voorschot terug eisen

Sisl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voorschot terug eisen

#1 , 06 jun 2017 19:10

Beste,

Wij baten een hotel uit voor honden en katten, om te reserveren dienen klanten een voorschot te betalen. In ons reglement (dat ze als gelezen moeten aanvinken om online een reservatie te kunnen maken) staat dat wij nooit voorschotten terug betalen. Een klant van ons maakte een reservering in februari voor een verblijf in september (voor ons is dit hoogseizoen en wij moesten al klanten weigeren in die periode). Nu gaat zijn reis niet door omdat volgens hem Neckermann niet vliegt naar Tunesië omwille van de terreurdreiging (navraag bij Neckermann leert ons dat dit niet klopt, zij vliegen naar Tunesië, maar niet naar Djerba) en eist hij zijn voorschot terug. Wij stelden voor om het voorschot om te boeken naar een verblijf later op het jaar, maar hiervan wenst men geen gebruik te maken. De klant beweert dat het volledig ontwettig is dat wij voorschotten niet terugbetalen en dreigt met een dagvaarding. Mij lijkt het sterk dat wij verplicht zijn om dat voorschot terug te betalen, dit zou meteen betekenen dat iedereen zomaar overal bij een pension of reisbureau kan reserveren, een voorschot betalen en nadien beslissen bij welk pension of reisbureau ze effectief gaan en hun voorschotten overal terugeisen.

Zijn wij inderdaad verplicht om dit voorschot terug te betalen of probeert deze klant gewoon met grote woorden zijn geld terug te krijgen?

Alvast bedankt voor uw tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2017 21:18

Een voorschot zit zelfs in jullie vermogen (in tegenstelling tot een waarborg).
Ik wens jullie klanten veel succes (maar geef ze weinig kans), zeker als jullie contractvoorwaarden sluitend zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Andere”