Overname gasaansluiting

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Overname gasaansluiting

#1 , 13 feb 2017 17:01

Mag iemand gas/elektriciteit op zijn naam zetten van een woonst waar hij/zij niet in woonachtig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 feb 2017 17:02

Dat mag zeker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2017 17:12

Dat mag zeker.
Hoe vul je dit in op het energieovernamedocument?

Wat moet de vertrekkende klant als nieuw adres opgeven en wat moet de overnemer als adres opgeven? Bij de overnemer kan er een onderscheid gemaakt tussen verblijfplaats en verzendadres op het document.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 13 feb 2017 17:17

Het factuuradres hoeft alleszins niet het verbruiksadres te zijn.

Ik zie het probleem niet.
Neemt u de meters over zonder dat er een wissel in bewoners is?

artemis
Berichten: 3293

#5 , 13 feb 2017 17:45

Wel zie ik op het overnameformulier van de netwerkbeheerder dat de overnemer moet aanvinken of die
- huurder is
- eigenaar is en het adres gebruikt als hoofdverblijfplaats of als 2de verblijf
- eigenaar is bij leegstand

Dus misschien even toelichten in welke context de vraag gesteld wordt?

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2017 18:53

Familielid heeft een openstaande schuld bij Infrax. Hierdoor kan zij niet overstappen naar de privémarkt en moet ze gebruik maken van een budgetmeter zolang die schuld niet afbetaald is. Prijsvergelijking leert ons dat Infrax duurder is dan andere leveranciers. Nu wil ik haar gas/elektriciteit op mijn naam zetten zodat er overgestapt kan worden naar een goedkopere leverancier maar ik woon op een ander adres.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 feb 2017 19:00

Zoiets gaat niet. Dat is gefoefel.
Tenzij je er gaat wonen.
Laatst gewijzigd door asperger op 13 feb 2017 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 13 feb 2017 19:05

Zoiets gaat niet.
Tenzij je er gaat wonen.

Oei.

En waarom niet ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 13 feb 2017 19:08

Omdat men voor een woning waarvan je noch eigenaar van bent, noch huurder, noch bewoner (uit eender welke titel) geen energiecontract kunt afsluiten. Alle andere combinaties mogen wel, men moet er bv niet noodzakelijk gedomicilieerd zijn en ook het facturatieadres kan verschillen van het leveringsadres.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 feb 2017 19:13

Omdat men voor een woning waarvan je noch eigenaar van bent, noch huurder, noch bewoner (uit eender welke titel) geen energiecontract kunt afsluiten. Alle andere combinaties mogen wel, men moet er bv niet noodzakelijk gedomicilieerd zijn en ook het facturatieadres kan verschillen van het leveringsadres.
Bewoner en niet gedomicilieerd zijn, hoe werkt dat?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 13 feb 2017 19:17

Omdat men voor een woning waarvan je noch eigenaar van bent, noch huurder, noch bewoner (uit eender welke titel) geen energiecontract kunt afsluiten. Alle andere combinaties mogen wel, men moet er bv niet noodzakelijk gedomicilieerd zijn en ook het facturatieadres kan verschillen van het leveringsadres.
Bewoner en niet gedomicilieerd zijn, hoe werkt dat?
Bv. eigenaars van tweede verblijven zijn niet gedomicilieerd in hun tweede verblijf (anders was het geen tweede verblijf) maar kunnen wel een energiecontract afsluiten waarvoor de facturen naar hun domicilieadres worden verstuurd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 feb 2017 19:22

Jammer dat dit niet gaat dan. Had haar bijna €50/maand kunnen besparen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 13 feb 2017 19:30

Even de aloude energiemaatschappij gebeld.

Volgens de klantendienst van Ele-dinges maakt het hen niet uit wie het abonnement neemt, noch waar die persoon woont, om het verbruik te kunnen op hun eigen naam betalen.

Dus het zou moeten kunnen, toch alleszins bij die ene maatschappij.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 13 feb 2017 19:39

Even de aloude energiemaatschappij gebeld.

Volgens de klantendienst van Ele-dinges maakt het hen niet uit wie het abonnement neemt, noch waar die persoon woont, om het verbruik te kunnen op hun eigen naam betalen.

Dus het zou moeten kunnen, toch alleszins bij die ene maatschappij.
Dat klopt maar men moet wel huurder of eigenaar of gebruiker zijn van de woning waarvoor men de aansluiting vraagt.
Men moet er inderdaad niet wonen in de zin van domiciliëring.

Ik kan geen contract afsluiten voor bv. mijn buurman zijn huis waarvan ik noch eigenaar, noch huurder, noch gebruiker ben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 feb 2017 19:43

Even de aloude energiemaatschappij gebeld.

Volgens de klantendienst van Ele-dinges maakt het hen niet uit wie het abonnement neemt, noch waar die persoon woont, om het verbruik te kunnen op hun eigen naam betalen.

Dus het zou moeten kunnen, toch alleszins bij die ene maatschappij.
Dat klopt maar men moet wel huurder of eigenaar of gebruiker zijn van de woning waarvoor men de aansluiting vraagt.
Men moet er inderdaad niet wonen in de zin van domiciliëring.

Ik kan geen contract afsluiten voor bv. mijn buurman zijn huis waarvan ik noch eigenaar, noch huurder, noch gebruiker ben.
En hoe wordt dit vermeden? Doet de (toekomstige) leverancier een opzoeking in het rijksregister?

Terug naar “Andere”