Lening met kennis wordt niet betaald

SteffiH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Lening met kennis wordt niet betaald

#1 , 03 jun 2017 14:26

Beste,

Ik heb twee jaar geleden een kennis (die toen nog een vriendin was) een lening aangegaan. Ik bespaar u het hele verhaal waarom en hoe dat zo gekomen is, het is gebeurd en ik wil het opgelost.
De betalingen gebeurden door haar altijd een halve maand na de vervaldagum. Mijn gedeelte stond telkens netjes op de rekening op de vervaldag.
Sinds een paar maanden doet zij erg vaag en een beetje raar, vorige maand heeft zij aan mij gevraagd of ik haar gedeelte kon voorschieten en zij zou de betaling van de maand erop volledig uitvoeren.
De maand dat zij de betaling zou doen was 16 mei en we zijn ondertussen al begin juni.
Ondertussen kan ik haar op geen enkele manier bereiken. Ook niet via familie of vrienden.
Ik vraag mij af wat ik best kan doen?
In principe ben ik op dit moment niet in staat om de betaling volledig uit eigen zak te betalen.

Alvast bedankt,
Steffi.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 jun 2017 15:20

Hebt u een ondertekend document van de betalingen die u ex kennis moet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2017 16:07

Ik veronderstel dat dit een lening bij een bank is, voor de bank zal het wel het zelfde zijn wie betaald, als ze maar betaald word, en ze al het geld halen bij wie er geld heeft, laat dit een punt zijn .

Het probleem is als u de betalingen niet meer volledig kan betalen dat je na drie maanden op de zwarte lijst komt, je weet wanneer je er op komt maar wanneer je er ooit er vanaf geraakt dit weet je niet, ik wil je maar verwittigen, let er voor op !!
Hoe zij u gaat betalen daar kan ik echt niet voorspellen, als er geen geld is, dan kan je doodgewoon niet betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

SteffiH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2017 09:09

Kan ik op juridisch vlak niets doen naar haar toe?
Bv, ik laat de lening herzien zodat ik de betalingen kan uitvoeren. Kan ik dat dan van jaar terugeisen via een advocaat?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Steffi

SteffiH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2017 09:10

Hebt u een ondertekend document van de betalingen die u ex kennis moet betalen.
Neen dat heb ik niet maar wel het ondertekend contract van de bank.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2017 09:20

Een zeer belangrijk punt, op wiens naam staat de lening ????

Staat dit op u naam alleen?

Staat dit op de twee namen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SteffiH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2017 20:39

Een zeer belangrijk punt, op wiens naam staat de lening ????

Staat dit op u naam alleen?

Staat dit op de twee namen ?

Die staat op onze beide namen. Mvg

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 04 jun 2017 22:19

Ergens in het contract zal dan vermoedelijk staan dat voor beide ontleners vermeld dat ze hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Of ' in solidum' aansprakelijk.
Dat wil zeggen dat de bank de volledige som kan opeisen van een van beide partijen ...dus die het geld heeft betaald.
Of de bank iemand van de lening wilt halen is zeer twijfelachtig ...
Is het interessant om het voorwerp ( als dat er is) volledig over te nemen? (Gezien u niet hebt aangeven waarover het gaat - aankoop auto - woning - zaak - persoonlijke lening ???) is het moeilijk daar op te antwoorden.

Als zij niet betaald kan u naar de rechtbank gaan maar vermoedelijk zal u eerst een in gebreke stelling krijgen van de bank
zie wat @denLowie heeft geschreven

PS hebt u haar adres?
U kan haar altijd al een aangetekend schrijven sturen met een Antwoord/Respose kaart.
Met uw leningcontact kan u bij de gemeente haar officieel adres verkrijgen.

SteffiH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2017 08:12

Ergens in het contract zal dan vermoedelijk staan dat voor beide ontleners vermeld dat ze hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Of ' in solidum' aansprakelijk.
Dat wil zeggen dat de bank de volledige som kan opeisen van een van beide partijen ...dus die het geld heeft betaald.
Of de bank iemand van de lening wilt halen is zeer twijfelachtig ...
Is het interessant om het voorwerp ( als dat er is) volledig over te nemen? (Gezien u niet hebt aangeven waarover het gaat - aankoop auto - woning - zaak - persoonlijke lening ???) is het moeilijk daar op te antwoorden.

Als zij niet betaald kan u naar de rechtbank gaan maar vermoedelijk zal u eerst een in gebreke stelling krijgen van de bank
zie wat @denLowie heeft geschreven

PS hebt u haar adres?
U kan haar altijd al een aangetekend schrijven sturen met een Antwoord/Respose kaart.
Met uw leningcontact kan u bij de gemeente haar officieel adres verkrijgen.
Bedankt voor uw antwoord. De bank heeft al bevestigd dat ze haar naam niet van de lening kan halen.
Oorspronkelijk waren zij en haar ondertussen ex-man goede vrienden van ons en het geld was bedoeld om de borg van een grote villa en start van Zaak te financieren maar dat is er nooit van gekomen. Het geld werd op haar rekening gestort omdat wij nog geen gezamenlijke rekening hadden hiervoor en zij het geld blijkbaar al gebruikt hadden. We hebben toen alles afgeblazen.
De aangetekende brief kan ik inderdaad wel opsturen.

Bedankt. Mvg

Terug naar “Andere”