Paard proberen terug te eisen

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Paard proberen terug te eisen

#1 , 07 feb 2017 10:32

Hallo, ik heb einde de zomer van vorig jaar een paard gekocht (particulier) maar de vorige eigenaar, de verkoper dus weigerd mij om de papieren van het paard te geven want hij beweert dat ik achterstand van stalgeld zou hebben, wat dus niet waar is... We zijn eind vorig jaar al bij de vrederechter geweest en die zei toen dat er een koopovereenkomst is en dat ik dus gewoon recht heb op de papieren van mijn paard! Maar hij bleef moeilijk doen en dus ben ik volop op zoek naar een goede maar ook betaalbare en begripvolle advoctae aangezien ik het financieel ook niet breed heb! Maar nu heb ik viavia horen vertellen dat zijn advocaat gezegt zou hebben dat ze de koopovereenkomst als niet geldig gaan laten verklaren en mijn paard gaan terug eisen omdat de koop "in het zwart" was, ilegaal dus en niet geldig volgens hun... Kan dit zo maar allemaal??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 feb 2017 10:40

Een verkoop "in het zwart", maakt de koop op zich niet ongeldig. De verkoper gaat hier meer problemen door krijgen dan u.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 feb 2017 11:00

Was er een vonnis van de vrederechter, zo ja moet je dat laten uitvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2017 11:51

Maar nu heb ik viavia horen vertellen dat zijn advocaat gezegt zou hebben dat ze de koopovereenkomst als niet geldig gaan laten verklaren en mijn paard gaan terug eisen omdat de koop "in het zwart" was, ilegaal dus en niet geldig volgens hun... Kan dit zo maar allemaal??
Waarop baseren ze zich dat die verkoop in het zwart was? Hebben zij bewijzen dat u gevraagd hebt deze koop in het zwart te regelen? Los daarvan, zoals hierboven gezegd, maat dit de verkoop ook niet sowieso ongeldig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 07 feb 2017 12:30

Een particuliere verkoop is toch altijd "in het zwart" ? Ik zou niet weten op welke manier er btw betaald zou moeten worden.
Als de verkoper een handelaar is, dan is het een ander verhaal (maar dan is het m.i. geen particuliere verkoop).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2017 13:54

Als de verkoper een handelaar is, dan is het een ander verhaal (maar dan is het m.i. geen particuliere verkoop).
Ik ga er van uit dat de verkoper een handelaar is, aangezien hij blijkbaar ook stalgelden int (en dus een manège of paardenstallen heeft). Een verkoop tussen particulieren is inderdaad min of meer altijd "in het zwart" (Of "in het wit": in principe moet de verkoper de inkomsten in dat geval aangeven in zijn personenbelasting, maar daar heeft de koper weinig mee te maken). Een koper kan dus niet "in het zwart" kopen van een particulier.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 07 feb 2017 14:07

" ik heb einde de zomer van vorig jaar een paard gekocht (particulier) "

Hier kan men niet uit opmaken wie de particulier is: verkoper of koper of allebei.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kCalypso
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2017 14:16

Ik ben zelf particulier paardeneigenaar en wedstrijdruiter, en ik weet alleen dat je bij een particuliere koop ALTIJD moet zorgen dat je meteen de papieren krijgt! Hoe wil je het paard ook anders op jouw naam laten zetten, zonder mutatiedocument? Degene die de papieren heeft, is de eigenaar, wordt altijd gezegd.

