Onjuiste afrekening tuinman

jef007
Berichten: 1680

Re: Onjuiste afrekening tuinman

#31 , 14 jun 2017 18:02

fiscale wetgeving : een factuur MOET gedetailleerd zijn of minstens verwijzen naar een gedetailleerde offerte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#32 , 14 jun 2017 19:05

Hoe gedetailleerd moet de factuur zijn?
Wat moet erop staan? Hiervoor bestaat er geen algemene regel en het zal ook afhangen van welke werken u precies uitgevoerd heeft. Her­schildert u bv. het interieur bij een klant, dan hoeft u op uw factuur niet te vermelden hoeveel liters verf of hoeveel schuurbladen en verfborstels u gebruikt heeft en hoeveel uren u hieraan besteed heeft (en tegen welk tarief).

Tip. In principe is het voldoende dat u uw prestaties omschrijft (bv. ‘schilderen muren horecazaak’, ‘lakken drie ramen en vier deuren’, enz.) en dat u een totaalbedrag voor uw werkuren vermeldt.

Té beknopt mag ook niet. Dat ondervond een schrijnwerker onlangs… Hij vermeldde op zijn facturen enkel ‘levering en plaatsing van een keuken’ met ernaast het totaalbedrag, zonder verdere details en zonder dat er op de factuur nog verwezen werd naar een gedetailleerde offerte (die hij trouwens niet eens opgemaakt had). De rechter vond dat dit iets te beknopt was en de fiscus herberekende dan ook zijn omzet, o.a. op basis van de aankoopfacturen van elektrische keukentoestellen en keukenkasten en het geschatte uurloon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#33 , 14 jun 2017 20:20

Hoe gedetailleerd moet de factuur zijn?

Per gesnoeid twijgje, met eenheidsprijs volgens moeilijkheidsgraad :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: !
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#34 , 14 jun 2017 20:56

Volgens mij was een factuur met de vermelding " scheren haag 75€" voldoende geweest!

Er ligt hier voor mij nu een factuur van een voeger.
Daar staat op "Voegwerk met een totaalprijs van xxxx€ met gewone voegmortel"

Is dit gedetailleerd ??? , voor mij wel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#35 , 14 jun 2017 22:25

Er zijn drie soorten van aannemingscontracten:
(1) tegen vaste prijs: hierbij moet de prijs vooraf als onveranderlijk worden vastgesteld. Dat is hier niet het geval
(2) tegen eenheidsprijzen: als er een bestek is met vaste prijzen voor arbeidsuren en materialen. Dit is onveranderlijk. In se is dit hier het geval, maar TS kan dit niet bewijzen
(3) tegen vooraf niet bepaalde prijs: dan is er geen globale aannemingssom noch zijn er eenheidsprijzen --> vanwege gebrek aan bewijs lijkt dit de situatie

In dat derde geval wordt de prijs bepaald na voltooiing van het werk, op basis van
- omvang en duur
- kosten arbeidsloon
- prijzen materialen op ogenblik levering
De toegepaste tarieven zijn:
- of periodieke barema's van beroepsverenigingen (aanneming in regie)
- of prijs te bepalen door de aannemer: in redelijkheid (goede trouw)

Hoe kan je anders bepalen hoe de prijs is tot stand gekomen uit omvang en duur, en kosten arbeidsloon?

Als TS zou ik sowieso niet betalen zonder een gedetailleerde factuur. Detail is niet veel: het gaat gewoon over één extra regeltje: zoveel uur aan zoveel per uur.
Is het uurtarief niet marktconform, dan kan je dat betwisten.
Is het aantal uur niet conform met de realiteit (en het reële werk van een gemiddelde tuinman), dan kan je dat betwisten.

Dat de aannemer geen algemene voorwaarden kan bezorgen, is niet slecht. Het zou anders de eerste leverancier/dienstverlener zijn die de voorwaarden in zijn nadeel zou opgesteld hebben. Als hij ze nu niet kan voorleggen, dan heeft hij ze ZEKER niet voorafgaand aan de (mondelinge) overeenkomst voorgelegd, en moet TS er dus geen rekening mee houden. TS kan terugvallen op de gemeenrechtelijke regeling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12825

#36 , 14 jun 2017 22:40

Akkoord dat een factuur zonder voorafgaande bestelbon gedetailleerd moet zijn naar uren en materialen.

Terug naar “Andere”