Voorschot energieleverancier

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Voorschot energieleverancier

#1 , 06 jul 2017 11:42

't is toch wel erg, maar denken jullie dat ik iets kan gedaan krijgen qua schadevergoeding? Alles is buiten mijn wil om gebeurd.

Een tweetal maanden geleden merkte ik op dat er nog altijd 78 euro van mijn rekening gaat (domiciliering), terwijl ik ondertussen bij de concurrent energieleverancer klant ben. Ik heb de sleutel overgedragen aan de nieuwe eigenaar op 28/3/2017 en alle documenten in orde gebracht. Rond 13/6 heb ik contact opgenomen met energieleverancier om mee te delen dat ik geen klant meer ben (of wil zijn) van jullie. De telefoniste merkte toen op dat ik wel degelijk de meterstanden moest doorgeven anders kon ze niets voor mij doen. Aangezien de nieuwe eigenaar moeilijk te bereiken is heb ik sinds vandaag de meterstanden in bezit. Ik bel vandaag, 06/07/2017 terug naar energieleverancier. De telefoniste (Ria) meldt mij dat de meterstanden wel degelijk vermeld staan, maar dat men vergeten is te bellen naar de nieuwe eigenaar. Energieleverancier gaat asap contact opnemen met de nieuwe eigenaar en normaal zou ik morgen een brief moeten ontvangen met daarin de opzeg. Daarna moet ik nog tot 45 dagen wachten op mijn voorschotten die ik teveel heb gestort. Dat ik de voorschotten - aftrek van eventueel verbruik, ga terugkrijgen staat is niet meer dan normaal. Toch zit ik met iets verwrongen, en dat heb ik ook duidelijk gemaakt aan de telefoniste vanmorgen. Ze zijn blijkbaar overgegaan naar een nieuw systeem en daardoor is mijn dossier blijven 'hangen'. Hierdoor ben ik wel braaf doorgegaan met het betalen van mijn voorschot, terwijl het eigenlijk vroeger had kunnen opgelost worden. Tot daar aan toe, missen is menselijk. Maar als ik vergeet te betalen is dit ook menselijk, en toch rekenen zij aanmaningskosten aan die kunnen oplopen tot 15 euro. Als ik het geweten had, had ik ook mijn excuses kunnen aanbieden bij het betalen van mijn factuur zonder dat ik bijkomende kosten zou betalen. Blijkbaar kan hun systeem enkel maar de klanten detecteren die niet betalen, maar geen klanten detecteren die onterecht betalen... Zij zijn hier nu in de fout gegaan en dan nog moet ik tot 45 dagen wachten op mijn geld!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2017 11:53

Ik heb de sleutel overgedragen aan de nieuwe eigenaar op 28/3/2017 en alle documenten in orde gebracht.
De telefoniste merkte toen op dat ik wel degelijk de meterstanden moest doorgeven anders kon ze niets voor mij doen.
Met andere woorden: niet alle documenten waren in orde? Overdracht van de meters was u vergeten? Dit is niet de schuld van de energieleverancier, zou ik zo denken. Zolang zij geen formulier krijgen om de meter af te sluiten of deze over te dragen naar een nieuwe eigenaar (of dat u van energieleverancier verandert), blijft uw contract daar lopen. Dat is nogal logisch.
terwijl het eigenlijk vroeger had kunnen opgelost worden.
U schrijft dat u pas vandaag de meterstanden in uw bezit had? Hoe had dit vroeger opgelost kunnen worden door de maatschappij, zonder dat ze de correcte meterstanden hadden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jul 2017 12:00

"De telefoniste merkte toen op dat ik wel degelijk de meterstanden moest doorgeven anders kon ze niets voor mij doen."

TS is duidelijk zelf in de fout gegaan.
Ik zie niet in wat er de energieleverancier verweten kan worden.
Zonder de juiste meterstand kan die het contract niet stopzetten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#4 , 06 jul 2017 12:07

neen ik had alles opgestuurd (zo een standaarddocument met de meterstanden ondertekend door beide partijen). Ik belde vandaag en ze zagen dat de meterstanden in orde waren alleen was het dossier blijven hangen. De nieuwe eigenaar (ik ben oude eigenaar) heeft nog niets gedaan, maar ik moet de nieuwe eigenaar zijn polleke niet gaan vasthouden?
Het is energieleverancier dat dossier liet 'hangen'.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 jul 2017 12:19

neen ik had alles opgestuurd (zo een standaarddocument met de meterstanden ondertekend door beide partijen). Ik belde vandaag en ze zagen dat de meterstanden in orde waren alleen was het dossier blijven hangen. De nieuwe eigenaar (ik ben oude eigenaar) heeft nog niets gedaan, maar ik moet de nieuwe eigenaar zijn polleke niet gaan vasthouden?
Het is energieleverancier dat dossier liet 'hangen'.
Daar klopt niets van.
Wanneer u het contract opzegt, dan is er gewoon geen contract meer tot de nieuwe eigenaar of bewoner een nieuw contract afsluit.
Er is nooit een automatische overgang bij DEZELFDE energieleverancier. Die bellen nooit naar de nieuwe eigenaar/bewoner.
Als verhuurder ben ik goed op de hoogte van deze procedure!!!!

