Opzeggen contract makelaar

Decaluwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opzeggen contract makelaar

#1 , 13 feb 2017 14:07

Ik tekende op 3/11/2016 een exclusief verkoopcontract met een makelaar. Gezien zij zich niet houdt aan de wettelijke voorschriften wens ik dit contract te verbreken. Kan zij de schadevergoeding opeisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 13 feb 2017 14:18

1. Wat heeft zij (nog) niet gedaan ?

2. Is het uw bedoeling zelf een of andere vorm van schadevergoeding te vragen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2017 14:36

Zonder de details van het contract, met rechten, plichten en opzegmogelijkheden, gaat het onmogelijk zijn om daar een degelijk antwoord op te geven.

Reclame

Decaluwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2017 15:21

Zij heeft mij geen enkele schriftelijke feedback gegeven. Ik stelde een brief op. Ik zal hem meteen kopiëren hieronder.

Decaluwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2017 15:33

AANGETEKEND

Opzegging contract

Beste mevrouw x

Bij deze zeg ik het contract op waarbij u exclusiviteit heeft voor de verkoop van mijn huis gelegen y
U komt de contractuele verplichting, vermeld als artikel 2.5 in ons contract VK011 ondertekend op 03/11/2016, niet na waarbij u deontologisch verplicht bent mij iedere maand een activiteitenrapport door te sturen. U gaat op verlof zonder mij schriftelijk op de hoogte te brengen van uw vervanging en gaat u niet in op mijn vraag uw vervanger te ontmoeten.
Dit schrijven geldt als eerste en enige officiële ingebrekestelling. De ontbinding van het contract gaat in op 15 februari 2017 om 23u59.
Ik verwacht dan ook dat u na deze datum alle publicaties verwijderd en mij alle stukken terugbezorgd. Graag ook de lijst bezorgen van de contacten die u heeft gehad om deze woning te laten bezichtigen.
Wat eventuele vergoeding betreft beroep ik mij op artikel 4.6 Ik
Ik lees hieruit dat ik u geen enkele vergoeding schuldig ben met uitzondering van de kosten voor de door u opgevraagde stukken. U zal mij de nodige bewijsstukken voorleggen.
Gelieve zo snel mogelijk de sleutel van mijn woning terug te bezorgen.
Met vriendelijke groeten
Els Decaluwe


Haar telefonisch antwoord op het feit dat ik de verkoop wilde annuleren : dat kost u dan 6000 euro. Kan ik hier met deze brief onderuit ?

Decaluwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2017 15:34

Ik kan altijd het contract doormailen ...

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2017 15:37

Zij heeft mij geen enkele schriftelijke feedback gegeven. Ik stelde een brief op. Ik zal hem meteen kopiëren hieronder.
Een contract is wettelijk verplicht voor de makelaar. Indien de makelaar dit niet kan voorleggen is er geen overeenkomst en bent u niet gebonden. (zie Belgisch staatsblad 55276 en volgende).

edit. Ik had uw post geïnterpreteerd als was er geen contract. U mag deze bijdrage dus negeren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 13 feb 2017 17:16

Hmm

Als ik u was zou ik een paar dagen wachten met die aangetekende brief, en intussen eens nagaan of uzelf geen schadevergoeding kan vragen.

Contractbreuk bijvoorbeeld? Dat activiteitenrapport is wel essentieel onderdeel van het contract, lijkt me.

Is het nodig die naam erbij te vermelden? En het adres is ook geen info die hier nodig is...

Decaluwe
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 feb 2017 17:58

Wat is mogelijk van schadevergoeding ?
Door haar ben ik wel de aankoop van een ander pand mislopen. Mede door het nooit ontvangen van een bod én door het verplicht worden mijn bod te verlagen met meer dan wat nog mogelijk was om de aankoop te financieren. Een mooie droom voor mij en mijn dochters die in duigen viel.


scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 feb 2017 19:40

Hof van Beroep Brussel, 9 maart 2004, http://jure.juridat.just.fgov.be/
Krachtens artikel 1184, derde lid, B.W. moet de ontbinding van een wederkerige overeenkomst wegens wanprestatie in rechte worden gevorderd.
Dit staat er echter niet aan in de weg dat een contractspartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt.
De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen en, bij de beoordeling van de gevolgen van die ontbinding en van de rechten die de beide partijen kunnen laten gelden, vermag deze te oordelen dat, gelet op de wanprestatie van haar wederpartij, de contractpartij geen fout heeft begaan door eenzijdig de overeenkomst als beëindigd te beschouwen.
De voorwaarden, waaronder een wederkerige overeenkomst in die omstandigheden kan worden ontbonden, zijn de volgende:
- de wederpartij moet zich schuldig hebben gemaakt aan een voldoende ernstige contractuele wanprestatie, die een gerechtelijke ontbinding te haren laste zou rechtvaardigen;
- de door artikel 1184 B.W. aan de rechter verleende bevoegdheid om aan de in gebreke gebleven wederpartij nog uitstel toe te kennen, moet zinloos of doelloos zijn geworden ;
- de contractpartij die op de eenzijdige ontbindingsverklaring een beroep wil doen, moet een kennisgeving richten aan de wederpartij, waarin zij deze verklaring op ondubbelzinnige wijze kenbaar maakt en het motief ervan opgeeft;
- de eenzijdige ontbindingsverklaring dient principieel te worden voorafgegaan door een ingebrekestelling van de wederpartij om haar verbintenis uit te voeren, als dit materieel nog mogelijk is, en met toekenning van een laatste redelijke termijn om daartoe over te gaan.


Als u de makelaar tot nu toe nog niet in gebreke gesteld hebt omdat hij zijn verbintenissen niet nakwam, neemt u een groot risico door de overeenkomst te ontbinden.

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 14 feb 2017 16:17

U begon uw aangetekend schrijven met
Bij deze zeg ik het contract op
Volgens mij snijdt u hiermee heel stevig in uw eigen vingers. Ook al heb je het verder in je brief over "ontbinding" begin je met te stellen dat JIJ het contract opzegt / verbreekt, en dan is het logisch dat de makelaar recht heeft op de contractueel overeengekomen verbrekingsvergoeding.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

fanobry
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 nov 2017 16:15

goeiedag
ik laat nu 1maand half ons woning verkopen omdat wij verhuizen naar buitenland
nu is zo hebben ons beetje laten
vangen door een makkelaar
hy is amper 1keer met mensen op bezoek gekozen maakt ons van alles wijs
als we bellen geen reactie
kunnen wij contract verbreken zonder
vergoeding te betalen
hy had eerst en vooral voor hy kwam niet gemeld dat verkopen was na nader zicht zagen wij op internet dat hy de prijs verhoogde met 13500€ zonder ons op de hoogte te brengen ik wil niet meer samen werken met iemand die met geen klienteel komt dank u

Terug naar “Andere”