Mijn moeder is 81, dialyse patient en zit in een rolstoel.
Drie maal per week moet ze dus naar het ziekenhuis.
Op het einde van zo'n dag is moeder doodop, ze is zelfs te moe om een boterham te eten.
Eerst woonde moeder op zo'n 30 km van het ziekenhuis en kwam toen meestal rond 19u00 en 19u15 thuis.
Nu is mijn moeder in een woon en zorgcentrum op 5 km van het ziekenhuis maar nu komt ze vaak (lees meestal) nog later thuis.
Ik heb een keertje met Mutas, die dit vervoer regelt, contact opgenomen en daar wisten ze me te vertellen dat vanaf januari 2017 er een nieuwe uitbesteding zou gebeuren met een nieuw regeling en voorwaarden voor het vervoer van patienten, zo dacht ik verstaan te hebben dat een rit van en naar het ziekenhuis niet langer dan een uur zou mogen duren. Ik ben nu niet meer zeker of dat uur voor zowel de heen als de terugreis geld als voor een enkele rit. Het taxibedfrijf is nog steeds hetzelfde als vorig jaar, daar is dus niets veranderd. Het taxi bedrijf bellen heeft geen zin, want men krijgt de eigenaar nooit aan de lijn het is steeds een chauffeur die de telefoon opneemt.
Waarom mijn moeder steeds zo laat is is echt vrij eenvoudig uit te leggen en begrijpbaar voor het taxibedrijf.
stel taxibedrijf is gevestigd in A, moeder Woont in B het ziekenhuis is in C en een tweede patient woont in D
De rit gaat dus steeds als volgt: vertrek in A naar B naar D en dan naar C het ziekenhuis.
de terugrit gaat als volgt: vertrek in C dan naar D vervolgends naar B en zo rijdt de taxi terug naar A.
Zonder dat daar ooit een wisseling in komt waardoor dat moeder ook een keertje als laatste opgehaald word of als eerste terug bij haar verblijf afgezet word.
Het is wel opvallend dat, waar mijn moeder ook woond, ze steeds als laatste thuiskomt.
Kan ik hier ergens wettelijk wat orde inscheppen?
Kan ik de voorwaarden van het taxibedrijf inkijken, waar moeten zijn aan houden en waaraan niet?
Ik vrees dat ik bij Mutas niet zoveel bereidwillige medewerkers zal vinden.