Indien de nieuwe eigenaar niets doet dan wordt de netwerkbeheerder zijn leverancier.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#6 , 06 jul 2017 12:22

neen ik had alles opgestuurd (zo een standaarddocument met de meterstanden ondertekend door beide partijen). Ik belde vandaag en ze zagen dat de meterstanden in orde waren alleen was het dossier blijven hangen. De nieuwe eigenaar (ik ben oude eigenaar) heeft nog niets gedaan, maar ik moet de nieuwe eigenaar zijn polleke niet gaan vasthouden?
Het is energieleverancier dat dossier liet 'hangen'.
Daar klopt niets van.
Wanneer u het contract opzegt, dan is er gewoon geen contract meer tot de nieuwe eigenaar of bewoner een nieuw contract afsluit.
Er is nooit een automatische overgang bij DEZELFDE energieleverancier. Die bellen nooit naar de nieuwe eigenaar/bewoner.
Als verhuurder ben ik goed op de hoogte van deze procedure!!!!
ik heb mijn overname document opgestuurd, en correct zo blijkt. Maar zij zeggen dat ze eerst de tegenpartij moeten bellen, normaal is dit twee keer maar in mijn geval zal dit maar één keer zijn. Plus ik had ook zoiets wat heb ik uitstaans met de nieuwe eigenaar?!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 06 jul 2017 12:26

Zoals u terecht schrijft hebt u geen uitstaans met de nieuwe eigenaar.
Indien u correct hebt opgezegd, dat wil zeggen met de meterstand en alle andere gegevens ook correct, dan stopt het voor u.
De nieuwe eigenaar moet vervolgens zelf en liefst tijdig beslissen wie hij als energieleverancier wil.
Maar dat is dus geenszins noch uw probleem, noch uw verantwoordelijkheid.
De energieleverancier die u had heeft daarbij ook geen enkel voorrecht en moet geen contact opnemen met de nieuwe eigenaar.
Tenzij die nieuwe eigenaar dezelfde energieleverancier heeft gekozen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 jul 2017 12:29

Waarom toch altijd dat bellen?
Meterstanden kan je via EANDIS (netwerkbeheerder) elektronisch doorgeven, en je krijgt hiervan onmiddellijk een bevestiging. Eandis zal dat de leverancier contacteren, die op zijn beurt dan de eigenaar zal aanmanen een contract af te sluiten bij hen of een concurrent.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#9 , 06 jul 2017 12:32

Zoals u terecht schrijft hebt u geen uitstaans met de nieuwe eigenaar.
Indien u correct hebt opgezegd, dat wil zeggen met de meterstand en alle andere gegevens ook correct, dan stopt het voor u.
De nieuwe eigenaar moet vervolgens zelf en liefst tijdig beslissen wie hij als energieleverancier wil.
Maar dat is dus geenszins noch uw probleem, noch uw verantwoordelijkheid.
De energieleverancier die u had heeft daarbij ook geen enkel voorrecht en moet geen contact opnemen met de nieuwe eigenaar.
Tenzij die nieuwe eigenaar dezelfde energieleverancier heeft gekozen.
Voila dat dacht ik ook. Ik had alles perfect afgerond. Thuis kreeg ik ook al onder mijn voeten omdat niet in orde was. Maar als je verhuist heb je zoveel rond jouw hoofd dat je soms iets durft te vergeten.
Maar vindt u het dan kunnen dat ik 45 dagen moet wachten op mijn centen? Als ik een factuur niet betaal moet ik bijkomende kosten betalen. Hier heb ik enkel excuses gehad.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 06 jul 2017 12:33

