Verlenging van factuur zonder mijn weet

driesc
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verlenging van factuur zonder mijn weet

#1 , 02 jun 2017 09:46

Beste,

een jaar geleden kocht ik hosting pakket aan bij Neostrada. In dit pakket zat een gratis domeinnaam en koste me toen 49,55 euro. Ik ging er toen ook van uit dat dit een eenmalige aankoop was en nergens werd vermeld dat een soort van abonnement was.
Afbeelding

Een jaar verder krijg ik meerdere malen emails van Neostrada die ik destijds compleet heb gemist omdat ik geen lopende diensten meer heb lopen bij het bedrijf in kwestie.
Afbeelding
Afbeelding

Er word hier nergens vermeld dat dit automatisch is verlengt geweest en gewoon dat er een factuur is opgemaakt.

Fast forward, ik krijg gisteren een email met als titel "Incasso" waarbij bij men een bedrag van 128,23 (waarvan 40 euro buitengerechterlijke kosten zijn). Na het zelf contacteren van de support wisten ze mij super onvriendelijk te vertellen dat het opzeggen van het contract niet mogelijk is vooraleer ik betaald heb. Na aandringen is het mij toch gelukt, MAAR verwachten ze wel eerst dat ik dit factuur betaal. Het zou best nog oké zijn, moest dat 49,55 euro zijn maar hebben dit bijna verdubbelt gehad destijds toen ze mij het factuur stuurden dat ik had gemist. (88,23 euro)
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb de dienst die ik origineel een jaar geleden eenmalig heb aangekocht het laatste half jaar als zelfs niet meer gebruikt, ik wist er zelfs niets meer van. Hoe is dit mogelijk en wat kan ik hieraan doen?

Vriendelijke groet,
Dries
Laatst gewijzigd door driesc op 02 jun 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 jun 2017 09:50

Met welke algemene voorwaarden bent u indertijd akkoord gegaan? Waarschijnlijk staat daar in te lezen dat het automatisch wordt verlengd. Tenzij er een prijsverhoging was of een andere eenzijdige wijziging van hun kant waardoor u onder alle omstandigheden kon opzeggen, dan zit u daar als particulier aan vast.

Gelieve op het forum ook geen bedrijfsnamen te noemen.

Meer info: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... p-opzeggen
Of direct opzeggen: https://www.jureca.be/juridische-produc ... p-opzeggen
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2017 09:55

Staat in hun algemene voorwaarden, dus zal er vanaf hangen of deze correct aan u zijn overgedragen.

Reclame

driesc
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2017 10:05

Met welke algemene voorwaarden bent u indertijd akkoord gegaan? Waarschijnlijk staat daar in te lezen dat het automatisch wordt verlengd. Tenzij er een prijsverhoging was of een andere eenzijdige wijziging van hun kant waardoor u onder alle omstandigheden kon opzeggen, dan zit u daar als particulier aan vast.

Gelieve op het forum ook geen bedrijfsnamen te noemen.
Heb het uit titel genomen maar ik kan de rest niet photoshoppen. Mijn excuses hiervoor
Staat in hun algemene voorwaarden, dus zal er vanaf hangen of deze correct aan u zijn overgedragen.
Dan nog mogen ze zomaar de prijs bijna verdubbelen en mij hiervan automatisch factureren?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 02 jun 2017 10:15

Met de prijs verdubbelen, bedoelt u dan de prijs van het product of de kosten die erbij komen omdat u niet betaald hebt?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2017 10:16

Nee, zoals Didymus al aangeeft kan u bij een eenzijdige prijsverhoging uw contract kosteloos opzeggen. (volgens een uitspraak van het Europees hof dient de prijsverhoging wel hoger te zijn dan de inflatie)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2017 10:17

Ik denk dat dit bij alle providers zo is, en dat je 3 maanden voor de vervaldag moet opzeggen, allez dit is toch bij de mijne toch zo !

Elk jaar word de prijs iets verhoogd.

Dit zal toch in de verkoopovereenkomst staan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

driesc
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2017 10:19

Met de prijs verdubbelen, bedoelt u dan de prijs van het product of de kosten die erbij komen omdat u niet betaald hebt?
De 2 rijen gaan over dezelfde diensten. (De eerste rij weliswaar onwetend naar 2 dagen geleden toe)
Een prijsstijging van meer dan 77(!)%

Afbeelding

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 02 jun 2017 10:20

Dan nog mogen ze zomaar de prijs bijna verdubbelen en mij hiervan automatisch factureren?
Nee, dat mogen ze niet. Prijsverhogingen geven de consument het recht om kosteloos op te zeggen.

De vraag is echter of het echt om een prijsverhoging gaat of kreeg u het eerste jaar gewoon een stevige korting?
Wat heeft u precies gekocht en waar hebt u op dat moment mee ingestemd?
Werd de prijsverhoging bijvoorbeeld minstens een maand op voorhand aangekondigd en heeft u daar niet tegen geprotesteerd?

Het lijkt mij plausibel dat dat bedrijf zijn boekje ver te buiten is gegaan, maar om zeker te zijn hebben we meer informatie nodig.
"sowieso" schrijf je zo.

driesc
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jun 2017 10:35

Dan nog mogen ze zomaar de prijs bijna verdubbelen en mij hiervan automatisch factureren?
Nee, dat mogen ze niet. Prijsverhogingen geven de consument het recht om kosteloos op te zeggen.

