Voorschot energieleverancier

LeenW
Berichten: 12827

Re: Voorschot energieleverancier

#16 , 06 jul 2017 14:09

Tegen dat uw zaak voorkomt, staat het geld al lang terug op de rekening. En als u geen schadevergoeding wilt, wat wil u dan wel nog concreet bereiken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#17 , 06 jul 2017 14:50

Tegen dat uw zaak voorkomt, staat het geld al lang terug op de rekening. En als u geen schadevergoeding wilt, wat wil u dan wel nog concreet bereiken?
Het is gewoon toch oneerlijk, wij betalen te laat, moeten extra kosten betalen. Zij doen hun werk niet, zij komen d'er vanaf met excuses.
Eigenlijk is het gewoon een princiepskwestie, een zaak zou ik er niet van maken...

Blijkbaar vindt u deze gang van zaken normaal?

Ik wil gewoon mijn centen binnen de veertien dagen op mijn rekening. Niet dat ik een boterham minder nu kan eten, maar hier net even goed uit principe. Zij hebben de fout gemaakt dan moeten zij die asap rechtzetten.

LeenW
Berichten: 12827

#18 , 06 jul 2017 15:00

Nee, ik geef u principieel gelijk, maar de vraag blijft wel wat u hiermee nog wil bereiken.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 jul 2017 15:13

En die telefoniste zei me dat er geen meterstanden waren en dat die wel degelijk nodig waren.
Waarom hebt u de telefoniste niet gezegd dat de meterstanden al een héle tijd geleden doorgegeven waren op het formulier om de overdracht te doen? Dan had zij dit even verder kunnen onderzoeken en was het probleem waarschijnlijk veel eerder naar boven gekomen.
Dat alles terugbetaalt zal worden is niet meer dan normaal (alles = de voorschotten - de eventuele kosten ivm verbruik van een paar dagen). En ik hoef geen schadevergoeding, maar ik vind het frappant dat ik 45 dagen moet wachten, 14 dagen lijkt me toch ruimschoots voldoende.
Voor een boekhouding / facturatiedienst is 14 dagen om zoiets in orde te brengen héél erg krap, hoor. 45 dagen is een meer dan redelijke termijn. Onze Belgische overheid doet het nog veel beter: als je geld terug moet krijgen van uw belastingen, moet je daar maanden en maanden op wachten. Ik krijg meer dan €2000 terug (heb ik dus te veel betaald in de loop van vorig jaar) en mijn belastingsaangfite is al binnen sinds april. Als ik het tegen eind dit jaar terugbetaald krijg, zal ik blij zijn. Da's meer dan een half jaar, voor een bedrag van €2000! En jij maakt je druk over 45 dagen?

Maar alle gekheid op een stokje: 45 dagen voor zo'n terugbetaling is helemaal niet onredelijk. Ik weet niet hoe het bij u zit, maar als ik een factuur krijg van mijn energieleverancier, dan is de uiterste betaaldatum een week of 3 in de toekomst. Als ik deze dan mis, krijg ik een week na de uiterste betaaldatum een vriendelijke herinnering en komen er nog geen kosten bij. Tegen dat ik dan betaald heb, zijn we ook 45 dagen verder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#20 , 06 jul 2017 22:28

Ik kreeg vandaag de eindafrekening van een leegstandscontract bij Electrabel voor een huis dat is verkocht.
Te betalen: 146 euro, waarvan 0 euro verbruik, 113 Turteltaks, distributiekosten en aanmaningskosten omdat Electrabel dit jaar heeft besloten het kaartje meterstanden + aanmaningen naar het leegstaande huis te sturen ipv naar mijn thuisadres, wat het facturatieadres is.
Krijg exact 11 dagen om te betalen.
De eerste vriendelijke herinnering kost €7,50. De ingebrekestelling, die snel daarop volgt, al €14,32. Bij E. zit ik op nog geen op 3 weken al aan > €20 extra.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#21 , 10 jul 2017 12:55

