#3 , 04 apr 2017 13:08
Als er bovendien een vaste prijsafspraak is zonder contractueel aanpassingsmechanisme, dan kan men niet zondermeer verhogen. Louter op basis daarvan kan je niet de ontbinding eisen, wel de uitvoering aan de oorspronkelijke voorwaarden. Als men dat zou weigeren, dan is er eerder sprake van hun zijde om de overeenkomst te ontbinden.
De "verbrekingsvergoeding" van 50 EuR kan maar als dit ook contractueel vastligt, of als onderling akkoord bij beëindiging overeenkomst.
Je hebt wel nog een mogelijk probleem als er een termijn van opzeg contractueel opgenomen is, en deze termijn is onvoldoende om het eerstkomende onderhoud te weigeren (bv. opzegperiode van 2 maanden, en het jaarlijkse onderhoud vindt volgende maand plaats). Dan moet je spelen op de eenzijdige, niet-conforme tariefverhoging.
Als je natuurlijk kan aantonen dat je al eerder de overeenkomst hebt beëindigd, dan kan je louter daar naar verwijzen om niet langer gebonden te zijn.
Als het om minder dan 375 EUR gaat, dan kan dit ook op basis van getuigen en vermoedens (bv. vorige jaren evenmin onderhoud laten plaatsvinden) tenzij dit contractueel uitgesloten wordt door een beschreven opzegprocedure.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.