Daarom ook bij handelaars ook serieus oppassen als ze zeggen dat ze je de papieren op een later moment zullen bezorgen. Als jij geen officieel bewijs van verkoop hebt, wordt het moeilijk vrees ik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2017 14:20

" ik heb einde de zomer van vorig jaar een paard gekocht (particulier) "

Hier kan men niet uit opmaken wie de particulier is: verkoper of koper of allebei.
Maakt op zich weinig verschil voor de koper. Als er een verkoopsovereenkomst op papier staat, is het niet meer "in het zwart" zou ik denken? Of hij het nu van een particulier of handelaar koopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 07 feb 2017 14:27

" ik heb einde de zomer van vorig jaar een paard gekocht (particulier) "

Hier kan men niet uit opmaken wie de particulier is: verkoper of koper of allebei.
Maakt op zich weinig verschil voor de koper. Als er een verkoopsovereenkomst op papier staat, is het niet meer "in het zwart" zou ik denken? Of hij het nu van een particulier of handelaar koopt...
Wel als TS de handelaar is!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 feb 2017 14:33

Wel als TS de handelaar is!
Inderdaad... Maar daar ga ik niet van uit. Misschien moet de TS even toelichten of hij handelaar / particulier is de verkoper in de hoedanigheid van particulier / handelaar verkocht heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#12 , 07 feb 2017 22:05

je kan onmogelijk een paard kopen zonder meteen de papieren mee te krijgen, want je kan en mag een paard niet vervoeren zonder zijn eguidepas. Ook als je gewoon zelf op het paard naar een ander adres gereden zou zijn, had je de papieren moeten meekrijgen. Stuur een beleefde As naar de vroegere eigenaar met de mededeling dat je per kerende de eguidepas van het paard wenst te ontvangen. Gezien er ook nog een vonnis is van de vrederechter die uw eis bevestigt. Meldt dat u, indien uw terechte vraag genegeerd wordt "Paardenpunt Vlaanderen" van deze verkoopsfraude op de hoogte zal brengen. Mét kopie van het vonnis van de vrederechter. Dat gaat de paardenpensionhouder niet graag horen. Gezien u in het bezit van het paard bent, (en vemoedelijk ook een betalings-aankoopbewijs van het paard ,en de vroegere eigenaar géén klacht wegens diefstal heeft ingediend, én er een bonnis is van een vrederechter, zal "Paardenpunt" aannemen dat u de eigenaar bent. De verkoper kan vervolgd worden wegens het niet verschaffen van ce juiste papieren bij verkoop.

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 feb 2017 08:38

Was er een vonnis van de vrederechter, zo ja moet je dat laten uitvoeren.

Nee was bij een vrederechter met verzoek tot verzoening dus daar is niets uitgesproken. Hij heeft alleen mijn tegenpartij gewaarschuwt dat hij zwaar in de kosten kan vallen wanneer ik verdere stappen zou ondernemen en dat heb ik gisteren ook gedaan!

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 feb 2017 08:40

Als de verkoper een handelaar is, dan is het een ander verhaal (maar dan is het m.i. geen particuliere verkoop).
Ik ga er van uit dat de verkoper een handelaar is, aangezien hij blijkbaar ook stalgelden int (en dus een manège of paardenstallen heeft). Een verkoop tussen particulieren is inderdaad min of meer altijd "in het zwart" (Of "in het wit": in principe moet de verkoper de inkomsten in dat geval aangeven in zijn personenbelasting, maar daar heeft de koper weinig mee te maken). Een koper kan dus niet "in het zwart" kopen van een particulier.
Hij heeft idd stallen en die verhuurd hij ook maar niets is aangegeven en in orde...

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2017 08:42

Ik ben zelf particulier paardeneigenaar en wedstrijdruiter, en ik weet alleen dat je bij een particuliere koop ALTIJD moet zorgen dat je meteen de papieren krijgt! Hoe wil je het paard ook anders op jouw naam laten zetten, zonder mutatiedocument? Degene die de papieren heeft, is de eigenaar, wordt altijd gezegd.

Daarom ook bij handelaars ook serieus oppassen als ze zeggen dat ze je de papieren op een later moment zullen bezorgen. Als jij geen officieel
bewijs van verkoop hebt, wordt het moeilijk vrees ik.
Papieren zijn sowieso GEEN eigendomsbewijs, dat is de koopovereenkomst en die heb ik...

Terug naar “Andere”