wijziging voorwaarden

1207
Topic Starter
Berichten: 34

wijziging voorwaarden

#1 , 20 jul 2017 16:29

Ik heb een contract van bepaalde duur en nu heeft de dienstverlener de voorwaarden gewijzigd.
in een document zag ik op de achterzijde enkele lijntjes staan mbt een wijziging.

Is dit een correcte manier van informeren en wat zijn mijn rechten?
zijn een paar lijntjes op een achterkant, toevallig gezien, een correcte manier van informeren en op welke manier kan ik aangeven dat ik niet akkoord ga?

Concreet werden boetes/tarieven ingevoerd mbt te laattijdige betalingen. Ik vind die tarieven niet terug in mijn oorspronkelijke overeenkomst en ga ook niet akkoord met de hoogte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2017 16:31

over welk contract gaat dit?

Over telefoondienst ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

1207
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 20 jul 2017 17:18

dienstverlening thuishulp

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 20 jul 2017 21:27

Voor zover ik weet, is er in dat geval geen wettelijk bepaalde vorm die een wijziging van de voorwaarden dient te hebben.
Ze moeten gewoon kunnen bewijzen dat jij die wijziging ontvangen hebt.

Netjes is het niet, maar op de achterzijde van een document die aan jou gericht is, zal dus voldoende zijn.

Weet wel dat je altijd je dienstverlening zonder opzegtermijn, en zonder extra kosten, kunt stopzetten bij wijzigingen aan voorwaarden.
Als je niet akkoord gaat met de wijzigingen, is dit de enige correcte manier (naast het bedrijf contacteren en hopen dat ze voor jou een uitzondering maken).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2017 21:39

Een consument wordt vaak niet gebonden geacht door de algemene voorwaarden op de keerzijde, als hij niet expliciet ook met die voorwaarden akkoord is gegaan (bv. door duidelijke verwijzing op de voorzijde of door ondertekenen algemene voorwaarden op achterzijde). Dit geeft echter geen 100 % rechtszekerheid want je blijft - in extremis - afhankelijk van het oordeel van de feitenrechter.

Je kan bij terugsturen ondertekende versie, die clausules waarmee je niet akkoord gaat doorstrepen en paraferen, en hiervan duidelijk melding maken in je begeleidend schrijven. (Ik stuur dit ook altijd een kopie via email, zo kan ik nadien aantonen met datumstempel van de email dat het duidelijk gemeld werd).
Het is dan aan de aannemer om ofwel hiermee akkoord te gaan (kan expliciet (door zijn eigen paraferen te zetten) of impliciet (door de dienstverlening desondanks voort te zetten), ofwel niet akkoord te gaan (dan stopt de dienstverlening tenzij je alsnog akkoord gaat) ofwel een minnelijke oplossing te onderhandelen.

Je kan natuurlijk ook eerst de minnelijke oplossing nastreven (als je ruimte tot onderhandeling ziet).

Altijd verbazend hoe weinig mensen de algemene voorwaarden lezen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

1207
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 21 jul 2017 22:56

Bart het gaat niet om een aannemer

het gaat er gewoon om dat ik een contract bij een dienstverlener heb afgesloten, die heeft nu ergens op een achterzijde de voorwaarden gewijzigd, en ik wil weten wat mijn rechten zijn.

Ben ik officieel al op de hoogte, vormvereisten, wat is de bedenktermijn, mag ik nu eenzijdig het contract opzeggen als ik met die voorwaarden niet akkoord ga,...

in de lagmene voorwaarden staat niets over wijzigingen, al dan niet eenzijdig. de enige verandering die ik vind zijn de klassieke geïndexeerde tariefverhogingen.

voor iemand anders is het nog interessanter
die heeft hetzelfde contract getekend maar door omstandigheden gaat dit pas in op 1/1/18.
nu heeft hij dus een contract getekend aan dezelfde voorwaarden als ik. Hij is, volgens mij, nog niet op de hoogte gebracht vd eenzijdige wijziging.

hij heeft een overeenkomst aan voorwaarden a getekend dat pas binnen een half jaar ingaat, maar de dienstverlener maakt daar nu voorwaarden b van.
wat betekent dat concreet als hij het niet eens is en welke stappen moet hij zetten of verliest die overeenkomst z'n geldigheid?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jul 2017 23:35

Juridische term is "huur van werk" = ''aanneming'. De persoon die je inhuurt is een aannemer.
Eenzijdig kan een aannemer binnen de huidige overeenkomst de algemene voorwaarden niet wijzigen.
Heeft hij dit gedaan naar aanleiding van een nieuwe overeenkomst?
Heb je die ondertekend?
Ben je particulier?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