na mijn telefoontje donderdag met de energieleverancier bel ik vrijdag terug. Want ze hadden beloofd om mij de stopzetting van 't contract ten laatste vrijdag door te sturen. Dat is niet gebeurd want ze moeten de nieuwe eigenaar moet nog gebeld worden. Ik zeg ok, dus maandag kan 't in orde zijn want jullie gingen hem maar ene keer opbellen. Neen mevrouw de procedure is altijd twee keer (als hij de eerste keer niet opneemt). Dus ja weeral wachten. Vandaag bel ik nog eens terug om te horen hoe het met mijn dossier staat. Ah mevrouw we moeten de nieuwe eigenaar nog opbellen. Ik vroeg hen ook hoe lang dat nog kon duren. Het gaat hier over 300 euro dat ik moet terugkrijgen!

freste
Berichten: 34

#22 , 10 jul 2017 15:50

Daar klopt niets van.
Wanneer u het contract opzegt, dan is er gewoon geen contract meer tot de nieuwe eigenaar of bewoner een nieuw contract afsluit.
Er is nooit een automatische overgang bij DEZELFDE energieleverancier. Die bellen nooit naar de nieuwe eigenaar/bewoner.
Als verhuurder ben ik goed op de hoogte van deze procedure!!!!

Indien de nieuwe eigenaar niets doet dan wordt de netwerkbeheerder zijn leverancier.
Klopt niet helemaal, tegenwoordig proberen de meeste leveranciers om de nieuwe bewoner te contacteren via telefoon of brief, in de hoop een nieuwe klant binnen te halen. Ze zijn dit niet verplicht, maar de meesten doen dit intussen wel. En dan wachten ze vaak een maand vooraleer het contract effectief wordt stopgezet.

In principe maakt dit voor de oude bewoner niets uit. De leverancier stopt het contract met de datum en meterstanden die werden doorgegeven, alleen kan het wat langer duren vooraleer de leverancier dat doorgeeft aan de netbeheerder.
Waarom toch altijd dat bellen?
Meterstanden kan je via EANDIS (netwerkbeheerder) elektronisch doorgeven, en je krijgt hiervan onmiddellijk een bevestiging. Eandis zal dat de leverancier contacteren, die op zijn beurt dan de eigenaar zal aanmanen een contract af te sluiten bij hen of een concurrent.
Je kan je meterstand enkel via eandis doorgeven bij jaarlijkse meteropname of bij verandering van leverancier (zelfde klant). In geval van verandering van leverancier start de nieuwe leverancier de procedure op en verwittigd eandis waarna eandis een brief stuurt voor meteropname. Voor een verhuis moet je dat altijd rechtstreeks aan de leverancier doorgeven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 10 jul 2017 15:54

Het is niet omdat sommige energieleveranciers commerciële stappen ondernemen bij de nieuwe bewoner dat die de wettelijke regels mag veronachtzamen en wachten op de komst van Godot.
Meeste mensen blijven trouwens bij de leverancier die ze al hadden in hun vorige woonst.
Geen excuus!!!!! Nul op request!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#24 , 10 jul 2017 16:24

Blijkbaar moet je toch ook de juiste telefoniste hebben. Vandaag hebben ze blijkbaar naar de nieuwe eigenaar gebeld en was hij bereikbaar. Nu ben ik nog aan het wachten op de brief van stopzetting contract en dan mag ik nog eens 45 dagen wachten op mijn centen...
Ik had ook zoiet, ik heb toch geen uitstaans met de nieuwe eigenaar...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 10 jul 2017 16:30

Maar je hebt helemaal geen telefoniste nodig. En je hebt geen enkele relatie met de nieuwe eigenaar.
Gewoon het formulier van overdracht met de meterstand aan de netwerkbeheerder sturen en
een contract afsluiten met energieleverancier naar keuze (voor de nieuwe bewoner) en uw eigenncontract stopzetten of overdragen naar nieuw adres.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#26 , 10 jul 2017 16:58

