#1 , 04 apr 2017 16:28
hoi,
In december heb ik als particulier een jonge 2dehands wagen gekocht, ik had deze gevonden op kapaza.be, deze stond te koop in limburg.
Heb contact opgenomen met verkoper en had afspraak gemaakt om de wagen te bezichtigen.
Bij het bekijken van de wagen heb ik de chassis nr gecontroleerd alsook deel 1 en 2 van het inschrijvingsbewijs, keuring papier was aanwezig en een kopie van de aankoopfactuur van de vorige eigenaar. het certificaat was niet aanwezig maar ik wist dat dit niet altijd nodig is in belgie, dit stond ook vermeld op het keuringspapier. de wagen was trouwens al geïmporteerd uit Nederland volgens factuur door de vorige eigenaar. niets nieuw voor mij na al een paar Duitse wagens te hebben gehad.
de verkoper was niet de eigenaar van de auto maar een tussenpersoon, hij heeft wel een handelszaak in oudere wagens maar deze verkocht hij voor de persoon van wie hij was. de wagen was ingeschreven op een bvba regio brussel. de verkoper had ook een collega, bij hem ben ik thuis binnen geweest, ik heb van beide nog de contactgegevens adres en van die eerste zelfs gegevens op het staatsblad online.
alle papieren klopte samen met de gegevens van de wagen dus de verkoop ging door, de prijs was aanlokkelijk maar niet overdreven.
als zelfstandige in de carrosserie heb ik zelf de wagen naar de keuring gereden met mijn garage platen, de wagen is gewoon door keuring voor verkoop gegaan zoals ik al vele malen heb gedaan, ingeschreven in biv en allemaal zonder problemen.
na 3 maanden besluit ik een 2de sleutel bij te maken, er was namelijk maar 1 aanwezig.
De sleutel is aangekomen bij de garage en bij de procedure voor de sleutel te registreren zien ik en de garagist dat deze niet werkt.
de garagist kijkt in de softwaremodule van de wagen en ziet dat dit een andere chassis nr weergeeft dan degene op het chassis zelf en de sticker.
de sticker blijkt na goed kijken nagemaakt en het originele ingegraveerde chassis nr is hoogst waarschijnlijk weg geslepen, geplamuurd, gespoten en opnieuw ingeslagen met een ander chassis nr. het chassis nr in de software is wel degelijk de originele volgens gegevens BMW.
de 2 verschillende chassis nrs. zijn dan opgezocht in het bestand van BMW en gelijken zeer hard op elkaar mits enkele maanden verschil van leeftijd en enkele opties verschil.
ik heb eerst contact opgenomen met een advocaat wat mijn opties zijn. zowel de advocaat als de garagist wisten dat ik het recht had van kopen onder te goeder trouw, dat de wagen niet direct in beslag zal genomen worden mits nakijken van bewijzen van de chassis nrs.
Ik heb gisteren aangifte gedaan bij de politie, zij hebben de wagen direct in beslag genomen en pv opgesteld. zelf wist de agent wat er kon gebeuren, eventueel krijg ik mijn wagen terug of wordt deze opgehaald of zie ik deze nooit meer terug.
nu blijkt dat ze de wagen komen ophalen, wordt deze getakeld naar een andere garage voor het nazicht en verplaatst het dossier zich naar een andere zone. dat bericht wordt nog ontvangen van het parket.
nu heb ik voor komende donderdag mijn afspraak gemaakt met mijn advocaat maar na het vinden van een gelijkaardig verhaal op dit forum wouw ik dit hier toch ook even neerschrijven.
De agent wist me te vertellen dat het kan zijn dat ik alles kwijt ben, het kan ook zijn dat ik deze wagen terug krijg, dat kan maanden duren maar ook jaren.
contact info van de andere politiezone die dit dossier gaat overnemen had hij nog niet, dit wordt nog gemeld door het parket.
wat denken jullie dat mijn opties zijn?