Op een veilingsite heb ik het hoogste bod. Via overschrijving betaal ik (verkoper is ook in BE) maar ik ontvang het product niet. Verkoper wast zijn handen in inschuld en mogelijks klopt dit ook, kan een gevalletje post zijn. Het was geen aangetekende zending noch via tracing. Kan ik me ergens op beroepen om het geld terug te vragen?
Enkel goodwill van de verkoper. Als dit een particulier is, en hij wil u niet vergoeden, heb je geen enkele mogelijkheid om je geld terug te vragen, zonder een gerechtelijke procedure op te starten (wat mogelijk duurder is voor jou, dan wat je betaald hebt voor het object in kwestie?).
Vraag de verkoper dat hij bij de post aangifte doet van de verloren zending. Mogelijk kan men dan toch nog iets achterhalen. Zo heb ik ooit bij een "verloren" pakje, aangifte gedaan bij de post, en bleek dat de postbode van de bestemmeling het pakje weldegelijk afgeleverd had (het was een vrij groot pak, en de postbode herinnerde zich nog dat de bestemmeling het zelf aangenomen had). De koper wou me dus gewoon oplichten (had er op voorhand ook op aangedrongen om niet getraceerd te versturen, om zo "kosten uit te sparen". Yeah, right. Dat was ook de laatste keer dat ik dat gedaan heb). Toen ik hem confronteerde met het officiële antwoord van de post, heb ik er nooit meer iets van gehoord. Niet dat ik wil zeggen dat jij de waarheid niet spreekt, uiteraard.
Volgende keer via PayPal betalen. Als de verkoper dan geen bewijs van verzending levert, en het pakje raakt verloren, krijgje sowieso je geld terug. Een paypal account openen en gebruiken om te betalen, is trouwens volledig gratis en je hebt dus die extra bescherming. Het blijft mijn favoriete manier van betalen online, eerder dan via overschrijving...