Eigendom wagen

Evoque308
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigendom wagen

#1 , 07 feb 2017 22:31

Situatie:

Ik woon in het buitenland, ik koop een wagen (met aankoopfactuur) die ik in Belgie op naam van mijn zus zet (om te gebruiken door mij als ik in het land ben).
Zus steekt zotte toeren uit en er wordt beslag gelegd op haar eigendommen.

Nemen ze de auto ook?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2017 22:43

Inschrijving geldt niet als titel. Maar creëert wel een soort weerlegbaar vermoeden.
Aan te tonen maw dat je het voertuig nadien niet aan je zus verkocht hebt. En aantonen dat iets niet gebeurd is, is altijd moeilijker dan dat het wel gebeurd is.
Dus best samen met een onderhandse gebruiksovereenkomst (bv. van inschrijving zonder eigendom, wat de rechten en plichten van je zus en jezelf zijn, ...).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 07 feb 2017 22:59

Inschrijvingsbewijs is geen titel van eigendom staat trouwens op document.
In principe is dit de factuur en het betalingsbewijs.
Dan zou er dus ook een storting van uw zus aan u zijn geweest.
Best een gebruiksovereenkomst.
U mag de wagen perfect hier kopen zolang de factuur en de betaling maar op uw naam en via uw rekening gebeurd.

Zolang als alles goed gaat geen probleem anders moet u met een AS een einde maken aan de overeenkomst en dat voertuig binnen X dagen terug aan u(w vertegenwordiger) wordt overhandigd. Op dat ogenblik bij niet voldoen wordt het een misbruik van vertrouwen en dus een strafrechtelijk feit.

Reclame

Terug naar “Andere”