Opgelicht op 2 de hands

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Opgelicht op 2 de hands

#1 , 17 jun 2017 20:49

Donderdagavond dachten we een koopje gedaan te hebben. Vandaag gingen ze leveren.

Geen reactie meer op mail. Telefoonnummer is direkt antwoordapparaat.

Staat een melding van gisteren van iemand dat het oplichterij is en geld kwijt...

400€... Wat kan ik doen? Heb een screenshot moeten doen van betaling om de verzending al te versturen...

Moet zeggen, heb al paar leer gedaan en nooit geen problemen gehad! Maar vond al, dat het rekening naar Duitsland was, raar...

Maandag ga ik naar politie met alle emails en bewijs van betaling.

Kan ik nog iets meer doen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 jun 2017 10:47

Rekening is uit Duitsland?
Dan ben ik 99% zeker dat je je geld kwijt bent.

Enige dat jij nu kan doen, is inderdaad naar politie gaan en een PV laten opstellen.
Dan zal de procureur beslissen wat er mee moet gebeuren. Ik acht de kans groot op seponering.
Als dat gebeurt, stopt het verhaal daar voor de politie. (*)

Moest het nu een Belgisch rekeningnummer zijn, kon je, via de rechtbank, de adresgegevens van de persoon vragen aan de NBB, waarna je deze voor de rechtbank kon dagen.
Ook een rompslomp (en dit zou je meer kosten dan 400 euro, die je na een aantal jaar wel kan terugkrijgen), maar haalbaarder dan voor een internationale overschrijving.

Zie dit als duur leergeld dus, heb het ook al mogen meemaken in het verleden, en nu schrijf ik niets meer over naar personen die ik niet ken.
Cash betalen bij ophalen/leveren vanaf nu, en weigert men deze opties, weet ik direct hoe laat het is (of mobiel overschrijven, of meegaan naar de bank, maar in het algemeen: eerst langsgaan bij de verkoper, of verkoper laten langsgaan bij jou).

(*) Moest de politie niet seponeren (wat niet veel voorkomt in dit geval), dan zullen zij de persoon proberen te identificeren.
Met een niet-Belgisch nummer is dit lastig, en moeten de Duitse collega's al willen meewerken.
En geen idee hoe goed de identiteitscontrole voor banken is in Duitsland.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2017 12:42

Dank u wel voor de info.
Inderdaad een lesje.
Nogthans al veel gekocht en nooit meegemaakt, maar was de laatste keer. Ben er echt nie goed van dat dit kon gebeuren.
En had de naam nog ervoor gegoogled. En zitten opzoeken, niets raars gevonden. Tot s anderdags dat er nog iemand zo gevaren is...

Hou er al rekeninge mee dat we het kwijt zullen zijn...

Is terug bezig onder andere naam...

Al doorgegeven aan de site en terug geblokkeerd. Jammer dat dit allemaal kan....

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 18 jun 2017 20:04

Ze weten inderdaad dat de pakkans klein is, en dat je als gewone burger maar bitter weinig kunt doen als je je hebt laten vangen.
Nu, als je meerdere personen hebt die door 1 en dezelfde persoon opgelicht geweest is (al dan niet door verschillende namen en bankrekeningen) en ze kunnen bewijzen dat dit 1 persoon is, dan zal de politie allicht sneller overgegaan tot onderzoeken dan voor 1 kleine zaak.

In jouw (en in mijn) ogen is 400 euro redelijk wat geld om zomaar te verliezen, in ogen van het parket is dit peanuts in vergelijking met de zaken van duizenden euro's. Wat ik met de onderbemanning daar ook wel ergens kan begrijpen.

En inderdaad: het gaat vaak goed, maar vanaf je zoals nu iets verkeerds hebt meegemaakt, weet je pas welke risico's je genomen hebt op dat vlak.
Die verkoper zal wellicht bij iedere verkoop een nieuwe account (en misschien zelfs rekeningnummer) aanmaken, iedere keer vanaf een ander IP-adres, iedere keer een ander GSM nummer (keuzes genoeg van nummers hé), waardoor je de historiek niet kan volgen (en dus geen negatieve berichten kunt zien).
Een tip die de politie me in het verleden gegeven heeft: bel naar het GSM nummer.
Een niet-legitieme verkoper zal niet zo snel opnemen (en de kans is zelfs reëel dat het niet het juiste nummer is). Het feit dat je continu voicemail krijgt, kan ook een belletje laten rinkelen.

Maar goed: sowieso klacht indienen, en hopen op die 1% kans dat ik je geef dat ze het niet seponeren.
Of als er nog eens wat voorvalt die hiermee verbonden is, heb je al tenminste een dossier geopend.
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 18 jun 2017 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2017 20:06

In jouw (en in mijn) ogen is 400 euro redelijk wat geld om zomaar te verliezen, in ogen van de politie is dit peanuts in vergelijking met de zaken van duizenden euro's. Wat ik met de onderbemanning daar ook wel ergens kan begrijpen.
Is het niet de procureur (en niet de politie) die beslist over verdere stappen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 18 jun 2017 20:11

In jouw (en in mijn) ogen is 400 euro redelijk wat geld om zomaar te verliezen, in ogen van de politie is dit peanuts in vergelijking met de zaken van duizenden euro's. Wat ik met de onderbemanning daar ook wel ergens kan begrijpen.
Is het niet de procureur (en niet de politie) die beslist over verdere stappen?
Klopt, zoals ik in #2 al zei, even wijzigen in mijn laatste post.

Terug naar “Andere”