Asperger dat is gebeurd, maar luminus blijft volhouden dat ze de nieuwe eigenaar moeten contacteren. En pas op, ze zijn dan nog zo eerlijk om te zeggen dat het is om eventueel klant te worden maar ook om de meterstanden te bevestigen.
Maar als ik dan zeg dat ik met de nieuwe eigenaar geen zaken heb, dan is 't van ja dit is toch de procedure. En nu kan ik wachten achter mijn centen... Maar owee als wij te laat betaalden, dan was 't met kosten erbij...
ge staat eigenlijk met uwe rug tegen de muur in zo'n situatie...

freste
Berichten: 34

#27 , 11 jul 2017 10:49

Het is niet omdat sommige energieleveranciers commerciële stappen ondernemen bij de nieuwe bewoner dat die de wettelijke regels mag veronachtzamen en wachten op de komst van Godot.
Meeste mensen blijven trouwens bij de leverancier die ze al hadden in hun vorige woonst.
Geen excuus!!!!! Nul op request!
Mijn opmerking ging vooral over het stukje waar jij zei: "die bellen nooit naar de nieuwe eigenaar/bewoner".
Uiteraard mogen zij de regels niet overtreden voor commerciële doeleinden. In principe hebben zij een maand de tijd na de melding van hun klant om alles in orde te brengen.
Of zij er dan voor kiezen om op dag 1 alles te stoppen of liever pas op de laatste dag en ondertussen een maand proberen een nieuwe klant binnen te halen daar kan je als klant niet veel aan beslissen. In dit geval gaat dat natuurlijk niet op omdat dit al veel langer dan een maand aansleept.

Het kan ook anders, er zijn ook leveranciers die gewoon alles stoppen, het contract een maand op zichzelf zetten (dus niet meer op hun klant) en dan proberen de nieuwe bewoner binnen te halen als klant. Dat lijkt me persoonlijk ook klantvriendelijker...
Maar je hebt helemaal geen telefoniste nodig. En je hebt geen enkele relatie met de nieuwe eigenaar.
Gewoon het formulier van overdracht met de meterstand aan de netwerkbeheerder sturen en
een contract afsluiten met energieleverancier naar keuze (voor de nieuwe bewoner) en uw eigenncontract stopzetten of overdragen naar nieuw adres.
Nogmaals, de netbeheerder komt hier niet in tussen. De netbeheerder verwerkt geen overnameformulieren tenzij in zijn rol als sociale leverancier. Als daar een overnameformulier terechtkomt van een leverancier wordt dat in principe teruggestuurd naar afzender.

Gewoon een kopie van het overnameformulier aan de leverancier bezorgen, als je bewijs wil dan best aangetekend.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#28 , 11 jul 2017 10:57

Daarom staat in het tweede deel van mijn zin: "...én een contract afsluiten met een energieleverancier naar keuze".

Men moet dus die twee zaken doen! Meterstand opnemen én contract afsluiten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

freste
Berichten: 34

#29 , 11 jul 2017 11:00

De meterstand moet je doorgeven aan je leverancier, via het overnameformulier.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#30 , 11 jul 2017 12:39

De meterstand moet je doorgeven aan je leverancier, via het overnameformulier.
ik had dit dus via de site gedaan. In het verleden ook al gedaan en ooit problemen mee gehad. Kan begrijpen dat ze inderdaad moeten gaan horen of de nieuwe eigenaar akkoord is met deze cijfers die ik online had doorgegeven, maar als die einde maart zijn ingegeven mag het toch wel ergens midden april geregeld zijn?
En ondertussen is de laatste domiciliering er ook af, ondanks dat men mij beloofd had deze te schrappen...als ge het ook allemaal niet zelf doet hé....

Terug naar “Andere”