Abnormale meterstanden bij periodieke controle

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Abnormale meterstanden bij periodieke controle

#1 , 13 jul 2017 15:01

Goede middag leden,

Heeft iemand ooit al voorgehad dat de meteropnemer van de netbeheerder een verkeerd getal heeft genoteerd bij de periodieke opname?

Op mijn jaarafrekening staan er zowaar 17 000 kwh meer verbruikt :shock:
Ik weet ook helemaal niet hoe zij dit noteren, schrijven zij dit op of is dit digitaal?

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 jul 2017 15:34

Ja, dat gebeurt. Tegenwoordig geven ze dat digitaal in in een "handheld", een toestelletje daarvoor.

Je kan dit laten rechtzetten en dan zal er waarschijnlijk nog eens een meteropnemer langskomen.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jul 2017 16:46

Welke meterstand staat er op uw afrekening? Vergelijk die met de stand op uw eigen meter.
Kan bij mij niet meer gebeuren. Zowel mijn gasmeter als mijn elektriciteitsmeter zijn slimme meters, die om het kwartier de stand doorgeven aan de nutsmaatschappij. De gasmeter via GSM naar de elektriciteitsmeter en dan alles samen via de elektrische voedingskabel naar het hoofdkantoor. Ik heb nl een zogenaamde slimme meter en er komt helemaal niemand meer opnemen. Enig probleem: ik kan niet meer sjoemelen :lol:

Reclame

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2017 08:57

Ik zie net dat ik mij mistypt heb, het gaat over 30 000 kwh teveel. :shock:

Ik zal vragen of er nog eens iemand wil komen opmeten dan. Ik was er een beetje bang voor dat ze het verdacht zouden vinden en de meter zouden willen onderzoeken met alle bijkomende kosten als gevolg.
(en nee mava105 ik sjoemel niet, ik zou zelfs niet weten hoe haha :lol: )

De opname van het nachttarief lijkt wel te kloppen nl. 5746, maar qua dagtarief zit ik ineens aan 35802 (terwijl het vorig jaar ook meer in de lijn lag van het nachttarief).
Op de meter zelf zie ik hetzelfde nummer staan maar zonder de "3".

Ik kan dus enkel concluderen dat de heer van de meteropname zich gemist heeft, maar aangezien ik bij de laatste periodieke controles niet zelf aanwezig was wist ik dus ook niet hoe dat tegenwoordig in zijn werk gaat.

Nemen ze bv ook geen foto als ze "zo'n groot verschil opmerken"? Hij moet toch gemerkt hebben dat het verschil gigantisch groot was? Was er zelf niet bij dus weet niet precies wat hij allemaal verteld heeft, maar toch.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jul 2017 09:03

Die opnemer doet waarvoor hij betaald wordt, nl opnemen. Hij maakt geen berekening zoals optellen en aftrekken. Daar zijn anderen voor bevoegd. :lol:

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 14 jul 2017 09:12

Ik heb dat ook eens gehad, en heb toen een foto genomen en doorgestuurd naar de maatschapppij, ze hebben de zaak dan aangepast.

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jul 2017 09:46

Ok, ik weet wat gedaan!
Bedankt alvast voor de antwoorden! Ben toch al wat geruster nu :-) En mbbs1024 was het verschil bij jou ook zo groot? Het zou fijn zijn als het lukt met een foto, dan moet ik niet speciaal thuisblijven voor de meteropnemer :-)

Ice
Berichten: 240

#8 , 15 jul 2017 17:42

Welke meterstand staat er op uw afrekening? Vergelijk die met de stand op uw eigen meter.
Kan bij mij niet meer gebeuren. Zowel mijn gasmeter als mijn elektriciteitsmeter zijn slimme meters, die om het kwartier de stand doorgeven aan de nutsmaatschappij. De gasmeter via GSM naar de elektriciteitsmeter en dan alles samen via de elektrische voedingskabel naar het hoofdkantoor. Ik heb nl een zogenaamde slimme meter en er komt helemaal niemand meer opnemen. Enig probleem: ik kan niet meer sjoemelen :lol:
Nee, jou kunnen ze nu alleen vanop afstand volledig afsluiten... :mrgreen:
Veronderstel dat netbeheerders en de energiesector beslissen de prijzen voor elektriciteit/gas honderdvoudig te verhogen, dan heb je niks meer in de pap te brokken want bij niet-betaling sluiten ze gewoon alles op afstand af.
De fabeltjes over toestemming moeten geven is voor dummies, wie technologisch onderlegd is, weet dat het bedrog is. Eenmaal de connectie met de nutsmaatschappij gelegd is, bepaalt de admin over toegangsrechten en dat is nooit de klant..

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 jul 2017 19:55

[
Nee, jou kunnen ze nu alleen vanop afstand volledig afsluiten... :mrgreen:
.
En denk je nu echt dat dat hun dat zal beletteen om een mannetje in een camionette bij u langs te sturen, om bij u de zekeringen eruit te trekken. Droom maar rustig verder en blijf naief.
En als ze alles willen afsluiten, trekken ze bij hun wel de zekering eruit.

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 16 jul 2017 16:43

mbbs1024 was het verschil bij jou ook zo groot? Het zou fijn zijn als het lukt met een foto, dan moet ik niet speciaal thuisblijven voor de meteropnemer :-)
Bij mij was het verschil niet zo groot, rond de 1000 kWh denk ik, het is al een tijd geleden.
Het zal afwachten zijn wat de maatschappij beslist, ik had hen toen opgebeld en gevraagd of het ok was om een foto te mailen.

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 aug 2017 20:00

Even een update: ik contacteerde mijn leverancier, mét foto, die een rectificatie aanvroeg bij de netbeheerder. Zopas telefoon ontvangen: het wordt geweigerd omdat de netbeheerder ook over een foto zou beschikken :?:
Ik snap het niet... sinds wanneer nemen de meteropnemers foto's? En vooral: ik heb óók een foto, van 2 weken later, met totaal andere standen!
De energieleverancier denkt dat ze bluffen, nou ik snap het helemaal niet meer.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#12 , 08 aug 2017 20:16

Dan contacteer je rechtstreeks eandis, en vraag je hun om die foto.
Bekijk dan zeker het EAN nummer op de foto.

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 aug 2017 20:39

De energieleverancier had ook nog nooit van het nemen van foto's gehoord. Ze ging mijn foto doorsturen en hun "foto" opvragen. Er werd ook gevraagd om morgen nog eens een nieuwe foto te nemen met datumbewijs, dan heb ik "reeds 2 opeenvolgende foto's die in lijn liggen met wat het zou moeten zijn".
Nu, ik snap wel dat ze het niet direct willen aanpassen - tenslotte gaat het om hun personeel die de meting deed en kan ik zeggen wat ik wil in hun ogen. Maar 't is toch allemaal wat raar :(

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 09 aug 2017 08:54

Nog nooit meegemaakt dat zo'n opnemer een foto maakt, behalve indien fraude wordt vastgesteld en meestal volgt de politie kort daarop in dergelijke gevallen. Lijkt me in uw geval niet zo te zijn. Regel dit via uw leverancier, zij dienen maar een nieuwe opname te laten organiseren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 09 aug 2017 10:59

Niet de energieleverancier doet meteropname maar netbeheerder eandis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”