De vraag is echter of het echt om een prijsverhoging gaat of kreeg u het eerste jaar gewoon een stevige korting?
Wat heeft u precies gekocht en waar hebt u op dat moment mee ingestemd?
Werd de prijsverhoging bijvoorbeeld minstens een maand op voorhand aangekondigd en heeft u daar niet tegen geprotesteerd?

Het lijkt mij plausibel dat dat bedrijf zijn boekje ver te buiten is gegaan, maar om zeker te zijn hebben we meer informatie nodig.
In het pakket dat ik heb gekocht zat hosting & een gratis domeinnaam bij. Ik heb echter nooit emails gehad van mijn bestelling van deze dienst dus kan hier geen printscreens van voorzien. Het pakket dat ze mij nu aanbieden voor 87.73 is "webhosting webmaster" (die niet meer te vinden is op hun website) en de domeinnaam voor 1 jaar voor 12.50. Hier komt de btw van 21% nog bij. Ze hebben mij ook nooit op een maand op voorhand van deze prijsstijging ingelicht en hebben mij gewoon een email gestuurd met als titel "Uw factuur van Neostrada"; onwetend verlengt factuur.

driesc
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jun 2017 10:36

Dan nog mogen ze zomaar de prijs bijna verdubbelen en mij hiervan automatisch factureren?
Nee, dat mogen ze niet. Prijsverhogingen geven de consument het recht om kosteloos op te zeggen.

De vraag is echter of het echt om een prijsverhoging gaat of kreeg u het eerste jaar gewoon een stevige korting?
Wat heeft u precies gekocht en waar hebt u op dat moment mee ingestemd?
Werd de prijsverhoging bijvoorbeeld minstens een maand op voorhand aangekondigd en heeft u daar niet tegen geprotesteerd?

Het lijkt mij plausibel dat dat bedrijf zijn boekje ver te buiten is gegaan, maar om zeker te zijn hebben we meer informatie nodig.
In het pakket dat ik heb gekocht zat hosting & een gratis domeinnaam bij. Dit heb ik gekocht onder grote korting en ook de enige waarom ik dit gekocht heb was de korting. Ze hebben mij ook nooit op een maand op voorhand van deze prijsstijging ingelicht (wat wel een korting in eerste instnatie was) en hebben mij gewoon een email gestuurd met als titel "Uw factuur van Neostrada"; onwetend verlengt factuur.

Op dit factuur staat ook nergens dat dit automatisch verlengt ging worden.
Laatst gewijzigd door driesc op 02 jun 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 02 jun 2017 10:37

U kunt antwoorden dat u niet akkoord bent gegaan met de prijsstijging en de overeenkomst bijgevolg ongeldig is.

mbbs1024
Berichten: 474

#13 , 02 jun 2017 10:46

Ik ben ff naar die site gaan kijken https://www.neostrada.nl/algemene-voorwaarden.html
Er staat duidelijk dat het automatisch verlengd wordt, en op de plaats waar je bestelt, staat er ook bij een aantal paketten een initiële korting vermeldt.

Besluit: vooraleer je bestelt, eerst eens lezen wat je bestelt.

3.7 De overeenkomst wordt aangegaan voor 12 maanden, tenzij anders overeengekomen.

3.8 De overeenkomst wordt automatisch met dezelfde periode verlengd indien niet uiterlijk een (1) maand voor het einde van de overeenkomst via het klanten paneel is opgezegd.
Indien Klant een consument is, zal de Overeenkomst voor een periode van 1 jaar worden aangegaan. De Klant heeft het recht om de Overeenkomst tegen afloop van deze termijn op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Indien de Klant de overeenkomst niet opzegt, wordt deze automatisch verlengd tot een Overeenkomst van onbepaalde tijd. De Klant heeft in dit geval het recht de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Door NIS in opdracht van Klant gemaakte of niet meer te annuleren kosten, na inwerktreding van de Overeenkomst worden niet gerestitueerd als gevolg van de opzegging, althans blijven onverminderd verschuldigd na de opzegging. Opzegging dient te gebeuren via online klantenpanel op neostrada.nl

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2017 10:47

Iik heb zopas de algemene voorwaarden gelezen van deze provider !!!

Artikel 3 Overeenkomst
 
3.7 De overeenkomst wordt aangegaan voor 12 maanden, tenzij anders overeengekomen.

3.8 De overeenkomst wordt automatisch met dezelfde periode verlengd indien niet uiterlijk een (1) maand voor het einde van de overeenkomst via het klanten paneel is opgezegd.

Indien Klant een consument is, zal de Overeenkomst voor een periode van 1 jaar worden aangegaan.
De Klant heeft het recht om de Overeenkomst tegen afloop van deze termijn op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

Indien de Klant de overeenkomst niet opzegt, wordt deze automatisch verlengd tot een Overeenkomst van onbepaalde tijd. De Klant heeft in dit geval het recht de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Door NIS in opdracht van Klant gemaakte of niet meer te annuleren kosten, na inwerktreding van de Overeenkomst worden niet gerestitueerd als gevolg van de opzegging, althans blijven onverminderd verschuldigd na de opzegging. Opzegging dient te gebeuren via online klantenpanel op xxxx.nl
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 jun 2017 10:48

sorry dubbel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”