Kan men na een telefoongesprek mij verplichten van betalen voor diensten die ik niet gebruik?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Kan men na een telefoongesprek mij verplichten van betalen voor diensten die ik niet gebruik?

#16 , 09 sep 2017 15:54

Daarom bedank ik onmiddellijk als me mijn per telefoon iets aanbied of wil verkopen, hoe interessant ook. Ik laat de verkoper zelfs niet verder uitspreken als ik ook maar het minste vermoeden heb dat het over verkoop gaat.
Ook aan de deur stuur ik die verkopers onmiddellijk wandelen.
Beter voorkomen dan achteraf te moeten proberen er terug vanaf te komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 09 sep 2017 16:58

Ik heb mij gemeld bij "Bel me niet".
Scheelt dag en nacht.
Maar niet loepzuiver. Ik word toch nog soms gebeld door één of andere onnozelaar die mij in het
Frans chocolade wil verkopen. Het nr is weerhouden. Ik weet dus niet wie mij belt.....
Hij beweert dat ik met hem een overeenkomst heb afgesloten voor het periodiek leveren van
(grote hoeveelheden) chocolade. De naam van zijn firma is compleet onbekend.....nergens terug te vinden.
En ja, hij blijkt zeer goed te weten wie ik ben.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 09 sep 2017 20:06

Ik heb mij ook op de robinsonlijst laten zetten, en de telefoontjes zijn inderdaad met bijna 90 % verminderd, maar er zijn toch nog een paar volhouders. En dan heb je nog die donkere mannetjes uit Afrika of Azië, die in het slecht Engels proberen u een been uit te draaien. Voor hen geldt die lijst natuurlijk niet. :evil:

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 sep 2017 20:12

Ik ben een paar keer gebeld dat ik iets gewonnen had, wel ik zeg onmiddellijk dat ze dit aan het goede doel mogen geven en leg de telefoon toe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Grietmaria
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 sep 2017 07:47

Wat ik zo vreemd vind is het volgende. Die firma stalkt mijn vrouw al 2 à 3 weken terwijl zij heeft gezegd de mails niet meer te hebben. Gisteren, toen ik eindelijk in staat was op te nemen ontvingen we reeds 3 oproepen met nummeronderdrukking in minder dan 20 minuten tijd. Ik vroeg meteen of zij al 3x gebeld hadden maar het was zogezegd de eerste keer.
Maar waarom blijven zij bellen in plaats van deze gegevens door te mailen? Poging om nog extra bewijslast te verzamelen tegen ons?
Zonder betaalgegevens kan er niet betaald worden. Dat weten zij toch ook wel?

En ik sprak net mijn vrouw nog even. Ze is er steeds meer van overtuigd nu dat ze niet heeft opgezegd. Dus dat kan verklaren waarom ze op zoek zijn naar extra bewijslast tegen ons. Nu kreeg de dame in kwestie mij aan de lijn ipv mijn vrouw. Ik nam 3x opnieuw de leiding van het gesprek over. 2x begon zij steeds luider te roepen uit machteloosheid.En wij zullen nog mail ontvangen zei ze, maar tot op heden niets gezien daarvan. Afwachten he.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 sep 2017 08:00

Waarom doe je niet zoals de meeste mensen en wacht je gewoon de brief met ingebrekestelling af ??

Via de telefoon kan men geen ingebrekestelling doen, ik vraag me echt af wat je wil aankaarten ??

Er kan nooit een incasso zonder een schriftelijke ingebrekestelling, en een incasso kan je schrijven dit of dat!

Maar kunnen niks doen zonder dat er een rechtbank een vonnis uitspreekt.

Wat zit je hier dan alsmaar met rechts artikelen te googlen die niet bij de zaak zijn, wacht af, iedereen kan je bellen, het is misschien je buurman wel die een grap uit haalt wie weet het ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Grietmaria
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 sep 2017 16:49

Goeie tip denlowie. Afwachten he.
Ik ben nu toch wijzer geworden met dank aan AME en aperger
De punten van AME hebben we goed genoteerd, en we gaan mail die volgt op een gesprek of enquete nu met andere ogen bekijken dank zij asperger.
Wel een vreemde conclusie. Na verkoop op afstand geen opzeg doen, enkel doen of uw neus bloed als u het niet wil hebben. Vreemde wetgeving.

