Pagina 1 van 2
Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 31 aug 2017 11:31
door BenS23
Hallo,
Wij hebben beton telefonisch besteld bij een leverancier om de volgende dag te laten leveren. Wij hadden vermeld dat we een smalle ingang hadden met waterput. De dispatch informeerde ons dat dit geen probleem was en dat zo 2 kleinere betonmolens zouden sturen. Op de dag van levering kwamen ze met 1 grote en deze kon niet op onze werf rijden aangezien de smalle ingang en door het feit dat er een regenwaterput lag en deze het gewicht niet kon verdragen. Na wederom telefonisch contact te hebben gehad met de klantendienst moest de betonmolen vertrekken aangezien er toch niet geleverd kon worden. Zij beweren dat wij niets vermeld hadden over de waterput aangezien zij dan op voorhand hadden gezegd dat het niet mogelijk was zonder pomp. Wij beweren dat het wel vermeld is geweest. Dat het dus een welles nietes spelletje is. Nu willen ze ons factureren voor een volle betonmolen plus bijkomende kosten voor het ledigen van de betonmolen bij hun aangezien ze niet konden leveren. Er werd alleen telefonisch contact gehouden dus hebben we geen bewijs of dit wel of niet gezegd is en er werd ook nergens iets op email gezet noch getekend. Nu vragen we ons af of we die factuur wel moeten betalen. Het is ons woord tegen dat van hun.
Alvast bedankt
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 31 aug 2017 12:13
door sloeberken
Wie iets beweerd zal het moeten bewijzen, welke kansen u hebt is zeer moeilijk in te schatten.
Misschien hebben ze wel het gesprek van u bestelling opgenomen.
In dergelijke gevallen steeds zorgen dat je schriftelijk bewijs hebt, gebruik email.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 31 aug 2017 22:07
door Bart Vissers
Als ze bewijs hebben van de bestelling via geluidsopname, dan moet het ook een onverknipte opname zijn.
In dat geval zal ook wel blijken dat je melding gemaakt hebt van de waterput. (Of het niet gemeld hebt).
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 01 sep 2017 09:40
door Gebruiker21
Als u de factuur krijgt, protesteer deze dan via Aangetekend Schrijven. Meld daarin dat wat gefactureerd werd, niet overeenkomt met wat door u gevraagd werd, namelijk levering van beton met twee kleinere betonmolens. Verwijs daarbij naar jullie telefoongesprek op datum XX waarin je duidelijk gestipuleerd hebt dat jullie een smalle ingang hadden met een waterput, en waarop de heer / dame aan de lijn bevestigd had dat ze in dat geval twee kleine betonmolens gingen sturen.
Vermeld dat je dan ook niet van plan bent om een niet-conforme levering, te wijten aan een vergissing van de betonfirma, te betalen.
Aangetekend protesteren van de factuur moet je zeker doen. Niet zomaar de factuur negeren, want dit is zeer zeker in uw nadeel moest dit voor de rechtbank komen.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 01 sep 2017 10:46
door sloeberken
Volgens mij staat TS zwak, hij heeft geen enkel bewijs dat er gemeld is van de smalle doorgang.
Dat er een bestelling is zal aanvaard worden, bouwwerken.
Zou u toch aanraden om de mening van een advocaat te vragen voor u de factuur protesteert, beton leverancier zal zeker naar de rechtbank trekken.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 01 sep 2017 11:25
door Gebruiker21
Volgens mij staat TS zwak, hij heeft geen enkel bewijs dat er gemeld is van de smalle doorgang.
Dat er een bestelling is zal aanvaard worden, bouwwerken.
Modaliteiten van deze bestelling zullen voor een rechtbank weldegelijk aan bod komen. Een betonfirma zou anders 5 betonmolens kunnen sturen... De firma zal toch enige bewijs moeten leveren van wat er besteld werd. Het feit dat ergens gebouwd wordt, geeft een firma niet zomaar het recht om daar gelijk wat naartoe te sturen...
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 01 sep 2017 11:46
door BenS23
Bedankt voor jullie feedback. Had inderdaad beter iets op email gehad, maar aangezien ik al een week offertes via email aan het vragen was en geen antwoord van verschillende firma's gekregen overgegaan op het telefonish vragen van een levering. Aangezien het snel moest gaan (wou het hebben voor de hevige regenbuien van deze week eraan kwamen) hebben we het gewoon via de telefoon geregeld. Bij later inzien vond ik het ook raar dat ik niets officieel moest tekenen of bevestigen via email. Het kan natuurlijk zijn dat dit een normal gang van zaken is, ben ook maar een doe-het-zelver. Indien ons gesprek zou opgenomen geweest zijn, zou ik daarvan op voorhand niet op de hoogte moeten gebracht geweest zijn?
