dommel vraagt rijksregisternummer

brambi
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Re: dommel vraagt rijksregisternummer

#16 , 24 apr 2017 19:21

wel als je er op schrijft dat het enkel dient voor dommel + datum dan voorkom je toch dat iemand anders je identiteitskaart (kopie ervan) kan gebruiken om allerlei andere zaken mee aan te kopen zonder jouw toestemming.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 apr 2017 19:53

als men iets koopt, of bank en zelfs de apotheker die je identiteitskaart nodig heeft moet toch de kaart hebben met de chip er in, eer men iet kan doen met je identiteit gegevens.
Dus fraude ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 586

#18 , 26 apr 2017 11:19

Die vraag i.v.m. de identiteitskaart kwam 2 jaar geleden al aan bod in het forum.
De Privacycommissie geeft echter het volgende advies:
Om identiteitsdiefstal en toegang tot je persoonlijke informatie door iemand anders zo veel mogelijk te vermijden, is er een wettelijke beperking van de gevallen waarin een kopie (op papier of digitaal) van de identiteitskaart mag worden genomen.
Vaak is het niet nodig om een kopie te nemen en is het voldoende je kaart even te tonen, zoals wanneer er een leeftijdsbeperking staat op een bepaalde film die je in de bioscoop gaat bekijken.

Wanneer je zelf een papieren kopie van je identiteitskaart moet afgeven, raadt de Privacycommissie aan niet-relevante gegevens te doorstrepen. Je mag ook de fotokopie van de kaart doorstrepen en op deze doorstreepte kopie de bestemmeling en het toegestane gebruik van je gegevens vermelden.
Meestal als je officiële documenten nodig hebt, vraagt men ook voor wel doel, en dan wordt dat dikwijls ook bij vermeld bij afgifte.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#19 , 26 apr 2017 13:31

verder staat er in de email na online te bestellen:
U hoeft ons geen ondertekende versie van dit contract terug te bezorgen.
Gelieve ons wel een kopie of foto van de voor- en achterkant van uw identiteitskaart te sturen indien u gebruik wenst te maken van mobiele abonnementen.

Daarmee vraag ik mij af of je bepaalde gegevens mag doorstrepen op je identiteitskaart om identiteitsfraude te voorkomen?
Daarom ook dat ik denk dat de KopieID App waarnaar ik verwees in een andere topic heel nuttig is.

Terug naar “Andere”