Goederen komen niet aan

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

Goederen komen niet aan

#1 , 25 jan 2017 19:01

Op een veilingsite heb ik het hoogste bod. Via overschrijving betaal ik (verkoper is ook in BE) maar ik ontvang het product niet. Verkoper wast zijn handen in inschuld en mogelijks klopt dit ook, kan een gevalletje post zijn. Het was geen aangetekende zending noch via tracing. Kan ik me ergens op beroepen om het geld terug te vragen?

Ik denk dat de verkoper een particulier is. En wat als hij handelaar is? Hij verkoopt méér dan 1.000 artikelen....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2017 20:23

Wie verkoopt heeft een leveringsplicht.
Als de levering niet gebeurd is of niet conform is, kan je (aan een particulier) ontbinding (terugbetaling) of inbezitstelling (toch nog bezorgen) vragen (art. 1604 en 1610 BW).
Aan een professionele verkoper kosteloze herstelling of kosteloze vervanging (art. 1649quinquies BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 15:49

Op een veilingsite heb ik het hoogste bod. Via overschrijving betaal ik (verkoper is ook in BE) maar ik ontvang het product niet. Verkoper wast zijn handen in inschuld en mogelijks klopt dit ook, kan een gevalletje post zijn. Het was geen aangetekende zending noch via tracing. Kan ik me ergens op beroepen om het geld terug te vragen?
Enkel goodwill van de verkoper. Als dit een particulier is, en hij wil u niet vergoeden, heb je geen enkele mogelijkheid om je geld terug te vragen, zonder een gerechtelijke procedure op te starten (wat mogelijk duurder is voor jou, dan wat je betaald hebt voor het object in kwestie?).

Vraag de verkoper dat hij bij de post aangifte doet van de verloren zending. Mogelijk kan men dan toch nog iets achterhalen. Zo heb ik ooit bij een "verloren" pakje, aangifte gedaan bij de post, en bleek dat de postbode van de bestemmeling het pakje weldegelijk afgeleverd had (het was een vrij groot pak, en de postbode herinnerde zich nog dat de bestemmeling het zelf aangenomen had). De koper wou me dus gewoon oplichten (had er op voorhand ook op aangedrongen om niet getraceerd te versturen, om zo "kosten uit te sparen". Yeah, right. Dat was ook de laatste keer dat ik dat gedaan heb). Toen ik hem confronteerde met het officiële antwoord van de post, heb ik er nooit meer iets van gehoord. Niet dat ik wil zeggen dat jij de waarheid niet spreekt, uiteraard.

Volgende keer via PayPal betalen. Als de verkoper dan geen bewijs van verzending levert, en het pakje raakt verloren, krijgje sowieso je geld terug. Een paypal account openen en gebruiken om te betalen, is trouwens volledig gratis en je hebt dus die extra bescherming. Het blijft mijn favoriete manier van betalen online, eerder dan via overschrijving...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”