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 01 sep 2017 11:55
door sloeberken
De beste oplossing is een onderling overeenkomst te bereiken.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 03 sep 2017 10:37
door Oude Belg
Indien ons gesprek zou opgenomen geweest zijn, zou ik daarvan op voorhand niet op de hoogte moeten gebracht geweest zijn?
Nee. Een gesprek mag opgenomen worden en gebruikt -op de rechtbank bv- als één der deelnemers (in dit geval dus de leverancier) hiermee akkoord gaat. Dit hoeft niet eerst vermeld te worden.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 03 sep 2017 10:40
door Bart Vissers
Volgens mij staat TS zwak, hij heeft geen enkel bewijs dat er gemeld is van de smalle doorgang.
Dat er een bestelling is zal aanvaard worden, bouwwerken.
Zou u toch aanraden om de mening van een advocaat te vragen voor u de factuur protesteert, beton leverancier zal zeker naar de rechtbank trekken.
Bewijsprobleem is in eerste plaats bij leverancier. Zal moeten bewijzen dat iets niet gebeurd is. Kan maar enkel als er schriftelijk bewijs is of als hij kan aantone wat wel gebeurd is.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 03 sep 2017 10:41
door Bart Vissers
Volgens mij staat TS zwak, hij heeft geen enkel bewijs dat er gemeld is van de smalle doorgang.
Dat er een bestelling is zal aanvaard worden, bouwwerken.
Zou u toch aanraden om de mening van een advocaat te vragen voor u de factuur protesteert, beton leverancier zal zeker naar de rechtbank trekken.
Bewijsprobleem is in eerste plaats bij leverancier. Zal moeten bewijzen dat iets niet gebeurd is. Kan maar enkel als er schriftelijk bewijs is of als hij kan aantonen wat wel gebeurd is.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 03 sep 2017 10:59
door denlowie
Ik denk dat de bewijslast voor de leverancier zeer gemakkelijk zal zijn daar ieder bestelling in de computer verwerkt word, en ieder vrachtwagen zijn vrachtbrief krijgt met een doorlopend nummer, ook het laad systeem is digitaal tegenwoordig en word opgeslagen !
Bij grote firma's worden ook de telefoons van de bestelling opgenomen.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 04 sep 2017 09:37
door Gebruiker21
Ik denk dat de bewijslast voor de leverancier zeer gemakkelijk zal zijn daar ieder bestelling in de computer verwerkt word, en ieder vrachtwagen zijn vrachtbrief krijgt met een doorlopend nummer, ook het laad systeem is digitaal tegenwoordig en word opgeslagen !
Beetje kort door de bocht. Het is niet omdat een bestelling in "het systeem" zit, dat deze daarom ook effectief door de betreffende persoon ook zo geplaatst is.
Toen ik mijn keuken besteld had, zag ik in de bevestigingsmail die ik achteraf gekregen had, ook een aantal dingen staan die niet zo door mijn gevraagd waren, of die ik anders gevraagd had. Dit kon uiteraard nog gecorrigeerd worden, maar het geeft wel aan dat "het systeem" het niet noodzakelijk bij het rechte eind heeft.
Het argument "jamaar, het zat zo in ons systeem", zal niet stand houden voor de rechtbank.
Bij grote firma's worden ook de telefoons van de bestelling opgenomen.
In dat geval zal het telefoongesprek uitwijzen wat de topic starter gemeld heeft, en waar de firma dus geen rekening mee gehouden heeft...
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 04 sep 2017 09:52
door sloeberken
Een procedure voor de rechtbank is dan bijna onoverkoombaar, hou rekening dat voor de beton firma met hun rechtsbijstand verzekeringen niets zal kosten, hoelang deze ook mag duren.
Als particulier moet je bijzonder voorzichtig zijn in dergelijke gevallen, zorg ten minsten dat je bewijs hebt wat je besteld hebt, en hoe deze geleverd moeten worden.
In digitale tijd kan het zo simpel via email.
Re: Verkeerde levering / Levering niet doorgegaan
Geplaatst: 04 sep 2017 10:52
door Gebruiker21
Een procedure voor de rechtbank is dan bijna onoverkoombaar, hou rekening dat voor de beton firma met hun rechtsbijstand verzekeringen niets zal kosten, hoelang deze ook mag duren.
Geen idee of eventuele rechtsbijstand van een familiale verzekering ook kan aangesproken worden in dit soort zaken?