Onbetaalde factuur moeder

Petros
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onbetaalde factuur moeder

#1 , 13 mei 2017 11:36

Beste,
ik weet niet waar ik dit moet plaatsen mijn excuses daarvoor.

Ik probeer de situatie zo kort mogelijk te schetsen.

Een onbetaalde factuur (bloedonderzoek) van toen ik 15 jaar was en bij mijn moeder woonde. (blijkt na telefoon gesprek met de afzender)
Nu ben ik meerderjarig (30/08/1995) en woon ik in bij de ouders van mijn vriend.
Gisteren kreeg ik een factuur die moest betalen worden (die al 6 keer meer is dan het oorspronkelijke bedrag)
De vader van me vriend heeft gebeld met de afzender maar die mensen vertellen dat ik moet betalen het feit dat ik in 2011 maar 15 jaar was is blijkbaar niet aan de orde.

Wat moet er nu gebeuren zelf betalen ?

Ik hoop dat iemand me hier antwoordt kan op geven en of waar ik heen moet met dit probleem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2017 12:04

Beste,

De factuur is verjaart, m.a.w. u hoeft deze niet meer te betalen.

Mvg,

Van Camp
Laatst gewijzigd door Van Camp op 13 mei 2017 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 mei 2017 12:06

U ouders moeten dit betalen niet jij, stuur hun een AS en meld hun dat je op dat ogenblik minderjarig was.


Bron: https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... ning-.aspx
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 mei 2017 12:07

Beste,

De factuur is verjaart., m.a.w. u hoeft deze niet meer te betalen.

Mvg,

Van Camp
Ze kan gestuit zijn, zorgen voor zijn ouders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 mei 2017 12:11

"Art. 2277bis. <Ingevoegd bij W 06-08-1993, art. 64>. De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd."

Bovendien zijn het de ouders die instaan voor de kosten tijdens de minderjarigheid.
Hoef je dus niet te betalen.

Termijn kan inderdaad gestuit zijn, maar dat is dan gestuit in naam van de ouder(s), niet van het kind.
Laatst gewijzigd door asperger op 13 mei 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 mei 2017 12:20


De dagelijkse verzorging van uw uiterlijk is een must als moderne vrouw. Ook uw handen en nagels verdienen daarbij aandacht. Handen en nagels zijn immers blikvangers en verdienen daarom verzorging. Mooie nagels zijn dan ook een sieraad voor uw handen en zijn tevens uw visitekaartje. Heeft u last van snelbrekende of splijtende nagels, krijgen ze nooit allemaal de gelijke lengte, bent u nagelbijter en wilt u daarvan af, of wilt u voor een speciale gelegenheid mooie verzorgde nagels, dan heeft Kelly de oplossing voor u. Samen zullen we zoeken naar de ideale manier om aan uw wensen te voldoen. De lengte van uw nagels bepaalt u helemaal zelf. Kunstnagels hoeven niet lang te zijn!.
Doe jij nu aan manicure ?

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2017 15:18

Beste,

De factuur is verjaart., m.a.w. u hoeft deze niet meer te betalen.

Mvg,

Van Camp
Ze kan gestuit zijn, zorgen voor zijn ouders.
Wanneer een minderjarige geacht wordt zelfstandig te kunnen instemmen in een niet-noodzakelijke ingreep - en zonder akkoord handelt van zijn ouders - zal hij het honorarium van de zorgverlener zelf moeten betalen.
Laatst gewijzigd door Van Camp op 13 mei 2017 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 13 mei 2017 15:25

Beste,

De factuur is verjaart., m.a.w. u hoeft deze niet meer te betalen.

Mvg,

Van Camp
Ze kan gestuit zijn, zorgen voor zijn ouders.
Wanneer een minderjarige geacht wordt zelfstandig te kunnen instemmen in een niet-noodzakelijke ingreep - en zonder akkoord handelt van zijn ouders - zal hij schuldenaar worden van het te betalen honorarium.
Het gaat over een bloedonderzoek.
Minderjarige (ook meerderjarige!) kan niet oordelen over noodzaak of niet-noodzaak indien geen arts.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mei 2017 15:31

Zie artikel 12 WPR en C. Lemmens, ‘Minderjarigen en de Wzet Patiëntenrechten’ en ook A. Nottet, 'Le mineur en droit medical' in G. Genicot.

Art. 12, par2. De patiënt wordt betrokken bij de uitoefening van zijn rechten rekening houdend met zijn leeftijd en maturiteit. De in deze wet opgesomde rechten kunnen door de minderjarige patiënt die tot een redelijke beoordeling van zijn belangen in staat kan worden geacht, zelfstandig worden uitgeoefend.
Laatst gewijzigd door Van Camp op 13 mei 2017 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 13 mei 2017 15:40

Zie artikel 12 WPR en C. Lemmens, ‘Minderjarigen en de Wzet Patiëntenrechten’ en ook A. Nottet, 'Le mineur en droit medical' in G. Genicot.
Dat gaat over een totaal ander aspect, namelijk het RECHT op medische hulp en geenszins over de financiële verantwoordelijkheid daarvoor:

" Art. 12. § 1. Bij een patiënt die minderjarig is, worden de rechten zoals vastgesteld door deze wet uitgeoefend door de ouders die het gezag over de minderjarige uitoefenen of door zijn voogd.
§ 2. De patiënt wordt betrokken bij de uitoefening van zijn rechten rekening houdend met zijn leeftijd en maturiteit. De in deze wet opgesomde rechten kunnen door de minderjarige patiënt die tot een redelijke beoordeling van zijn belangen in staat kan worden geacht, zelfstandig worden uitgeoefend."

De Rechtspraak is overduidelijk wat de financiële kant betreft. Een minderjarige is enkel rechtsbekwaam om verbintenissen aan te gaan voor kleine uitgaven en dagdagelijkse kosten. De minderjarige is onbekwaam tot het aangaan van verbintenissen die buitensporig zijn of die de dagdagelijkse kosten overschrijden. M.a.w. voor zaken die het gemiddeld zakgeld van een kind overschrijden kan de minderjarige zich niet binden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mei 2017 15:44

Sorry maar een factuur enkel voor een bloed onderzoek dit is niet zo groot, de ziekenkas betaald bijna alles, het is toch maar het rem geld waarvan hier sprake kan zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mei 2017 15:47

Een niet-noodzakelijke ingreep/onderzoek vallen niet onder de onderhoudsplicht bij wilsbekwame minderjarig, zie
C. Lemmens, ‘minderjarigen en de Wzet Patiëntenrechten’ en ook A. Nottet, 'Le mineur en droit medical' in G. Genicot. , 'Nouveaux dialogeus en droit medical', Luik, Anthemis, 2012, 174.
Laatst gewijzigd door Van Camp op 13 mei 2017 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 13 mei 2017 15:50

Hoe kan een vijftienjarige nu oordelen of een bloedonderzoek al of niet nodig is?
Het gaat hier om geen borstvergroting of andere esthetische ingreep.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 mei 2017 15:55

Om dit te begrijpen moet je de door mij aangehaalde bronnen raadplegen en/of seminarie volgen aangaande gezondheidsrecht. Ik ga hier absoluut niet de portee ervan uiteenzetten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 13 mei 2017 16:00

Om dit te begrijpen moet je de door mij aangehaalde bronnen raadplegen en/of seminarie volgen aangaande gezondheidsrecht. Ik ga hier absoluut niet de portee ervan uiteenzetten.
Zo kan je de grootste onzin beweren!!!
Afgesloten onderwerp voor mij.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”