factuur voor werken waarvoor opdracht niet werd gegeven

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

factuur voor werken waarvoor opdracht niet werd gegeven

#1 , 23 mar 2017 15:22

Een vriendin van mij krijgt een factuur in de bus voor werken op een adres waar ze niet meer woont en die ze niet heeft laten uitvoeren. Ze neemt onmiddellijk contact op met de firma en vraagt nadere informatie. Ze krijgt een bestelbon onder ogen met bij de opdrachtgever haar gegevens, maar de bestelbon werd gehandtekend door haar ex-man waarvan ze al een paar jaar feitelijk gescheiden is. Ze deelt onmiddellijk telefonisch en per mail mee dat zij niet de opdrachtgever was, maar haar ex-man, met de vraag om de factuur dan ook te innen bij hem.

Na een eerste aanmaning deelt ze ditmaal aangetekend nogmaals mee dat ze de opdrachtgever niet is en eveneens de bestelbon niet heeft getekend. De firma persisteert echter en zegt dat ze niets fout doen om bij haar de factuur te innen en zeggen eveneens dat ze maar binnen de 8dagen aangetekend had moeten protesteren zoals opgenomen in hun algemene voorwaarden (ook al heeft zij hiervoor nooit getekend) en die ook niet op de factuur werden vermeld. Volgens de consumentenombudsdienst doet de firma inderdaad niets verkeerd.

In e-mailverkeer geeft haar ex-man toe dat hij de factuur op haar naam heeft laten zetten en ze gaat klacht indienen voor schriftvervalsing, maar dit lost echter het probleem nog niet op van de firma die hardnekkig zijn factuur probeert te innen.

Wat kan je doen tegen zulke wanpraktijken? Het kan toch niet mogelijk dat iedereen in anders naam werken begint te laten uitvoeren en de factuur dan maar doorschuift?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 mar 2017 15:26

- ze zijn nog gehuwd?
- werd feitelijke scheiding vastgesteld door vrederechter?
- welk huwelijkscontract?
Laatst gewijzigd door asperger op 23 mar 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2017 15:29

Scheiding en alle formaliteiten zijn al lang achter de rug en afgehandeld.
Schriftvervalsing? Als je bij de opdrachtgever de gegevens vermeldt van iemand die niets met die werken heeft te maken en de opdracht niet heeft gegeven, heeft het er toch wel van weg.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 mar 2017 15:31

Dus niet meer gehuwd?
Dateert het vonnis van voor of na de bestelling?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2017 15:32

Bestelling heeft jaren plaatsgevonden na het vonnis

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 23 mar 2017 15:33

Bestelling heeft jaren plaatsgevonden na het vonnis
Stuur de schuldeiser dan kopie van het vonnis.
Ik ga er hierbij wel van uit dat u alle info hier volledig en correct hebt vermeld!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2017 15:42

Zoals gezegd is die scheiding al lang uit de doeken.

Het gaat om de principevraag:

Meneer X geeft opdracht om werken uit te voeren (en handtekend een bestelbon) en laat de factuur doorsturen naar meneer Y.

De firma tracht zijn factuur bij meneer Y te innen en weigert om dit bij X te doen, ook hebben ze met X contact gehad.

Wat kan je hier aan doen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 23 mar 2017 15:45

Gewoon niet betalen, maar ergens zegt mijn buikgevoel dat u niet alles vertelt
(eerst spreekt u van "feitelijke" scheiding).
Mijn excuses als ik me vergis (maar ik vergis me niet dikwijls).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BvJe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2017 15:48

Excuses aanvaard, maar ik zou graag terug tot de kern van de zaak komen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 23 mar 2017 15:51

Gewoon niet betalen want niet besteld en geen band met de besteller.
Ik ga ervan uit dat het bestelde niet uw mede-eigendom betreft of uw mede-eigendom wordt.
Enkel indien de besteller een volmacht/mandaat daartoe had van u dient u te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 23 mar 2017 16:19

Je had de factuur tijdig moeten betwisten, en dat gebeurd met een aangetekend schrijven. Niet per GSM, sms of mail.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 23 mar 2017 16:28

Je had de factuur tijdig moeten betwisten, en dat gebeurd met een aangetekend schrijven. Niet per GSM, sms of mail.
Er werd blijkbaar een aangetekend schrijven verstuurd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mar 2017 16:44

Een consument wordt niet geacht een factuur stilzwijgend aanvaard te hebben.
Het protest blijkt trouwens uit het feit dat de firma de bestelbon opgestuurd heeft.
Per aangetekend schrijven melden dat u de bestelbon niet ondertekend hebt, de werken niet besteld hebt en dus niets verschuldigd bent.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 23 mar 2017 20:03

Je had de factuur tijdig moeten betwisten, en dat gebeurd met een aangetekend schrijven. Niet per GSM, sms of mail.
Er werd blijkbaar een aangetekend schrijven verstuurd.
Maar pas na een eerste aanmaning, en dan is het eigenlijk al te laat.

BrainTrain
Berichten: 496

#15 , 23 mar 2017 20:12

Je had de factuur tijdig moeten betwisten, en dat gebeurd met een aangetekend schrijven. Niet per GSM, sms of mail.
Er werd blijkbaar een aangetekend schrijven verstuurd.
Maar pas na een eerste aanmaning, en dan is het eigenlijk al te laat.
Dan kan TS even goed melden dat ze die factuur niet heeft ontvangen omdat hij ook niet aangetekend was verzonden.
Dus meteen via AS geprotesteerd na de aanmaning is op zich geen probleem.
Wat zal die firma doen? Verklaren dat er telefonisch werd geprostesteerd, maar dat ze dat niet aanvaarden?

Terug naar “Andere”