Vanaf wanneer offerte niet meer bindend.

sonjas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vanaf wanneer offerte niet meer bindend.

#1 , 07 jul 2017 09:52

Beste,
Wij hebben een offerte ondertekend voor het plaatsen van een gietvloer. Deze zou normaal in juni geplaatst worden maar de leverancier reageert op geen enkele manier op onze contactnames. Niet via mail, niet via gsm, niet op een ingesproken bericht, niet op een Messenger bericht via facebook (wat wel gelezen wordt, dit is zichtbaar).
Bij nazicht heb ik ook ontdekt dat op hun ondernemingsnummer een fiscale en sociale schuld ligt. Geen goede tekens dus.
Nu weten wij dat een offerte bindend is, waardoor we moeilijk naar een nieuwe leverancier op zoek kunnen gaan.
Vanaf wanneer vervalt deze offerte? Er staan geen algemene voorwaarden op gedrukt.
Of zijn er andere acties die wij kunnen ondernemen?
Alvast bedankt.
Mvg,
Sonja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 jul 2017 10:01

Zonder voorwaarden vervalt deze niet.

Enige dat u kunt doen (behalve wachten), is een aangetekende brief sturen.
Hierin vermeld je dat je de aannemer nog een schappelijke tijd biedt (bijvoorbeeld tot eind juni) om de levering te voldoen, en dat u anders ter zijn nadeel de offerte als verbroken beschouwd.
Indien u hierdoor schade zou geleden hebben (bijvoorbeeld: die ruimte had je normaal terug nodig in juli, maar dat is nu nog steeds niet mogelijk hierdoor), kun je een schadevergoeding vragen.

Vooral de woorden "ter uw nadeel" zijn van belang, zodat het niet lijkt dat jij de offerte verbreekt, maar dat de tegenpartij deze verbroken heeft.
Anders kan deze een schadevergoeding eisen aan u.
Daarom dat het ook van belang is dat u nog voldoende tijd geeft om te leveren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 jul 2017 10:02

Stel hun voor te beginnen in gebreke met een AS en geef hun 8 dagen de tijd om alsnog de werken uit te voeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2017 10:14

Het bouw verlof begint deze avond in Gent-Eeklo -Dendermonde en Antwerpen, Enkele de kantons Lokeren en Hamme begint het maar op 24/07/2017, er mag niet gewerkt worden zonder aanvraag.

Dus zeker de eerste 3 weken zal het niet zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 07 jul 2017 10:22

Inderdaad, tegen 15 augustus lijkt mij een redelijke termijn gelet op het bouwverlof.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2017 10:59

Inderdaad, tegen 15 augustus lijkt mij een redelijke termijn gelet op het bouwverlof.
Inderdaad. En zoals hierboven gemeld: laat deze termijn zeker weten via Aangetekend Schrijven, en vermeld dus ook duidelijk dat je de offerte als verbroken langs hun kant zal beschouwen, indien de werken niet tegen die tijd een aanvang hebben genomen.

Kans is groot, denk ik, dat je er niets meer van hoort. Misschien best al op zoek gaan naar een andere annemer om die werken uit te voeren. Je kan al door een aantal aannemers offertes laten opmaken, maar ga pas akkoord met een offerte na 15 augustus, zodat je niet in de situatie komt dat je een andere offerte getekend hebt, en de vorige aannemer op 15 augustus toch nog aan de deur staat om met de werken te beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2017 11:24

Het is niet omdat deze aannemer tijdelijke cash problemen heeft dat hij al failliet is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2017 11:46

Het is niet omdat deze aannemer tijdelijke cash problemen heeft dat hij al failliet is !
Tuurlijk niet. Maar een klant laten wachten zonder enige vorm van communicatie is alles behalve netjes. Als de topic starter de aannemer nog tot 15 augustus tijd geeft om aan de werken te beginnen, is dit meer dan redelijk, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 07 jul 2017 12:31

Deze offerte vervalt niet automatisch tenzij zulks bedongen is in uw overeenkomst. Lees die zorgvuldig na.

‘Deze zou normaal in juni geplaatst worden ‘. Maan uw leverancier aangetekend aan de gietvloer te plaatsen vóór bijvoorbeeld 15 augustus a.s.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg dan kan u hem oproepen in minnelijke schikking voor de Rechtbank van Koophandel. “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.

Komt aldus geen minnelijke schikking tot stand dan kan u uw leverancier enkel nog dagvaarden voor dezelfde rechtbank ter verbreking van uw overeenkomst en met schadevergoeding
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jul 2017 14:01

Ik zou het "initiatief" aan de aannemer laten, eerlijk gezegd: stel via AS voor om voor 15 augustus te beginnen en vermeld dat, indien dit niet gebeurt, u de offerte als verbroken beschouwd. Het is daarna dan aan de aannemer om dit te betwisten en zelf de nodige juridische stappen te nemen. Kans is héél groot dat de aannemer daaraan begint, denk ik, aangezien hij ook wel weet dat zijn kansen om dat te winnen zéér beperkt zijn.

Maar als je 100% veilig wil spelen en er erg veel tijd en moeite wil in steken, moet je idd j.demoor zijn advies opvolgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”