Ik boekte bij een reisbemiddelaar een reis naar het buitenland, incl. huurwagen ter plekke.
Bij de bespreking van de reis werd er door ons een huurwagen gevraagd met full verzekering, dus zonder franchise.
(Dit laatste staat echter niet op papier; het werd mondeling gevraagd; in het verleden hebben we nog een reis geboekt via deze reisbemiddelaar en daar staat wel op papier dat we een huurwagen wensen zonder franchise).
Van de reisbemiddelaar krijgen we een voorstel van reis, incl. voorstel van type wagen.
Tijdens de hele communicatie (mails) tussen mezelf en de reisbemiddelaar heeft de reisbemiddelaar me nooit gesproken over het feit dat er een huurwagen voorgesteld werd met een franchise (het feit dat er nooit gemeld geweest is dat er een franchise was, wordt trouwens bevestigd door de reisbemiddelaar). De reisbemiddelaar heeft me nooit de algemene en bijzondere voorwaarden bezorgd van de verzekeringspolis.
Ik ging er dus vanuit dat ik een huurwagen zonder franchise geboekt had.
Niet was minder waar : er was een franchise van 900€.
Ik heb ter plekke in het buitenland de franchise afgekocht met een kost per dag.
Ik wens nu deze extra kost (voor het afkopen van de franchise) recupereren van de reisbemiddelaar.
Waarop kan ik me hierbij baseren?
Bestaat er een algemene wetgeving die zegt dat, indien bij een verkoop van een verzekeringspolis de verkoper de algemene voorwaarden niet bezorgd aan de koper of de koper niet vermeld dat er franchises zijn of plafonds, dat de koper mag veronderstellen dat alles gedekt is, dus dat er geen franchises zijn?