Pagina 1 van 1

Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 21 jan 2017 22:00
door Benjaminxxx
Hier het verhaal;
Op 1 april 2014 ben ik naar een huurappartement verhuisd. Rond deze periode werd ook de gehele gasinstallatie van het volledige gebouw (4 appartementen, allen van eenzelfde huisbaas) vernieuwd.
De eerste paar maanden liep alle gas van het volledige gebouw door "mijn" meter (EAN 54144....).
Die meter stond toen nog niet op mijn naam maar op naam van de huisbaas. Pas toen elk appartement een aparte gasmeter had is de meter op mijn naam gekomen, dat was zo duidelijk afgesproken met de huisbaas.
Dat gebeurde op 17 november 2014. Mijn meterstand (gas) was toen 2.213 m³. Deze meterstanden heb ik op dat moment doorgebeld naar mijn energieleveringsmaatschappij, ik heb ook foto's gemaakt van die meterstanden.
Toen ik het appartement verlaten heb op 1 mei 2015 was de meterstand 2.575 m³. Ik betaalde maandelijkse voorschotten van 150 euro, wat erg veel is aangezien ik bijna nooit thuis was. Na het verlaten van het appartement op 1 mei 2015 kreeg ik een slotfactuur van 2400 euro - maandelijkse voorschotten = ongeveer 900 euro. In mijn slotfactuur staat echter dat de beginstand van de meter 0.000 m³ was. Ik heb contact opgenomen met de maatschappij en die zeiden simpelweg dat er betaald moest worden. Ik heb contact opgenomen met de huisbaas maar die "herinnert" het zich natuurlijk allemaal niet meer. Ik heb een advocaat onder de arm genomen en die heeft Essent, en Eandis een mail gestuurd met de foto's etc. Ze zeiden dat de zaak onderzocht ging worden. Vanmiddag, 1 jaar na het laatste contact kreeg ik bericht dat ik binnen de 2 weken 1017 euro moet betalen.
Dit is echt puur onrecht. Ik heb de meterstanden doorgebeld, ik heb zelfs foto's ervan genomen. Toen was er geen vuiltje aan de lucht, maar bij afrekening wordt rekening gehouden met beginmeterstand 0,0000. Wat is dan het nut van meterstanden doorbellen als daar achteraf geen rekening mee gehouden wordt?

Hoe zien jullie dit geval? Betalen voor het erger wordt, of aanvechten?
Nogmaals, ik snap niet dat zulk onrecht mogelijk is.

Bij voorbaat dank

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 21 jan 2017 22:21
door asperger
Hier moet u zijn:
http://www.ombudsmanenergie.be/nl

Vraag aan de bewoners van de drie andere appartementen schriftelijke bevestiging van wanneer hun meters werden aangesloten.
Voeg dat bij uw dossier.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 21 jan 2017 22:41
door Benjaminxxx
Hartelijk dank voor de link! De bewoners contacteren is een onmogelijke opdracht omdat deze intussen allemaal verhuisd zijn en ik er geen gegevens van heb.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 22 jan 2017 13:22
door JPV
Hier het verhaal;
Op 1 april 2014 ben ik naar een huurappartement verhuisd. Rond deze periode werd ook de gehele gasinstallatie van het volledige gebouw (4 appartementen, allen van eenzelfde huisbaas) vernieuwd.
De eerste paar maanden liep alle gas van het volledige gebouw door "mijn" meter (EAN 54144....).
Die meter stond toen nog niet op mijn naam maar op naam van de huisbaas.
heb je hiervan bewijzen?

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 22 jan 2017 16:09
door mava105
Nooit bellen voor dergelijke zaken, maar schriftelijk doen. Dan heb je bewijs.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 22 jan 2017 20:10
door Benjaminxxx
Nooit bellen voor dergelijke zaken, maar schriftelijk doen. Dan heb je bewijs.
Inderdaad, een les om nooit te vergeten.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 22 jan 2017 20:24
door Benjaminxxx
[/quote]
heb je hiervan bewijzen?[/quote]

Al wat ik heb is een foto van de beginmeterstand, maar daar staat geen datum bij dus die bewijst eigenlijk niets vrees ik. De moment dat de andere gasmeters geactiveerd werden moet bij Eandis bekend zijn, maar die werken niet mee, in tegendeel. Dan schiet er enkel nog de bijlage van het slotfactuur over, waarop staat dat de meterstand op 01/11/2014 0,000m3 was en op 17/11/2014 2200m3 (mijn doorgebelde meterstand). Het contract is beginnen lopen van 01/11/2014. Bij afsluiten van mijn contract op 03/05/2015 was de meterstand 2500m3 (meterstanden bij benadering).
Ik heb gisteren nog online een dossier ingediend bij de ombudsdienst. Die zouden uiterlijk binnen 3 weken antwoorden.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 09:59
door Blaatpraat
Vraag eens aan de leverancier hoe je in godsnaam 2200m3 in 17 dagen kunt verbruiken...

