Intrum - Dossierkosten

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

Intrum - Dossierkosten

#1 , 06 jul 2017 10:39

Hallo,

Ik krijg vandaag een brief van Intrum dat ik onbetaalde ziekenhuisfacturen heb.
Die facturen heb ik ondertussen (weken geleden - zelfs al een maand) betaald op de rekening van het ziekenhuis.

Nu staat er in die brief dat ik de dossierkosten (60 euro) nog moet betalen aan Intrum.

Hoe zit dat? Mag dat wettelijk? Of mag ik de brief gewoon klasseren en ze laten dreigen? Met andere woorden: kunnen ze me juridisch iets maken?
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 06 jul 2017 10:43

contact opnemen met het ziekenhuis en zeggen dat u de facturen betaald hebt. eventueel met betaalbewijzen. Zeg er bij dat u een brief van intrum hebt gekregen en vraag hen om het nodige te doen bij intrum. verder niets aantrekken van de brief van intrum.

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 06 jul 2017 10:46

Ik heb naar het ziekenhuis gebeld. Daar zeggen ze dat ik contact moet opnemen met Intrum. Bij Intrum beweren ze dat ze die dossierkosten mogen vragen. Daarom dat ik het hier kwam vragen.
Dus gewoon laten doen, en ik zal er niets meer van horen?
Vriendelijke groeten,

Reclame

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#4 , 06 jul 2017 10:48

Ze zeggen zelf dat ze de betaling binnen hebben gekregen op 6 juni. Dat staat ook op de brief, dat de hoofdsom betaald is. Het gaat enkel om 60 euro dossierkosten.
Vriendelijke groeten,

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 06 jul 2017 11:17

Als dit in de voorwaarden van het ziekenhuis staat, waarmee je op voorhand voor je opname/visite akkoord bent gegaan (een ziekenhuis laat je bijvoorbeeld iets ondertekenen normaal), dan kunnen ze dit vragen.
Als je de voorwaarden pas gekregen hebt bij de factuur, is dit iets anders alvast.

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#6 , 06 jul 2017 11:25

Het betrof geen factuur van een ziekenhuisopname.
Was van Kinesitherapie. Ik weet niet of dit er dan iets aan veranderd.
Vriendelijke groeten,

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 06 jul 2017 11:29

Op welke datum diende de factuur te zijn voldaan, was u op tijd?

Indien te laat: kijk in de voorwaarden wat voorzien is ingeval van laattijdige betaling. Staat die kost erin en hebben ze de rest van hun voorwaarden gevolgd: best betalen. Staat er niets in qua kosten bij laattijdigheid (moet concreet zijn, geen algemene clausule over onbepaalde 'kosten'), of uiteraard indien u kan aantonen dat de betaling tijdig was, zend dan een aangetekend schrijven (geen telefoontje, mail of gewone brief) naar Intrum, wijs hen erop dat u hen niets verschuldigd bent en ze zich maar dienen te wenden tot hun opdrachtgever. Maar u moet wél reageren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#8 , 06 jul 2017 11:46

Beste,

Ik was inderdaad te laat met het betalen.

Hun voorwaarden (ik typ ze letterlijk over): Deze betaling moet gebeuren binnen de 30 dagen na verzenddatum. Bij niet betaling op deze vervaldag zijn van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd aan de rentevoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 op de betaalachterstand, en dit vanaf de factuurdatum. Tegelijk zal het bedrag verhoogd worden met 10% met een minimum van 30 euro en een maximum van 2500 euro, ter forfaitaire dekking van alle hierdoor veroorzaakte bijkomende kosten. Voor alle geschillen zijn de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Brugge bevoegd. Het aanvaarden van de rekening voor ambulanten impliceert dat men erkent de getuigschriften voor verstrekte hulp te hebben ontvangen. Alle klachten moeten schriftelijk ingediend worden binnen 14 dagen na ontvangst aan de ombudsdienst. Deze factuur geldt als definitieve afrekening tenzij niet alle verstrekkingen konden in rekening gebracht worden. In dit laatste geval zal nog een bijkomende factuur worden bezorgd voor deze verstrekkingen.

Wat moet ik doen?
Vriendelijke groeten,

iota
Berichten: 830

#9 , 06 jul 2017 22:58

Betalen.

Terug naar “Andere”