Paard proberen terug te eisen

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Re: Paard proberen terug te eisen

#16 , 09 feb 2017 08:46

je kan onmogelijk een paard kopen zonder meteen de papieren mee te krijgen, want je kan en mag een paard niet vervoeren zonder zijn eguidepas. Ook als je gewoon zelf op het paard naar een ander adres gereden zou zijn, had je de papieren moeten meekrijgen. Stuur een beleefde As naar de vroegere eigenaar met de mededeling dat je per kerende de eguidepas van het paard wenst te ontvangen. Gezien er ook nog een vonnis is van de vrederechter die uw eis bevestigt. Meldt dat u, indien uw terechte vraag genegeerd wordt "Paardenpunt Vlaanderen" van deze verkoopsfraude op de hoogte zal brengen. Mét kopie van het vonnis van de vrederechter. Dat gaat de paardenpensionhouder niet graag horen. Gezien u in het bezit van het paard bent, (en vemoedelijk ook een betalings-aankoopbewijs van het paard ,en de vroegere eigenaar géén klacht wegens diefstal heeft ingediend, én er een bonnis is van een vrederechter, zal "Paardenpunt" aannemen dat u de eigenaar bent. De verkoper kan vervolgd worden wegens het niet verschaffen van ce juiste papieren bij verkoop.
Er was geen vonnis aangezien het om een verzoeningspoging ging...
Ik heb ondertussen een advocaat ingeschakeld! Er is idd geen aangifte van diefstal of dergelijke gedaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kCalypso
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 feb 2017 10:04

Zolang de eigendomspapieren nog de naam dragen van de vorige eigenaar en er nog geen opgestuurd mutatiedocument is, zijn het wel degelijk bewijzen. De papieren op zich misschien niet, maar de naam hierop wel. Met je koopovereenkomst is het natuurlijk wel een ander verhaal en sta je sterker, dus daar heb je zeker goed aan gedaan.
Maar ook zoals hier voor mij werd vermeld, bij het vervoeren alleen al ben je verplicht om de Equipas/paspoort (bij stamboek) bij te hebben. Dus hier zijn jullie allebei al in de fout gegaan.

Z'tje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 feb 2017 06:35

Zolang de eigendomspapieren nog de naam dragen van de vorige eigenaar en er nog geen opgestuurd mutatiedocument is, zijn het wel degelijk bewijzen. De papieren op zich misschien niet, maar de naam hierop wel. Met je koopovereenkomst is het natuurlijk wel een ander verhaal en sta je sterker, dus daar heb je zeker goed aan gedaan.
Maar ook zoals hier voor mij werd vermeld, bij het vervoeren alleen al ben je verplicht om de Equipas/paspoort (bij stamboek) bij te hebben. Dus hier zijn jullie allebei al in de fout gegaan.
Dat snap ik maar paard laten staan was echt geen optie! Ik heb ondertussen een advocate dus we zullen zien ;-) Na al mijn opzoekwerk toen kwam ik steeds op hetzelfde dat de papieren van het paard zelf en welke naam erop staat weinig wil zeggen ivm wie de eigenaar is, dat bewijst enkel een koopovereenkomst!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 13 feb 2017 08:15

Koopovereenkomst is geen eigendomsbewijs. Het kan wel het begin van een bewijs zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 feb 2017 11:43

Koopovereenkomst is geen eigendomsbewijs. Het kan wel het begin van een bewijs zijn.
Wat geldt als eigendomsbewijs?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 13 feb 2017 11:52

Factuur + betalingsbewijs en koper staat volgens mij zeer sterk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 13 feb 2017 14:56

Koopovereenkomst is geen eigendomsbewijs. Het kan wel het begin van een bewijs zijn.
Wat geldt als eigendomsbewijs?
in beginsel: staat van bezit. Het eigendom wordt hier niet betwist en het is "langdurig" en deugdelijk, dus kan art. 2279 toegepast worden. Enkel het afleveren van de documenten wordt hier imho belemmerd.

Ik heb in mijn documenten ook nog diverse koopovereenkomsten die ik zou kunnen gebruiken als eigendomsbewijs, maar gezien ze ondertussen reeds verder verkocht zijn, zal dat niet lukken :).

Terug naar “Andere”