1207
Topic Starter
Berichten: 34

#8 , 21 jul 2017 23:50

Juridische term is "huur van werk" = ''aanneming'. De persoon die je inhuurt is een aannemer.
ok
Eenzijdig kan een aannemer binnen de huidige overeenkomst de algemene voorwaarden niet wijzigen.
ook niet binnen de logica dat ik een bepaalde bedenktijd moet respecteren of binnen een bepaalde periode moet reageren?
Heeft hij dit gedaan naar aanleiding van een nieuwe overeenkomst?
neen,
Heb je die ondertekend?
neen, ik heb in de post enkel een briefje gevonden en op de achterkant las ik dat vanaf nu x en y veranderd zijn, gewoon als voldongen feit.

concreet hebben ze boetetarieven voor wanbetaling ingevoerd terwijl hun facturatiedienst nogal veel fouten maakt. Die boetetarieven staan niet in mijn originele overeenkomst en ik ga niet akkoord, zeker niet zolang zij hun problemen op die dienst niet hebben opgelost.
Ben je particulier?
ja

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jul 2017 01:39

Eenzijdig kan een aannemer binnen de huidige overeenkomst de algemene voorwaarden niet wijzigen.
ook niet binnen de logica dat ik een bepaalde bedenktijd moet respecteren of binnen een bepaalde periode moet reageren?
Een contract van onbepaalde duur kan steeds door één van de partijen beëindigd worden mits dit niet ontijdig gebeurt. In de praktijk: tot 3-tal maanden opzeg.
Over de eenzijdige opzegging van een contract van bepaalde duur is er enige betwisting.
Als er contractueel niets voorzien is, dan kan het niet voortijdig opgezegd worden (behalve in onderlinge overeenstemming).
Als er contractueel een uitstapregeling voorzien is, dan is het betwist of deze wel toepasbaar is.

Alleszins: algemene voorwaarden zijn - net als specifieke voorwaarden - consensueel (= in consensus) en dus niet door één partij te wijzigen.
Als in die algemene voorwaarden zou staan dat de aannemer eenzijdig deze voorwaarden kan wijzigen, dan kan dat m.i. evenmin ontijdig en kan dit zeker niet zonder uitstapmogelijkheid van jouw kant. Want anders zou een aannemer bv. ineens in zijn algemene voorwaarden kunnen zetten dat je hem elke dag een ruiker bloemen moet brengen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Evenmin als het eenzijdig invoeren van boetes wegens laattijdige betaling.

Je kan eenvoudig laten weten dat je je niet gebonden voelt door deze voorwaarden aangezien dit niet overeengekomen was, en hij dit niet eenzijdig kan wijzigen. Je kan hierbij verwijzen naar art. 1134, tweede lid BW
[...] overeenkomsten [...] kunnen niet herroepen worden dan met [...] wederzijdse toestemming [van zij die de overeenkomst wettig zijn aangegaan] of op de gronden door de wet erkend.
En dat je voor de uitvoering binnen de overeengekomen termijn dus de oorspronkelijke voorwaarden verder geldig acht.
Als hij zich hier niet bij neerlegt, dan zou hij het contract moeten verbreken en kan je dit beschouwen als contractbreuk.

Maar dus met enig voorbehoud: als in de voorwaarden zou staan dat hij eenzijdig kan wijzigen: in dat geval zou je op korte termijn (1) bezwaar moeten aantekenen en (2) indien geen oplossing: wederpartij laten weten dat je dan de ontbinding vraagt wegens onaanvaardbare eenzijdige wijziging door de wederpartij, waarbij je de (redelijke) tijd moet hebben om een andere oplossing te vinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

1207
Topic Starter
Berichten: 34

#10 , 22 jul 2017 13:07

bedankt voor je antwoord
in de overeenkomst staat inderdaad niets ivm eenzijdige wijziging, er staat wel extra benadrukt dat wijzigingen enkel in onderling overleg kunnen/mogen

wat met het andere geval,
een kennis heeft dezelfde overeenkomst getekend, aan de oude voorwaarden, maar die gaat pas in op 1/1/18 (door omstandigheden omtrent hospitalisatie).

kan hij die overeenkomst gewoon negeren nu als 'm niet akkoord gaat met die nieuwe voorwaarden? Ze is tenslotte nog niet ingegaan? en wat als hij pas midden januari ontdekt dat de voorwaarden gewijzigd werden?

Terug naar “Andere”