factuur duurder dan offerte

david77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

factuur duurder dan offerte

#1 , 23 apr 2017 20:44

voor renovatiewerken zijn er een paar materialen anders gebruikt dan in de offerte genoteerd, omdat de aannemer zag dat de eerdere materialen toch niet gebruikt konden worden. Hij zei nog dat het wel dezelfde prijs was, maar dan kwam hij toch met een factuur af waaruit bleek dat die materialen toch duurder zijn en vraagt hij hogere prijs dan op de offerte. Kan hij dat wettelijk vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2017 22:32

Hoe is de offerte opgesteld?
Vaste prijs of opsomming van lijst met prijzen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

david77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2017 22:38

de offerte is gedetailleerd met opsomming en de totaalprijs daarvan berekend

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2017 23:08

Als er hoeveelheden bepaald zijn en er was een plan, zodat het duidelijk was wat er moest gebeuren en tegen welke prijs, dan geldt het principe van de - absoluut of relatief - vaste prijs (art 1793 BW).
De aannemer kan dan enkel de prijs wijzigen als
- OF dit contractueel zo overeengekomen was (kleine lettertjes lezen);
- OF je bepaalde werken niet hebt laten uitvoeren (dus enkel in min)
- OF er onvoorziene moeilijkheden van technische of geologische aard waren.
In dat derde geval moet het gaan om materiële moeilijkheden die reeds bestonden bij het sluiten van de overeenkomst maar niet bekend waren aan partijen en ook niet konden bekend zijn. Het mag dus NIET ten gevolge van een fout van de aannemer zijn.
Maw: had de aannemer het kunnen voorzien, dan mag hij geen hogere prijs aanrekenen.
Was dit voor hem onvoorzienbaar, en wordt zijn werk daardoor aanzienlijk verzwaard, dan kan hij alsnog de meerkost doorrekenen (gebaseerd op de imprevisieleer).

Het is aan de aannemer om te bewijzen dat dit voor hem onvoorzienbaar was en dat zijn werk daardoor aanzienlijk verzwaard werd.

Alvast wel het onbetwiste gedeelte van de factuur betalen, en - tenzij de kleine lettertjes anders aangeven - het betwiste gedeelte ook formeel betwisten (bij voorkeur met aangetekend schrijven).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

david77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2017 23:39

ok bedankt voor de uitleg

david77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2017 13:53

In de 'kleine lettertjes' staat er oa dat klachten enkel aanvaard worden per aangetekend schrijven binnen 7 dagen na levering.

Maar de factuur is pas later toegekomen want hij is nog voor een kleinigheidje de week nadien moeten komen.

Een ander punt is dat alle geleverde materialen zijn exclusieve eigendom blijven tot op het ogenblik de klant betaald.

In die zin zou hij zo nog zijn gelijk kunnen krijgen, maar gaan er bepaalde wetten niet boven wat ze in de kleine lettertjes schrijven? Ik dacht dat het europees consumenrecht stelt dat je 6 maanden de tijd hebt om bijvoorbeeld iets te ruilen of een refund te vragen of geldt dit bij dit soort goederen /diensten niet?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 24 apr 2017 16:36

europees consumenrecht stelt dat je 6 maanden de tijd hebt om bijvoorbeeld iets te ruilen of een refund te vragen
Dit is op de garantie bij defecten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2017 18:00

Als het om verwerkte materialen gaat, dan is dit een zuivere prestatie van diensten (met eigen materialen van de aannemer).
Als het bv. gaat om een geïnstalleerde keuken, een wasbekken, ... dan kan het om een combinatie van presteren van diensten en leveren van goederen gaan. Dan geldt het consumentenrecht op de goederen (met dito garanties).

Diensten worden gefactureerd na prestatie van de dienst (evt. opgedeeld in verschillende fases).
Daarom alvast van belang om tijdig te protesteren.

Algemene voorwaarden tov consumenten die ze niet expliciet mee ondertekend hebben (bv. op achterzijde en niet apart gehandtekend door de klant) zijn door de aannemer veel moeilijker afdwingbaar voor de rechter.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”