geleend geld

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

geleend geld

#1 , 29 mei 2017 08:04

Hallo,
ik heb in maart 2013 6000 euro geleend aan mijn (toen) beste vriend die in de problemen zat. Wij hebben toen een contract opgesteld waarin staat dat hij mij op maximaal 30 maanden zou terugbetalen, met een minimum van 200euro per maand.. in het begin liep dit vrij goed, maar ik moet momenteel nog steeds 1280 euro terug krijgen. Hij heeft telkens een excuus als ik er naar vraag en laat zelf niks van hem horen. Ik ben het smeken naar mijn geld u echt wel beu aan het worden en vroeg me af of ik iets kan doen?
Alvast bedankt voor de info
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2017 08:08

Dagvaarden bij de vrede rechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2017 10:21

Dagvaarden bij de vrede rechter.
niet eerst via een poging tot minnelijke schikking? bij de vrederechter is dit geheel gratis en geen advocaat nodig
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 29 mei 2017 11:07

Eerst en vooral in gebreke stellen met een AS. Via verzoening lukt meestal niet, en kan u een dag nutteloos verlof kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2017 13:23

Bedankt voor de vele reacties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier allemaal helemaal geen ervaring mee heb.
Ik weet niet of dit een verschil maakt, maar hij beweerde dat hij echt totaal geen geld heeft.
Hij geeft me telkens een uitleg waar ik niks van snap. Hij is zelfstandige geweest en nu zou de zaak failliet zijn en alles bij een curator zitten. Ze zouden nu in een klein apartement wonen en zelfs proberen overleven want volgens hem hebben ze zelfs geen recht op voedselsteun... ook gaan weken zou volgens hem geen optie zijn, want zijn loon zou ingehouden worden en hij heeft geen recht op schuldsaldo of dergelijke.
Ik kan op geen enkele manier te weten komen of dit alles waar is of niet. Maar vind het allemaal nogal bizar.. als het allemaal waar is, voel ik me eigenlijk schuldig dat ik nu een manier zoek om aan mn geld te geraken, maar gezien ik eerlijk gezegd vaak niet geloof wat hij me vertelde, denk ik dat ik het wel op een andere manier zal moeten doen.

Iemand in gebreke stellen, hoe doe je dat? Of iemand dagvaarding voor een vrederechter? (Sorry voor de misschien wat domme vragen, maar zoals ik reeds zei heb ik echt totaal geen ervaring met juridische kwesties en dergelijke.)

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2017 15:46

Als dit een lening is van voor het faillissement, en u vriend zijn zaak was een één persoon zaak, dan mag je fluiten achter je centen en zal je nooit nog iets zien zelfs je vriend als hij verschoonbaar verklaart word wat bijna zeker is als een één man zaak dan moet hij je niks meer !

Hem kan je nu niet dagvaarden, hij is failliet.

Alle briefwisseling gaat naar de curator zolang het niet afgesloten is.

Je kan binnen de 30 dagen na het vonnis( faillissement) je bedrag van je vriend sturen aan de rechtbank van koophandel die hem failliet heeft verklaart.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oketje88
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2017 19:39

Bedankt voor alle info... hij is verschoonbaar verklaart dus ik kan inderdaad fluiten naar mn centen :-( ik vind de wetten in België nogal raar... mensen die gewoon werken voor hun geld en hun hart op de juiste plek hebben, worden hier altijd gestraft

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2017 20:00

ik vind de wetten in België nogal raar... mensen die gewoon werken voor hun geld en hun hart op de juiste plek hebben, worden hier altijd gestraft
De wetten zijn altijd voor het beste van beide partijen gemaakt en daar is niks mis mee !

De enige die fout was dat was u, die iemand geld leent dit is voorbehouden aan banken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 12 aug 2017 11:43

Gebeurt zo dikwijls he....
Als mensen geen krediet krijgen bij banken is daar doorgaans een zeer goede reden voor.
En die redenen behoren meestal tot de categorieën : insolvabel/geen terugbetalingscapaciteit/zwarte lijst/recente betalingsproblemen.

Goed hart kan je dus best vertalen door naïef . Waarom denk je het beter te weten dan mensen die hier hun beroep van maken?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 12 aug 2017 14:58

Wil u geen miserie, blijf dan ver weg van geld uitlenen, krediet toestaan en borgstelling verstrekken. We vieren binnenkort het 10-jarig jubileum van de professionals en hun expertise in risico-inschatting (sorry basejumper, niet persoonlijk opnemen, ik apprecieer uw adviezen).

Hoe bent u op de hoogte van het faillissement en de verschoonbaarheid? U hebt daar documenten van gezien veronderstel ik. Vertrouw niet louter op het woord van uw schuldenaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 aug 2017 15:45

Voor het controleren van de verschoonbaarheid heeft men geen documenten nodig, je gaat naar het staatsblad met je PC en je klikt nieuwe opzoeking aan, en tik de naam in die je zoekt, en een paar seconden nadien zie je als hij verschoonbaar verklaart is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”