Waarom toch altijd dat bellen?
Meterstanden kan je via EANDIS (netwerkbeheerder) elektronisch doorgeven, en je krijgt hiervan onmiddellijk een bevestiging. Eandis zal dat de leverancier contacteren, die op zijn beurt dan de eigenaar zal aanmanen een contract af te sluiten bij hen of een concurrent.
Dat is inderdaad zo.
Bellen doet men voor inlichtingen, niet om iets te melden waar mogelijke gevolgen aan verbonden zijn indien het misloopt.
Want men weet nooit tegen wie men praat. Het kan ook de poetsvrouw zijn die ter plekke een antwoord verzint.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 06 jul 2017 12:36

Vraag dezelfde intresten als diegene die ze zouden aanrekenen aan u ingeval van te late betaling!
Alleen: hoe gaat u dat afdwingen?
tip: Als u er een principiële zaak van maakt en de moeite wil doen kan u dit aan de ombudsman voorleggen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#12 , 06 jul 2017 12:39

Vraag dezelfde intresten als diegene die ze zouden aanrekenen aan u ingeval van te late betaling!
Alleen: hoe gaat u dat afdwingen?
tip: Als u er een principiële zaak van maakt en de moeite wil doen kan u dit aan de ombudsman voorleggen....
Ik hoef niet echt bijkomende intresten ik wil eigenlijk alleen mijn centen binnen de 14 dagen op mijn rekening zien! Maar ja dat kan ik ook bijna niet afdwingen want dan gaan ze waarschijnlijk zeggen dat dat de procedure is....

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 06 jul 2017 13:18

Ik weet niet bij welke leverancier u zit/zat maar zelf heb ik een half jaargeleden per abuis (bij Engie/Electrable) twee keer dezelfde voorschotfactuur betaald. Eigen fout, ik was professioneel druk bezig en had niet door dat ik dezelfde factuur enkele dagen tevoren reeds betaald had. Welnu, drie dagen later stond dat bedrag terug op mijn rekening met vermelding 'dubbele betaling'.

U kan steeds proberen onderhandelen met uw leverancier over vergoedingen of terugbetalingstermijnen aan u indien ze een fout maken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jul 2017 13:44

neen ik had alles opgestuurd (zo een standaarddocument met de meterstanden ondertekend door beide partijen).
Waarom hebt u dan een tweede keer de meterstanden opgevraagd bij de nieuwe eigenaar? Ik kan niet goed volgen, eerlijk gezegd. Als alles opgestuurd was, en u krijgt na 14 dagen nog geen nieuws, dan belt u toch meteen naar uw leverancier om te informeren wat er aan de hand is? Waarom wacht u drie maand om te informeren?

Afin, los daarvan: als er een vergissing / vergetelheid gebeurde bij de energieleverancier, maar het teveel betaalde wordt netjes terugbetaald, is de kous af. Ik zou niet weten waarom je daarvoor een schadevergoeding zou eisen? Welke schade hebt u gehad?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#15 , 06 jul 2017 13:54

neen ik had alles opgestuurd (zo een standaarddocument met de meterstanden ondertekend door beide partijen).
Waarom hebt u dan een tweede keer de meterstanden opgevraagd bij de nieuwe eigenaar? Ik kan niet goed volgen, eerlijk gezegd. Als alles opgestuurd was, en u krijgt na 14 dagen nog geen nieuws, dan belt u toch meteen naar uw leverancier om te informeren wat er aan de hand is? Waarom wacht u drie maand om te informeren?

Afin, los daarvan: als er een vergissing / vergetelheid gebeurde bij de energieleverancier, maar het teveel betaalde wordt netjes terugbetaald, is de kous af. Ik zou niet weten waarom je daarvoor een schadevergoeding zou eisen? Welke schade hebt u gehad?
Ik ben verhuisd einde maart, heb dan ook mijn overnamedocument opgestuurd naar de energieleverancier. Ineens zie ik tweemaal 78 euro van de rekening. De eerste maand dacht ik nog met de afsluiting enzo (en plus nieuw huis gekocht aan het verbouwen, het viel niet direct op). Dus ergens begin juni bel ik naar de energieleverancier om te zeggen dat ik verhuisd ben. En die telefoniste zei me dat er geen meterstanden waren en dat die wel degelijk nodig waren. Daarom heb ik deze nagevraagd bij de nieuwe eigenaar of hij me de meterstanden kon bezorgen.

Dat alles terugbetaalt zal worden is niet meer dan normaal (alles = de voorschotten - de eventuele kosten ivm verbruik van een paar dagen). En ik hoef geen schadevergoeding, maar ik vind het frappant dat ik 45 dagen moet wachten, 14 dagen lijkt me toch ruimschoots voldoende? Ik moet toch ook geen 45 dagen wachten om te betalen? Want dan moet ik bijbetalen... :evil:

Terug naar “Andere”