Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Slotfactuur Energiemaatschappij onjuist

#1 , 21 jan 2017 22:00

Hier het verhaal;
Op 1 april 2014 ben ik naar een huurappartement verhuisd. Rond deze periode werd ook de gehele gasinstallatie van het volledige gebouw (4 appartementen, allen van eenzelfde huisbaas) vernieuwd.
De eerste paar maanden liep alle gas van het volledige gebouw door "mijn" meter (EAN 54144....).
Die meter stond toen nog niet op mijn naam maar op naam van de huisbaas. Pas toen elk appartement een aparte gasmeter had is de meter op mijn naam gekomen, dat was zo duidelijk afgesproken met de huisbaas.
Dat gebeurde op 17 november 2014. Mijn meterstand (gas) was toen 2.213 m³. Deze meterstanden heb ik op dat moment doorgebeld naar mijn energieleveringsmaatschappij, ik heb ook foto's gemaakt van die meterstanden.
Toen ik het appartement verlaten heb op 1 mei 2015 was de meterstand 2.575 m³. Ik betaalde maandelijkse voorschotten van 150 euro, wat erg veel is aangezien ik bijna nooit thuis was. Na het verlaten van het appartement op 1 mei 2015 kreeg ik een slotfactuur van 2400 euro - maandelijkse voorschotten = ongeveer 900 euro. In mijn slotfactuur staat echter dat de beginstand van de meter 0.000 m³ was. Ik heb contact opgenomen met de maatschappij en die zeiden simpelweg dat er betaald moest worden. Ik heb contact opgenomen met de huisbaas maar die "herinnert" het zich natuurlijk allemaal niet meer. Ik heb een advocaat onder de arm genomen en die heeft Essent, en Eandis een mail gestuurd met de foto's etc. Ze zeiden dat de zaak onderzocht ging worden. Vanmiddag, 1 jaar na het laatste contact kreeg ik bericht dat ik binnen de 2 weken 1017 euro moet betalen.
Dit is echt puur onrecht. Ik heb de meterstanden doorgebeld, ik heb zelfs foto's ervan genomen. Toen was er geen vuiltje aan de lucht, maar bij afrekening wordt rekening gehouden met beginmeterstand 0,0000. Wat is dan het nut van meterstanden doorbellen als daar achteraf geen rekening mee gehouden wordt?

Hoe zien jullie dit geval? Betalen voor het erger wordt, of aanvechten?
Nogmaals, ik snap niet dat zulk onrecht mogelijk is.

Bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 jan 2017 22:21

Hier moet u zijn:
http://www.ombudsmanenergie.be/nl

Vraag aan de bewoners van de drie andere appartementen schriftelijke bevestiging van wanneer hun meters werden aangesloten.
Voeg dat bij uw dossier.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2017 22:41

Hartelijk dank voor de link! De bewoners contacteren is een onmogelijke opdracht omdat deze intussen allemaal verhuisd zijn en ik er geen gegevens van heb.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 jan 2017 13:22

Hier het verhaal;
Op 1 april 2014 ben ik naar een huurappartement verhuisd. Rond deze periode werd ook de gehele gasinstallatie van het volledige gebouw (4 appartementen, allen van eenzelfde huisbaas) vernieuwd.
De eerste paar maanden liep alle gas van het volledige gebouw door "mijn" meter (EAN 54144....).
Die meter stond toen nog niet op mijn naam maar op naam van de huisbaas.
heb je hiervan bewijzen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 jan 2017 16:09

Nooit bellen voor dergelijke zaken, maar schriftelijk doen. Dan heb je bewijs.

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2017 20:10

Nooit bellen voor dergelijke zaken, maar schriftelijk doen. Dan heb je bewijs.
Inderdaad, een les om nooit te vergeten.

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2017 20:24

[/quote]
heb je hiervan bewijzen?[/quote]

Al wat ik heb is een foto van de beginmeterstand, maar daar staat geen datum bij dus die bewijst eigenlijk niets vrees ik. De moment dat de andere gasmeters geactiveerd werden moet bij Eandis bekend zijn, maar die werken niet mee, in tegendeel. Dan schiet er enkel nog de bijlage van het slotfactuur over, waarop staat dat de meterstand op 01/11/2014 0,000m3 was en op 17/11/2014 2200m3 (mijn doorgebelde meterstand). Het contract is beginnen lopen van 01/11/2014. Bij afsluiten van mijn contract op 03/05/2015 was de meterstand 2500m3 (meterstanden bij benadering).
Ik heb gisteren nog online een dossier ingediend bij de ombudsdienst. Die zouden uiterlijk binnen 3 weken antwoorden.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 23 jan 2017 09:59

Vraag eens aan de leverancier hoe je in godsnaam 2200m3 in 17 dagen kunt verbruiken...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 23 jan 2017 12:12

