Overname gasaansluiting

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Overname gasaansluiting

#16 , 13 feb 2017 19:47

Even de aloude energiemaatschappij gebeld.

Volgens de klantendienst van Ele-dinges maakt het hen niet uit wie het abonnement neemt, noch waar die persoon woont, om het verbruik te kunnen op hun eigen naam betalen.

Dus het zou moeten kunnen, toch alleszins bij die ene maatschappij.
Dat klopt maar men moet wel huurder of eigenaar of gebruiker zijn van de woning waarvoor men de aansluiting vraagt.
Men moet er inderdaad niet wonen in de zin van domiciliëring.

Ik kan geen contract afsluiten voor bv. mijn buurman zijn huis waarvan ik noch eigenaar, noch huurder, noch gebruiker ben.
En hoe wordt dit vermeden? Doet de (toekomstige) leverancier een opzoeking in het rijksregister?
Dat weet ik niet.
Tot voor kort al zeker wel, in het raam van de "gratis" electriciteit".
Maar u legt alleszins wel een valse verklaring af.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#17 , 13 feb 2017 19:54

Neen, ik heb gewoon het voorbeeld genomen van een lieve persoon, die een kennis (wanbetaler) wil uit de nood helpen door het energieabonnement op zijn eigen naam te nemen, en het verbruik dan ook te betalen.

Geen probleem volgens de dame die me te woord stond. Dus mag ik geredelijk aannemen dat het toch kan? Zonder te foefelen op een of andere manier met domicilie en zo?

artemis
Berichten: 3294

#18 , 13 feb 2017 19:57

Maar Infrax is toch een netbeheerder en geen energieleverancier?
Bij mijn weten kan je je netbeheerder niet kiezen, of vergis ik mij?

Heeft dit te maken met je vorige topic? Kan nu even moeilijk een link plaatsen (iedereen kan zoeken op de TS) maar daar ging het over een openstaande schuld aan de netbeheerder mbt heraansluiting meter elektriciteit.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#19 , 13 feb 2017 20:05

neen, de schuld bij de netbeheerder staat hier los van.
Ze moet uiteraard op een of andere manier aangezuiverd worden (door dezelfde goede ziel??? ).

Maar intussen kan er mijns inziens wel een normale leveringsovereenkomst afgesloten worden bij een reguliere maatschappij; daar hoort dus geen bewonersverplichting of zoiets bij.

Bij twijfel, investeer gewoon eens in een telefoontje naar een paar klantendiensten....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 13 feb 2017 20:08

Dat GAAT niet!
Zie de mogelijkheden hier op officiële website:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ct-aangaan
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#21 , 13 feb 2017 21:58

@bosprocureur

Men kan volgens mij nooit een energielevering bekomen zonder (bemoeienis van) de netwerkbeheerder.
Als er bij die laatste nog een schuld staat (bv door afsluiting of heropening van meters, beide kosten veel geld) zal die alles blokkeren. Naar een andere energieleverancier stappen helpt dan niet.

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#22 , 13 feb 2017 22:30

@bosprocureur

Men kan volgens mij nooit een energielevering bekomen zonder (bemoeienis van) de netwerkbeheerder.
Als er bij die laatste nog een schuld staat (bv door afsluiting of heropening van meters, beide kosten veel geld) zal die alles blokkeren. Naar een andere energieleverancier stappen helpt dan niet.
Heropening meter: €81,86

Daarom dat ik het op mijn naam wil zetten. Vind het een beetje tegenstrijdig. Met een schuld kan je niet overstappen en ben je dus gebonden aan Infrax, maar je betaalt wel een (veel) hogere prijs voor je energie. Kan wel tot €50/maand verschil zijn.

bosprocureur
Berichten: 6854

#23 , 13 feb 2017 22:41

Inderdaad Asperger, het gaat niet. Althans in theorie, en volgens uw link.

De praktijk dan, zie #13, telefoontje van deze eigenste avond naar Elec.... , zegt hun eigen klantendienst dat het wel kan, zonder meer. En dat is dan de praktijk. Dus iemand anders neemt een abonnement voor het verbruik op dat adres, waar iemand woont die schulden heeft bij de netwerkbeheerder.

En zo hebben we allebei gelijk.

PS die 86 € voor heropening van de meter, die heeft die voornoemde goede ziel toch ook aan zijn/haar been hoor. :oops: :D

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 13 feb 2017 22:44

Ja en neen. Ik geef het juridisch correcte antwoord.
Ik zou hier een cursus "hoe het recht overtreden zonder veel risico om gepakt te worden" kunnen geven
maar dat is niet de bedoeling van een juridisch forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”