wat na een factuur betwisting?

Nalake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

wat na een factuur betwisting?

#1 , 25 jul 2017 08:52

Vorige zomer (2016) veranderden wij van gasleverancier, daardoor moest onze vorige gasleverancier hun gastank komen ophalen.
Echter, dit deden zij niet, tot we hen dit jaar in juni (2017) hiervoor per e-mail een herinnering stuurden, waarbij we eveneens lieten verstaan geen ophalingskost hiervoor te zullen betalen, als compensatie voor de door ons geleden hinder. De gastank heeft 10 maanden op onze eigendom gestaan, terwijl we reeds een nieuwe hadden van onze nieuwe leverancier.
Na onze herinnering hebben zij de gastank dan eindelijk komen ophalen en kregen we hiervoor een factuur voor de ophalingskost in onze bus.
Deze factuur heb ik onmiddellijk per aangetekend schrijven betwist omdat de gastank niet werd opgehaald binnen een redelijke termijn. Zij hadden namelijk vorig jaar in augustus per e-mail beloofd om dit zo snel als mogelijk te doen.
Gisteren kreeg ik dan per gewone post de brief terug, waarbij ze met rode stylo op mijn brief schreven: "Beste, de factuur blijft te vereffenen volgens ondertekening v/h contract! Mvg, voornaam". Geen familienaam of geen datum vermeld.
Ligt het aan mij, maar ik vind dit eigenlijk helemaal geen professionele reactie.
Wat moet er nu gebeuren? Mijn idee zou zijn, niet reageren, want eigenlijk kunnen zij niet bewijzen dat wij dit teruggekregen hebben en wanneer omdat ze het niet aangetekend hebben gestuurd.
Ik veronderstel dat als wij niet reageren, zij een aanmaning zullen sturen. Moeten wij deze dan ook betwisten of moeten wij dan verwijzen naar de factuur die we eerder betwistten? Mij lijkt het dat ze op z'n minst 'officieel' moeten reageren op onze betwisting en geen krabbeltje terug sturen.
Alvast bedankt.

Nalake

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 25 jul 2017 09:06

Indien u de factuur geprotesteerd hebt, is het aan de leverancier om betaling te bekomen via de rechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nalake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2017 09:15

Maar wat als ze dat niet doen? Ik heb een sterk vermoeden dat ze gewoon een herinnering gaan sturen. Moeten wij deze dan ook betwisten of hen nogmaals herinneren aan onze eerdere betwisting?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 25 jul 2017 09:31

U hebt de factuur betwist, herinneringen sturen heeft geen invloed op u betwisting.
Indien de leverancier een betaling wil is enkel de rechtbank bevoegd, tot €2500 is de vrederechter bevoegd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nalake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2017 09:41

Dus ze kunnen ons ook geen bijkomende interesten gaan aanrekenen omdat wij hun factuur niet tijdig betalen?

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 25 jul 2017 09:47

Klopt, u kan gewoon achterover leunen en afwachten wat er gebeurt. Ze hebben zelfs niet officieel gereageerd op uw betwisting en daar zullen ze toch een goede uitleg voor moeten verzinnen als ze naar de rechtbank willen trekken.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2017 09:57

Klopt, u kan gewoon achterover leunen en afwachten wat er gebeurt. Ze hebben zelfs niet officieel gereageerd op uw betwisting en daar zullen ze toch een goede uitleg voor moeten verzinnen als ze naar de rechtbank willen trekken.
zullen wel naar de rechtbank trekken zij eisen een bedrag dat contractueel is vastgelegd hetgeen topic starter wil inbrengen is niet contractueel vastgelegd en mogelijk staat er wel iets van in de kleine letterjes waarmee ze zich veilig stellen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 25 jul 2017 10:08

Neemt niet weg dat zij een betwisting hebben ontvangen en daar niet op hebben gereageerd. Uiteraard kan TS nog door de rechtbank in het ongelijk worden gesteld, maar als hij/zij de factuur niet wenst te betalen, dan is de juiste weg gevolgd.
"sowieso" schrijf je zo.

Nalake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2017 10:21

Ik vraag me trouwens af of ze het contract nog kunnen inroepen? Dit contract werd vorige zomer beëindigd. Of maakt dat geen verschil?

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 25 jul 2017 10:30

Dat maakt geen verschil. Anders zou niemand zijn slotfactuur van een energieleverancier nog betalen. ;)
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2017 11:31

Mijn ervaring is dat de gasleveranciers zeker naar de rechtbank gaan, die hebben een advocaat met abonement, en ik verzeker u dat als alles voorbij zal zijn dat de kostprijs voor TS het dubbel of toch dicht bij het dubbel zal te betalen zijn.
En als je een advocaat neemt die pleit ook niet voor niks.

Die ophaal kosten staan in het contract van deze gastank !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 25 jul 2017 11:35

TS mag perfect een vergoeding eisen voor het in bewaring nemen van die gastank gedurende een jaar. Enige zwakke punt is misschien dat hij/zij dat niet onmiddellijk heeft laten weten aan de leverancier toen die op zich liet wachten.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 25 jul 2017 11:52

Volgens mij berust de leverancier in de betwisting van de factuur, anders had hij zeker geantwoord op het AS van TS.
Dat hij nog een herinnering zou willen sturen is er een bewijs van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nalake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 sep 2017 13:36

Ondertussen zijn we 2 maanden verder en hebben we gisteren een aanmaning gekregen, er wordt ook een intrest van 3,18 EUR en een kost van 50 EUR bovenop gerekend.
Ze verzoeken ons om het bedrag binnen 5 werkdagen te betalen, zoniet zijn zij genoodzaakt om ons dossier aan hun advocaat door te geven.
Hoe reageer ik nu het beste?
Schrijf ik een aangetekende brief terug, waarin ik verwijs naar onze aangetekende betwisting van 2 maanden geleden waarop zij niet reageerden?
Wat gebeurt er verder indien zij het dossier aan hun advocaat overmaken? Wat kunnen we verwachten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 sep 2017 15:13

Wat gebeurt er verder indien zij het dossier aan hun advocaat overmaken? Wat kunnen we verwachten?
Dagvaarding vredegerecht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”