Bewaarder van mijn hond wilt deze niet terug geven

Rechtdoetleven
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewaarder van mijn hond wilt deze niet terug geven

#1 , 14 jul 2017 02:52

In het kort: ik zit momenteel in Amerika dus mijn hond zit onder bewaring bij iemand, dit ten betalende titel met een louter consensuele overeenkomst die telefonisch besproken werd. Gezien het feit dat ze mijn hond niet behandelen zoals besproken, wordt hij agressief en zou hij een lama aangevallen hebben. Bijgevolg behandelen ze mijn hond nog slechter nu. Ik wil hem daar zo snel mogelijk weghalen. Bij aankomst van een vriend van mij bij de bewaarder kregen ze de hond niet. Politie kwam ter plekken en zeiden dat ikzelf de hond moest komen halen. Nu heb ik drie vragen:

1) conform artikel 1385 zijn zij aansprakelijk voor de schade aan de lama en niet ik?
2) aangezien ik in Amerika zit, heb ik een vriend toestemming gegeven (schriftelijk) om mijn hond daar weg te halen, mogen ze dit weigeren?
3) moet de politie mij helpen om de hond te laten meenemen? Inbreuk op verbod op eigen richting + chantage, afpsersing, mishandeling en gewoonweg diefstal want ze hebben geen toestemming meer om mijn hond te bewaren aangezien bewaarder zijn verplichtingen niet nakomt. Ik wil zelfs betalen voor de resterende dagen, maar zelf naar daar gaan (zoals de agent dit daarnet zei) kost te veel geld (vliegticket).

Enorm bedankt iedereen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 14 jul 2017 09:27

Je schrijft een gedagtekende verklaring waarin je - als eigenaar van de hond met papieren X en chipnummer 123 persoon Y toelaat je hond af te halen bij persoon Z. Vermeldt dat bewaarder de lijst met gemaakte kosten kan meegeven aan persoon Y, zodat de vergoeding gestort kan wordeen. Vermeldt ook in het schrijven dat bij niet meegeven van de hond aangifte van diefstal gedaan zal worden bij de politie. De politie zal inderdaad niet meegaan om te helpen de hond af te halen.
Strikt genomen moet je niet betalen voor het bijten van een lama. Honden die (te) vaak binnen (opgesloten) zitten, zullen sowieso schapen, lama's of Alpacas's achterna zitten als ze daar de kans toe krijgen (omdat die niet terugblaffen bij confrontatie :-) Een beheerder moet er dus zelf alles aan doen om dat te verhinderen. De fout ligt bij de bewaarder. Maar vertel dat nu niet aan de bewaarder. Eerst de hond terug.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 14 jul 2017 17:53

Maak uw vriend lasthebber in uw brief dan heeft hij een juridische poot om op te staan.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 14 jul 2017 20:25

Is de rekening voor het verblijf van de hond volledig betaald?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”