Kosten incasso: factuur en aanmaningen naar fout adres

CarMo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten incasso: factuur en aanmaningen naar fout adres

#1 , 26 aug 2017 14:12

Begin februari heb ik een bloedonderzoek laten doen via de dokter. Toen ik in maart nog geen factuur ontvangen had vroeg ik de dokter of dit normaal was, hij zei te wachten, ze zouden dit sowieso nog opsturen.

Eind juli kreeg ik een eis tot betaling van een incassobureau in de brievenbus. Ik moest blijkbaar €82 betalen t.v.v. Medisch Lab! Ik had echter nooit facturen of aanmaningen ontvangen. Dus, telefoontje naar incassobureau, bleek dat het medisch lab een adres had waar ik al 2,5 jaar niet meer woon. Hoe ze aan dat adres komen is niet duidelijk, zowel gele klever van ziekenkas als de dokter hebben mijn juiste adres. Zelf heb ik nooit mijn adres aan hen moeten doorgeven. Het incassobureau kan blijkbaar wel aan mijn juiste adres komen...
Na het telefoontje zou de oorspronkelijke factuur per mail aan mij verzonden worden. Dit gebeurde pas nadat ik nog twee of drie keer gebeld én drie mails verstuurd had. Uiteraard heb ik de € 21 onmiddellijk betaald. Volgens de persoon aan de telefoon zou daarna alles ook in orde zijn. De mail bij de factuur was ook zo opgesteld dat ik per kerende moest betalen, dus de € 21, nergens geen sprake meer van kosten. In de mail die ik heb verstuurd had en waarop ze nu een reply stuurden staat ook expliciet dat ik weiger de kosten van € 62 te betalen en dus enkel de € 21 zal betalen. Ook hierop geen tegenkantingen...
(Ik weet dat het niet mogelijk is te bewijzen wat mijnheer A en mevrouw B aan de telefoon gezegd hebben dus in mijn laatste mailtje staat nu dat ik enkel nog per mail wil communiceren want de miserie is nog niet voorbij...)

Nu krijg ik een mail met de vraag de kosten, ongeveer € 62,- te betalen. Geen verdere uitleg wat deze kosten zijn, geen bewijs dat ze de aanmaningen verstuurd hebben, geen antwoord waar ze het foute adres vandaan hadden... Binnen de 5 dagen betalen, anders sturen ze een deurwaarder! :shock:

Dus, ik heb nu gevraagd naar de aanmaningen en de originele vraag tot bloedanalyse. Op die manier hoop ik toch ergens duidelijkheid te krijgen over de kosten enerzijds en het waar het fout gegaan is met het adres.

Mijn concrete vragen nu:
Moeten zij tegemoet komen aan mijn vraag alle documenten te zien? En zo ja, dan ben ik in mijn recht niet te betalen totdat ik deze heb?
Ben ik wettelijk gezien wel verplicht deze kosten te betalen? Ik ben nergens in fout gegaan, kan geen facturen betalen die ik niet ontvang, kan niet reageren op aanmaningen die ik niet ontvang en heb intussen de schuld aan het medisch lab betaald...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 26 aug 2017 14:41

U hebt betaald aan de schuldeiser. U hebt (in principe) geen zaken met een incassobureau.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp

Reclame

Terug naar “Andere”