Recuperatietermijn factureen - verkeerde betalingen

Gurumatics
Topic Starter

Recuperatietermijn factureen - verkeerde betalingen

#1 , 31 jan 2008 12:16

Sinds 2002 heb ik een domiciliering om een terugkerende betaling te verricheten. In de loop van 2004 is - buiten mijn weten of toedoen - de domiciliatie gewijzigd (verkeerde verrichting bij het bedrijf dat mij de factuur verstrekt. Vreemd maar ja. Ik weet niet hoe ik een bank moet vragen om andermans rekening te gebruiken om mijn facturen te betalen) en werden mijn facturen - zonder dat ik het wist - betaald door iemand anders :shock: . Hoera !

Onlangs is dit euvel ontdekt en vraagt men mij om het openstaande saldo van de laatste 3,5 jaar aan te zuiveren :? . Voor een fout die buiten mijn weten en toedoen gebeurd is vind ik dat wel straf. Ik heb uiteindelijk niks misdaan en had alle maatregelen genomen om de betalingen wel goed te doen verlopen (domiciliatie).

Welke termijn is er voorzien om in dit soort situaties de niet-gemaakte betalingen te recupereren ? Kan men mij vragen om de laatste 3,5 jaar te betalen of is dit wettelijk beperkt tot e.g. 1 jaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2008 13:02

Het komt erop neer dat men van u betaling vraagt van de facturen. Dus geldt de verjaringstermijn die op die facturen van toepassing is. Ik weet natuurlijk niet waarop deze facturen betrekking hebben maar het gaat vermoedelijk om periodieke betalingen waarop de vijfjarige verjaringstermijn van toepassing is.

Art. 2277. Termijnen van altijddurende renten en van lijfrenten;
Die van uitkeringen tot levensonderhoud;
Huren van huizen en pachten van landeigendommen;
Interesten van geleende sommen, en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,
Verjaren door verloop van vijf jaren.

scorpioen

Gurumatics
Topic Starter

#3 , 31 jan 2008 13:08

Het gaat om de telecom-sector. Mobiele telefonie.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2008 14:30

vijf jaar

scorpioen

Terug naar “Andere”