@ asperger:
Door de opzeg te doen via de bevestigingsmail bevestigen wij dan wel dat er een overeenkomst was, maar die overeenkomst wordt dan ook ontbonden. Dus ik zie niet goed in wat het probleem is wanneer ik verwijs naar die mail.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 10 sep 2017 18:42

Goeie tip denlowie. Afwachten he.
Ik ben nu toch wijzer geworden met dank aan AME en aperger
De punten van AME hebben we goed genoteerd, en we gaan mail die volgt op een gesprek of enquete nu met andere ogen bekijken dank zij asperger.
Wel een vreemde conclusie. Na verkoop op afstand geen opzeg doen, enkel doen of uw neus bloed als u het niet wil hebben. Vreemde wetgeving.

@ asperger:
Door de opzeg te doen via de bevestigingsmail bevestigen wij dan wel dat er een overeenkomst was, maar die overeenkomst wordt dan ook ontbonden. Dus ik zie niet goed in wat het probleem is wanneer ik verwijs naar die mail.
Het probleem is dat u niet kunt bewijzen dat er werd opgezegd, maar door uw onbewezen bewering geeft u indirect toe dat er een verbintenis is....
ja het is heel subtiel....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 sep 2017 20:44

De wetgeving met betrekking tot de verkoop op afstand beschermt de consument.
Er zijn aan de verkoop op afstand strikte vormvoorwaarden opgelegd om tot een koop- verkoopovereenkomst te komen.
Deze werden door de verkoper niet nageleefd. Ik verwijs hierbij onder andere naar het verplichte modelformulier voor herroeping.
Er is dus geen verbintenis tot stand gekomen.
U hoefde dan ook geen bestelling te annuleren.
Ook het annuleren van een niet conforme verkoop op afstand doet geen verbintenis ontstaan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 10 sep 2017 20:50

De wetgeving met betrekking tot de verkoop op afstand beschermt de consument.
Er zijn aan de verkoop op afstand strikte vormvoorwaarden opgelegd om tot een koop- verkoopovereenkomst te komen.
Deze werden door de verkoper niet nageleefd. Ik verwijs hierbij onder andere naar het verplichte modelformulier voor herroeping.
Er is dus geen verbintenis tot stand gekomen.
U hoefde dan ook geen bestelling te annuleren.
Ook het annuleren van een niet conforme verkoop op afstand doet geen verbintenis ontstaan.
Dat moet TS vanzelfsprekend allemaal controleren. Weten niet of hij dat modelformulier al of niet ontvangen heeft.
Misschien weet hij het zelf niet meer gelet op zijn eerdere twijfel mbt al of niet verstuurd hebben van mail om op te zeggen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#26 , 11 sep 2017 11:55

Het zou goed kunnen dat het over deze zaak gaat:

viewtopic.php?f=12&t=82444

Dan kun je best niet reageren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 11 sep 2017 12:39

Het zou goed kunnen dat het over deze zaak gaat:

viewtopic.php?f=12&t=82444

Dan kun je best niet reageren.
aanvulling: uiteraard enkel indien je de vereiste info niet hebt gekregen samen met uw gratis pakket!!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Grietmaria
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#28 , 15 sep 2017 05:48

Bedankt voor deze verdere uiteenzetting AME en asperger.
Gen modelformulier of gratis pakketje hoor. Enkel die onlineenquete, een telefoongesprek met moederdevrouw en en bevestigingsmail.
Zelf heb ik niet in haar mailbox gekeken, maar pas nu na ettelijke telefoons met nummeronderdrukking die steeds over het reisaanbod handelden bracht ze mij op de hoogte.
Er is dus wat mij betreft inderdaad nooit een verbintenis geweest. enkel een dubieuze mail.
Het deed me denken aan een akkefietje met eci boekenclub een 7 jaar terug geloof ik. gratis boekje, via flyer in de bus. Kleine letterkes gelezen etc. Brieven van incasso, 2de incasso, deurwaarder en opnieuw incasso. 2 jaar terug zijn die brieven weggegooid. De opvolging van dergelijke bedrijfjes lijkt verzekerd te zijn.
Er is in elk geval nog geen mail of papieren brief aangekomen hier.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 15 sep 2017 14:39

Zelf heb ik niet in haar mailbox gekeken, maar pas nu na ettelijke telefoons met nummeronderdrukking die steeds over het reisaanbod handelden bracht ze mij op de hoogte.

Tja, die vrouwen toch hé.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”