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 12:12
door asperger
Vraag eens aan de leverancier hoe je in godsnaam 2200m3 in 17 dagen kunt verbruiken...
Het gaat over 12 maanden en dan is dat verbruik niet abnormaal en al zeker niet onmogelijk.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 13:00
door Benjaminxxx
@ Asperger, neen hoor. Het gaat dus degelijk wel over 17 dagen. Op het slotfactuur (had het hier graag als bijlage gepost zodat jullie het zelf eens konden zien). Dus nogmaals, meterstanden zoals ze op slotfactuur staan
01/11/2014: 0,0000m3
17/11/2014: 2200m3
03/05/2015: 2500m3

Toen ik de enegieleverancier Essent hier destijds over aansprak schoven ze de verantwoordelijkheid door naar Eandis. Eandis zegt dan weer dat Essent het moet oplossen, Essent legt het dossier simpelweg bij een incassobureau. Nadat fe advocaat de 3 partijen gemaild heeft ging het opnieuw onderzocht worden. Nu 1 jaar later belt het incasso dat ze onmiddelijk een betaling verwachten.

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 13:08
door asperger
Neen. De afrekening gaat over één jaar. Niet toch? Wat zegt de factuur?
U moet toch ook begrijpen dat er anders ook een afrekening zou zijn geweest voor uw verhuurder toen hij ZIJN contract stopzette? Dat moet
bij een verandering van cliënt, is dus niet gebeurd.
Voor de energiemaatschappij gaat het dus over een verbruik verspreid over 12 maanden en dan is dat verbruik verre van uitzonderlijk.
Dat is wat ik bedoelde. Het probleem is dat u geen schriftelijk bewijs hebt van de maatschappij waarop uw" juiste" beginstand staat.

Volgens mij heeft die meter nooit op de naam van uw verhuurder gestaan. Anders had hij een afrekening gekregen voor die eerste korte periode en was er automatisch een correcte beginstand geweest voor u.
Dus: vraag aan uw verhuurder zijn afrekening (van zijn energiemaatschappij) over die korte eerste periode. Daar MOET toch een eindstand op staan (de juiste)?????

(mijn gok: die zal hij niet hebben want alles stond vanaf begin op U naam of is retro-actief op uw naam gekomen)

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 15:54
door sloeberken
Enkel Eandis is bevoegd voor de meterstanden

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 16:20
door asperger
Enkel Eandis is bevoegd voor de meterstanden
Maar die komen niet (altijd) opnemen bij overgang van huurder.
Meestal gebeurt de overgang van verbruiker op grond van schriftelijke verklarig met meterstand
ondertekend door overnemer én overlater. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Ben er meer en meer van overtuigd dat de meter vanaf begin huur op naam van TS stond.
Indien niet, moet verhuurder toch een afrekening kunnen tonen -op zijn naam-voor de periode dat de meter (zogezegd) nog
op zijn naam stond?

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 23 jan 2017 17:49
door Benjaminxxx
Hier het betreffende deel, letterlijk overgenomen uit de bijlage van mijn slotfactuur. De layout heb ik lichtjes aangepast omdat dat met copy paste hier heel onoverzichtelijk stond.

Meetgegevens: Beginstand
Datum meteropname:
01/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 0 m³

Meetgegevens: Eindstand
Datum meteropname:
17/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.213 m³

Meetgegevens: Beginstand
Datum meteropname:
17/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.213 m³

Meetgegevens: Eindstand
Datum meteropname:
04/05/2015
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.575 m³ .

Voor de liefhebbers wil ik gerust het origineel doormailen.

Ik heb net met Eandis gebeld en ze gaan opnieuw een vraag tot herziening aan de desbetreffende interne dienst doorgeven. Ze wisten me te vertellen dat de meters op dat adres alweer zijn weggehaald wat het allemaal des te ingewikkelder maakt. Ok zeiden ze dat er geen weet was van een betwisting, alhoewel mijn advocaat het destijds gemaild heeft, ik sta in cc dus geen twijfel mogelijk. Wat een hopeloze moeite allemaal... Ik heb klacht neergelegd bij de ombudsdienst voor energie en Vregt. Ik heb naar Contentia gebeld en die blokkeren het dossier tot nader orde...

Wel wil ik jullie alvast bedanken voor het advies!

Grtjs

Re: Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Geplaatst: 19 feb 2017 23:08
door Benjaminxxx
Fantastisch nieuws. Eandis heeft de beginmeterstanden aangepast. Essent doet nog enkele laatste stuiptrekkingen om niet te moeten betalen (Eerst zeggen ze dat de meterstanden niet werden aangepast, wanneer dat ik ze confronteer met mijn mail van Eandis kunnen ze mij plots geen informatie meer over het dossier geven), maar dat was te verwachten. De manier waarop ze vanaf dag 1 met dit dossier om zijn gegaan is ronduit walgelijk. ipv 900 euro onterecht te moeten opleggen zal ik flink terugtrekken. Hartelijk dank!!

Met vriendelijke groeten