tafel kopen en niet komen ophalen

BLML
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

tafel kopen en niet komen ophalen

#1 , 31 aug 2017 20:22

hoi,

bijna 2 jaar geleden heb ik een tafel verkocht die in mijn garage stond, daarvoor hebben we toens een handgeschreven contractje opgemaakt. maar na bijna 2 jaar heeft hij die nog steeds niet komen ophalen, en nu vandaag, heb ik het tafeltje dan toch maar verwijderd uit mijn garage.. en of je het nu geloofd of niet, hij vroeg achter zijn tafeltje vandaag, na bijna 2 jaar stilte. en nu is hij kwaad.. en ik heb gereageerd met de woorden,, tijd genoeg gehad,

mijn vraag is, waar kan hij gerechtelijk gelijk in krijgen?
of beter nog, heb ik geen recht om mijn garage te legen wegens plaatsgebrek?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 31 aug 2017 20:32

Al zeker als hij geen voorschot betaald heeft gewoon negeren. Vrederechter zal eens goed lachen mocht hij deze claim voorgeschoteld krijgen. Da s onder voorbehoud mijn mening.

de Rik
Berichten: 206

#3 , 31 aug 2017 20:50

Zoals de Topic Starter zegt , hier is de burgerlijke rechts vordering is verjaart.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 31 aug 2017 20:53

de tafel is niet meer....u heeft na 1 jaar en 5 maanden een ongelukje gehad in de garage en uw verzekering wilde de schade niet dekken.

BLML
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2017 22:05

ja, maar hij heeft ze wel diezelfde dag tijdens contract betaald,

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 31 aug 2017 22:57

Stond er in dat contract ook een bewaringsclausule?

Zo niet: na de verkoop heeft u de tafel buiten gezet, aangezien deze niet meer van u was. Wat er daarna mee gebeurd is, is niet meer uw probleem.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2017 23:03

Blaatpraat, wat mis ik toch het liken van antwoorden in de forumfunctionaliteiten ;-)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

BLML
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2017 00:17

dank u iedereen, en vooral blaatpraat, ik denk nu wel verder te kunnen

mvg BLM

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 sep 2017 09:26

Het had voor u héél handig geweest, had je aan de koper een simpel aangetekend schrijven gericht met daarin niet meer dan:

"Beste, 2 jaar geleden kocht u van mij een tafel, maar u bent deze tot op vandaag nog niet komen ophalen. Indien u uw eigendom niet voor datum X bent komen ophalen, zal deze naar het containerpark gebracht worden. Met vriendelijke groeten,..."

Op die manier kan niemand er nog een speld tussen krijgen. Nu sta je ook wel héél erg sterk, maar zou de tegenparij bijvoorbeeld kunnen beweren dat jullie mondeling overeengekomen waren dat de tafel daar nog 2 jaar mocht staan. Uiteraard kan hij zoiets niet bewijzen, waardoor hij héél erg zwak staat, maar met zo'n aangetekend schrijven zou er helemaal geen discussie geweest zijn. (Met zo'n AS sta je bij wijze van spreken 30 seconden voor een rechter, zonder zo'n aangetekend schrijven 10 minuten, waarbij je in het eerste geval 100% zeker gelijk krijgt, in het tweede geval 99% zeker ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 01 sep 2017 10:37

Noch verkoper noch de koper hebben de wetgeving gevold.
De koper heeft het bewijs dat de tafel zijn eigendom is, als je die tafel niet meer hebt zal koper moeten bewijzen dat ze nog bij u stond.
Heb je al die tijd de koper niet aangesproken?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2017 11:22

Voor een rechtbank zal de koper verteld worden dat hij zijn eigendom niet als goed huisvader beheerd heeft, en zal de kous daarmee waarschijnlijk af zijn. Een rechter zou inderdaad nog kunnen opwerpen dat de topic starter de koper toch even had kunnen contacteren, maar daar zal het volgens mij bij blijven. Als je iets koopt, en je haalt het niet binnen de 2 jaar op, dan lijkt het me alsof je je eigendommen toch niet als een goed huisvader beheert, als je het mij vraagt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”