fiets dus nog niet ontvangen). Aangezien het om een dure fiets gaat spreken we over een aanzienlijk bedrag.

In de fiets policy staat er niets geschreven over een annulatievergoeding. Wel over een verbrekingsvergoeding die bepaald wordt na een expertise naar de gebruikerschade. (Maar aangezien ik de fiets nog niet heb...)

Dit bedrag zou dan van mijn loon gehouden worden. Dit is iets waar ik niet mee akkoord kan gaan aangezien ik nog een gezin te onderhouden heb.

- Is een annulatievergoeding hier op zijn plaats?
- Kan een annulatievergoeding oplopen tot 25% van de aankoopwaarde?
- Kan dit zomaar van mijn loon gehouden worden?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 okt 2017 09:06

Van u loon mag de werkgever niets inhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2017 09:22

Zo maar van je loon houden kan dus niet is reeds vermeld.

Maar kan het geld wel eisen

Die annuleringsvergoeding dit word bij bedrijfswagen soms ook toegepast, en ook met opleidingen die de werkgever heeft betaald

Je kiest een dure fiets en dan zeg je salut en de kost tegen je werkgever, wat staat er op je papier dat je getekend heeft de fietspolic?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LVM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2017 13:12

In de policy staat er niets vermeld over een annulatievergoeding.
Wel over een verbrekingsvergoeding.

Dat ik een annulatievergoeding moet betalen, daar kan ik mee leven. Maar van zo'n hoge aard? We spreken over 25% van de totale aankoopwaarde.

Is de grote van een annulatievergoeding wettelijk bepaald of kan de leasemaatschappij hier zelf een bedrag op plakken?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 16 okt 2017 16:36

Vermoedelijk kunnen ze dit niet hardmaken richting jou.
Anders steken ze jou in zo'n positie dat je nooit of te nimmer je ontslag zou kunnen geven. Of erger: zij ontslaan jou, en je mag die vergoeding nog betalen...
Dit lijkt mij 100% de werkgever te zijn die moet betalen. Risico van te werken met leasing, en niet zelf je vervoer in eigen beheer te hebben...

LVM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2017 11:36

Ik kan mij helemaal vinden in de reactie van Blaatpraat.

Ik heb juridisch advies proberen in te winnen bij mijn vakbond. het antwoord daar was dat er niet over geschreven staat in de wet.
(Ik neem aan dat dit in twee richtingen kan werken) zij raden mij wel aan hier niet mee verder te gaan wegens 'te onzeker'.

Ook de vakbondsafgevaardigden vingen bot. Het zou zogezegd nog een voordelig tarief zijn.

Als ik vraag hoe ze aan de annulatievergoeding komen krijg ik volgend antwoord:

De fietspolicy is de overeenkomst naar de medewerker toe. Deze bevat in principe de uitleg omtrent de vergoedingen bij vroegtijdige beëindiging van het leasecontract.
Dat bevat twee opties:
optie 1: overname van de fiets: je betaalt alle uitstaande leasetermijnen en de vergoeding einde lease
optie 2: geen overname van de fiets: je betaalt alle uitstaande leasetermijnen en de vergoeding einde lease minus de waarde waarvoor de leasemaatschappij de fiets kan verkopen
 
Gezien je fiets blijkbaar nichemerk en nichemodel in een maat XL is, is het voor de leasemaatschappij alles behalve evident om voor de fiets een andere koper te vinden.
Beide opties conform de fietspolicy zijn voor jou dus duur.
 
Daarom heeft facility management verder onderhandeld met de leasemaatschappij en het fietsennetwerk. En werd een uitzonderlijke goedkopere oplossing voorgesteld:
ofwel ‘vergeten’ ze de lease-overeenkomst en betaal je de fiets (zonder extra’s cfr lease) aan de gewone prijs in de winkel = +/- xxxxxxx,xxx EUR btw in (=merkelijk goedkoper dan de optie 1 die eigenlijk voor jou geldt op basis van de fietspolicy)
ofwel doen we beroep op een clausule die geldt ingevolge het achterliggende BASF contract inzake annulatie (dit kan enkel omdat je de fiets nog niet hebt geleverd gekregen en bij goodwill van de partijen – contractueel geldt immers enkel de policy voor u): je betaalt dan xxxxx,xx EUR.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 okt 2017 15:50

In de policy staat er niets vermeld over een annulatievergoeding.
Wel over een verbrekingsvergoeding.
Wat is in deze het verschil tussen beiden?
Je verbreekt zelf uw arbeidsovereenkomst en annuleert dus de bestelling.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 17 okt 2017 16:02

annuleert dus de bestelling.
Is de werkgever die dit besteld heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”