Vraag eens aan de leverancier hoe je in godsnaam 2200m3 in 17 dagen kunt verbruiken...
Het gaat over 12 maanden en dan is dat verbruik niet abnormaal en al zeker niet onmogelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jan 2017 13:00

@ Asperger, neen hoor. Het gaat dus degelijk wel over 17 dagen. Op het slotfactuur (had het hier graag als bijlage gepost zodat jullie het zelf eens konden zien). Dus nogmaals, meterstanden zoals ze op slotfactuur staan
01/11/2014: 0,0000m3
17/11/2014: 2200m3
03/05/2015: 2500m3

Toen ik de enegieleverancier Essent hier destijds over aansprak schoven ze de verantwoordelijkheid door naar Eandis. Eandis zegt dan weer dat Essent het moet oplossen, Essent legt het dossier simpelweg bij een incassobureau. Nadat fe advocaat de 3 partijen gemaild heeft ging het opnieuw onderzocht worden. Nu 1 jaar later belt het incasso dat ze onmiddelijk een betaling verwachten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 23 jan 2017 13:08

Neen. De afrekening gaat over één jaar. Niet toch? Wat zegt de factuur?
U moet toch ook begrijpen dat er anders ook een afrekening zou zijn geweest voor uw verhuurder toen hij ZIJN contract stopzette? Dat moet
bij een verandering van cliënt, is dus niet gebeurd.
Voor de energiemaatschappij gaat het dus over een verbruik verspreid over 12 maanden en dan is dat verbruik verre van uitzonderlijk.
Dat is wat ik bedoelde. Het probleem is dat u geen schriftelijk bewijs hebt van de maatschappij waarop uw" juiste" beginstand staat.

Volgens mij heeft die meter nooit op de naam van uw verhuurder gestaan. Anders had hij een afrekening gekregen voor die eerste korte periode en was er automatisch een correcte beginstand geweest voor u.
Dus: vraag aan uw verhuurder zijn afrekening (van zijn energiemaatschappij) over die korte eerste periode. Daar MOET toch een eindstand op staan (de juiste)?????

(mijn gok: die zal hij niet hebben want alles stond vanaf begin op U naam of is retro-actief op uw naam gekomen)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 23 jan 2017 15:54

Enkel Eandis is bevoegd voor de meterstanden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 23 jan 2017 16:20

Enkel Eandis is bevoegd voor de meterstanden
Maar die komen niet (altijd) opnemen bij overgang van huurder.
Meestal gebeurt de overgang van verbruiker op grond van schriftelijke verklarig met meterstand
ondertekend door overnemer én overlater. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Ben er meer en meer van overtuigd dat de meter vanaf begin huur op naam van TS stond.
Indien niet, moet verhuurder toch een afrekening kunnen tonen -op zijn naam-voor de periode dat de meter (zogezegd) nog
op zijn naam stond?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jan 2017 17:49

Hier het betreffende deel, letterlijk overgenomen uit de bijlage van mijn slotfactuur. De layout heb ik lichtjes aangepast omdat dat met copy paste hier heel onoverzichtelijk stond.

Meetgegevens: Beginstand
Datum meteropname:
01/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 0 m³

Meetgegevens: Eindstand
Datum meteropname:
17/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.213 m³

Meetgegevens: Beginstand
Datum meteropname:
17/11/2014
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.213 m³

Meetgegevens: Eindstand
Datum meteropname:
04/05/2015
Meternr.: 30215082 Normaal - Verbruik 2.575 m³ .

Voor de liefhebbers wil ik gerust het origineel doormailen.

Ik heb net met Eandis gebeld en ze gaan opnieuw een vraag tot herziening aan de desbetreffende interne dienst doorgeven. Ze wisten me te vertellen dat de meters op dat adres alweer zijn weggehaald wat het allemaal des te ingewikkelder maakt. Ok zeiden ze dat er geen weet was van een betwisting, alhoewel mijn advocaat het destijds gemaild heeft, ik sta in cc dus geen twijfel mogelijk. Wat een hopeloze moeite allemaal... Ik heb klacht neergelegd bij de ombudsdienst voor energie en Vregt. Ik heb naar Contentia gebeld en die blokkeren het dossier tot nader orde...

Wel wil ik jullie alvast bedanken voor het advies!

Grtjs

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 feb 2017 23:08

Fantastisch nieuws. Eandis heeft de beginmeterstanden aangepast. Essent doet nog enkele laatste stuiptrekkingen om niet te moeten betalen (Eerst zeggen ze dat de meterstanden niet werden aangepast, wanneer dat ik ze confronteer met mijn mail van Eandis kunnen ze mij plots geen informatie meer over het dossier geven), maar dat was te verwachten. De manier waarop ze vanaf dag 1 met dit dossier om zijn gegaan is ronduit walgelijk. ipv 900 euro onterecht te moeten opleggen zal ik flink terugtrekken. Hartelijk dank!!

Met vriendelijke groeten

Terug naar “Andere”