offerte

ponchoken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

offerte

#1 , 07 jun 2017 20:44

wanneer is een offerte geldig? kan deze verbroken worden door de klant?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 07 jun 2017 20:54

Een offerte is geldig vanaf ondertekening of bevestiging. Deze kan verbroken worden mits schadevergoeding.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 jun 2017 21:42

Offerte is bindend
Vanaf het ogenblik dat deze offerte voor akkoord wordt ondertekend door uw klant is er sprake van een wederkerige overeenkomst tussen partijen en deze overeenkomst strekt partijen tot wet. Dit wil zeggen dat de partijen bij deze overeenkomst daardoor gebonden zijn en deze dienen na te leven.

Bron: http://digiforum.be/nl/transport/atrius ... nd-aanbod/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 jun 2017 21:43

Zijn de algemene voorwaarden vermeld op de offerte?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2017 21:55

Tenzij de offerte klaarblijkelijk foutief is.
Een garage die voor een spiksplinternieuwe bmw 5 een offerte van 5 000 EUR bezorgt, heeft zich wellicht van een nulletje vergist en is dan niet gebonden (mogelijk wel moreel om dan alsnog een mooi maar realistisch voorstel te maken).
Als ze dat herhaaldelijk toepast, dan is er natuurlijk iets anders aan de hand (oneerlijke handelspraktijken, zou ik zeggen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 07 jun 2017 22:30

Tenzij de offerte klaarblijkelijk foutief is.
Een garage die voor een spiksplinternieuwe bmw 5 een offerte van 5 000 EUR bezorgt, heeft zich wellicht van een nulletje vergist en is dan niet gebonden (mogelijk wel moreel om dan alsnog een mooi maar realistisch voorstel te maken).
Als ze dat herhaaldelijk toepast, dan is er natuurlijk iets anders aan de hand (oneerlijke handelspraktijken, zou ik zeggen).
Het gaat in de vraag echter over verbreking door de klant.
Die zal niet willen verbreken wegens een (te) lage prijs.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2017 22:36

Tweede vraag is sowieso een vreemde vraag. Want een offerte is een eenzijdige rechtshandeling.
De klant kan de offerte nooit verbreken.
Klant kan wel proberen de overeenkomst te verbreken die het gevolg is van het zich akkoord verklaren met de offerte.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”