Betalen toilet, weigeren 'groot' geld

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Betalen toilet, weigeren 'groot' geld

#1 , 30 jan 2017 08:50

Gisteren maakte ik het volgende mee en vroeg me af of hier wettelijk iets rond geregeld is.

Een evenementhal waar je inkom betaald.
Aanschuiven aan de toiletten waarvoor je 40cent moet betalen.

Voor mij een oudere man die enkel een briefje van 20euro heeft.
Hiervoor zich al verontschuldigt bij de wc-madam, maar hij had niets kleiner.

Wc-madam ontzegt hem de toegang.
Hij moet maar terugkomen als hij gepast (of kleiner, max 2euro) heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 30 jan 2017 11:01

Kan niet, het is niet aan die "WC-madam" om zelf rechter te spelen en te beslissen dat hij niet binnen mag.
Tenzij de voorwaarde van betaling ergens duidelijk leesbaar is aangebracht...?

De persoon mocht eigenlijk gewoon naar binnen gaan.
Als zij die 20 euro weigerde is dat haar probleem. Een 20-euro biljet is een regelmentaire betaling.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 30 jan 2017 13:35

De volgende keer dat je zoiets ziet, zelf een kwitantie vragen voor je betaling. ;)
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2017 14:14

Ooit iets gelijkaardigs meegemaakt op een jeugdkamp: busreis (3 uur ongeveer) met 10-jarigen. Een aantal onder hen moesten plassen (geen WC op de bus), dus we stoppen op een parkeerplaats / tankstation / air-achtig iets. 15-tal kinderen die moesten plassen en WC's waren te betalen. We hebben de WC-madam gezegd dat ze de factuur mocht opsturen naar onze organisatie (we hadden naam en adres + telefoonnummer verantwoordelijke afgegeven zodat ze kon bellen als ze wou) en we niet ter plaatse gingen betalen. Gemor en een kwade blik, maar echt tegengehouden heeft ze ons niet... Geen idee of we al dan niet in de fout gegaan zijn door onze toegang tot de WC's "te forceren" (zonder fysiek geweld, uiteraard), maar we hadden op zijn minst een beetje meer medeleven verwacht van dat mens...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#5 , 31 jan 2017 12:00

De volgende keer dat je zoiets ziet, zelf een kwitantie vragen voor je betaling. ;)
Klopt inderdaad, als de WC madam geen kwitantie kan geven, dan hoef je niet te betalen...

conclusie: bijna geen enkele "WC-betaling" is rechtsgeldig! :lol:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 jan 2017 12:38

Veel van die dames werken trouwens in 't zwart

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2017 12:41

Klopt inderdaad, als de WC madam geen kwitantie kan geven, dan hoef je niet te betalen...
Nog nooit gevraagd, maar 'k zou dit in de toekomst wel eens kunnen proberen: "Mevrouw, kan ik daar een bonnetje van krijgen, want ik moet dit binnenbrengen als onkostennota bij mijn werkgever." ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2017 12:43

Veel van die dames werken trouwens in 't zwart
Dit zou ik toch niet durven zeggen, zeer veel moeten mee doen aan een aanbesteding en betalen er veel geld voor, dat er zwart werk inzit betwijfel ik zeker niet, en heb nog geen enkel kassa gezien in de openbare WC's
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 31 jan 2017 15:38

Klopt inderdaad, als de WC madam geen kwitantie kan geven, dan hoef je niet te betalen...
Nog nooit gevraagd, maar 'k zou dit in de toekomst wel eens kunnen proberen: "Mevrouw, kan ik daar een bonnetje van krijgen, want ik moet dit binnenbrengen als onkostennota bij mijn werkgever." ;)
idd :lol:

... ik vraag me ook af of die inkomsten doorgegeven worden aan de fiscus... Voer voor discussie met die WC-madam.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2017 15:47

Ik denk dat men toch wel iets zal aangeven, in de grote super markt in Brugge staat deze familie al zeer vele jaren daar, ze moeten daar ook betalen om daar te mogen staan, en zij leven er van, dus 100% zwart zou ik zeker niet beweren.
En op evenementen zijn dit toch zelfstandigen die hun wc wagen plaatsen tegen een vergoeding, niks voor niks hoor!

zie eens

http://www.nieuwsblad.be/cnt/g3qesj6f
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 31 jan 2017 15:50

Ik kan toveren. Ik ken een toverspreuk om WC-madammen mee weg te toveren. Al wat je moet doen is de volgende toverformule van buiten leren:
"Ik ben van de arbeidsinspectie."

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jan 2017 15:56

Op evenementen zal dit wel juist zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#13 , 31 jan 2017 15:59

Ik kan toveren. Ik ken een toverspreuk om WC-madammen mee weg te toveren. Al wat je moet doen is de volgende toverformule van buiten leren:
"Ik ben van de arbeidsinspectie."
En ben je daarmee zelf niet strafbaar ? (tenzij je effectief van de arbeidsinspectie bent)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8841

#14 , 31 jan 2017 18:36

een gehandtekend papiertje afgeven waarop dat staat is strafbaar want = valsheid in geschrifte. Dat enkel zeggen tegen een WC-madam niet nee :-)

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 31 jan 2017 18:46

Er staat ook nog zoiets als "aanmatiging van ambt" in het stafwetboek...
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”